Leuke horloges die Zentra’s. Interessant merk. Het was voor zover ik weet een samenwerkingsverband van diverse Duitse uurwerk/horlogefabrikanten en -handelaren. Maar er zjn ook Zwitserse referenties (Zentra Tavannes).
De lijst die Mikrolisk laat zien is nogal uitgebreid:
Leuk om nog een een keer uit te zoeken hoe dat nu precies zat…
Hieronder alvast een paar leuke oude advertenties van dit merk:
1929
1937
Het voorbeeld in de ad. links onder komt qua model aardig in de buurt van jouw exemplaar, @Miesz.
Dat is interessante materie wat je schrijf , ik ga dat in het weekend nog een keer doornemen, ik heb bij deze het uurwerk al gaande gekregen en wil de kast en bandje ook opknappen, vind het wel een leuk ding, een ETA 735 zit er in en loopt nog mooi op tijd, toch knap van een horloge van dik 80 jaar oud
Of rond met vierkante hoeken?
Fixed that for you
Leuk ding! @Mafkees! Aangezien de rechte kanten langer zijn dan de schuine kanten mag ie van mij doorgaan als ‘vierkant’.
Hier zijn (of haar?) misschien wat oudere broertje (of zusje):
Helaas werkt bij mijn exemplaar de datum niet meer. Te duur (en omdat hij/zij = het) niet gedragen wordt) niet relevant om te laten repareren.
Bij een batterijwissel viel mij op dat het ding, aangedreven door een ETA Quartz werkje, maar één tik in de twee seconden heeft. Klopt dat? Is dat bij jouw exempaar ook zo? In ieder gaval loopt hij/zij nog wel mooi op tijd. Omdat er geen secondenwijzer op zit (hoort zo = dresser) valt het niet op dat er maar om de 2 seconden een stapje wordt gemaakt. Grappig bedacht om zo, denk ik, stroom te besparen. Het ding loopt in elk geval heel lang op een gewoon AG1 batterijtje.
Hieronder nog een paar aardige bijpassende advertenties…
1973
Ook uit 1973: Het dure, exclusieve en chique zusje van ons beider Eterna’s
Die middelste is wel heel gaaf
Volgens mij ongeveer uit dezelfde tijd
Dat zou best een batterij-indicator kunnen zijn. Met andere woorden: misschien is het batterijtje dat je hebt geplaatst, niet zo vol meer. Of jouw hypothese is juist, en is het inderdaad een slimme wijze om stroom te besparen!
Het laatste is volgens mij het geval. Het klokje doet dit bij een gloednieuwe, als nieuw geteste batterij met vol vermogen. Ik twijfelde ook, maa heb bij een tweede - verse - batterij speciaal naar de output gekeken en die was 100%. Nog nooit eerder gezien bij een quartz, een sprong interval van 2 seconden i.p.v. 1 seconde.
Drie fraaie dresser automaten, Seppe! Maar v.w.b. de Mutrix, die ik overigens als horloge / design de mooiste van de 3 vind, qua vierkant wel een twijfelgeval…