En het thema is: Vintage en Vierkant

:speak_no_evil: randgevalletje :grimacing:?

1 like

Vooral rand… :thinking:

2 likes

Geinspireerd door het bijzondere bandje op de vierkante Tissot van @wbcoupe heb ik vanavond ook nog even een poosje zitten knutselen.
UIt de boodschappentas van @ferry1959 kwam deze jaren '80/90 quartz chrono van het Nederlandse Prisma tevoorschijn. Hij is redelijk rechthoekig, daarom mag ie hier getoond.

Na enig prutsen met contactjes en een nieuw batterijtje wilde hij ook weer lopen, alleen heeft de chrono kuren, soms werkt ie, soms werk ie niet. Niet zo erg, het is een knutselding.

Wat me boeide, is hoe ik op dit horloge een bruikbaar bandje kon maken. Het kastje is duidelijk gemaakt voor een bijbehorende stalen bracelet, maar die ontbrak. Het bandje van Wilko’s Tissot bracht me op een idee. De bevestiging was in dit geval ook apart, zij het niet zo ingewikkeld en fraai opgelost als bij de Tissot. In dit geval moet de band worden vastgezet met een stalen splitpen, die dwars door de gaatjes van de lugs en de bandaanzet wordt gestoken.
Ik had nog een stukje vrij zwaar tuigleer en besloot daar een bandje voor deze Prisma van te maken omdat dit leer sterk genoeg is voor de relatief kleine ‘lusjes’ waarmee de band aan het horloge vast zit.

Dit is het resultaat. Een beetje ‘quick and dirty’ klusje, maar het leverde met een paar uurtjes knutselen toch een aardig bandje op en een stoere combinatie met dit met een titanium kastje (hoezo ‘Tank’) uitgevoerde oude Prismaatje.

15 likes

Mooi opgelost, daar heb je weer een prima draagbaar horloge van gemaakt zo, goed gedaan :+1::+1:

1 like

Mooi opgelost! Kan zo de etalage in.
Stik je dat leer met de hand?

1 like

Ja. Dat levert ook een sterke stiknaad op met een zgn. zadelsteek (met twee naalden, een naald aan elk uiteinde van de draad).
Ik heb wel geprobeerd het met de naaimachine te doen maar de toch best wel zwaar uitgevoerde Huskvarna naaimachine van mijn vrouw kan dit niet aan en de oude Naumann handnaaimachine van 100 jaar oud van Oma weigerde ook dienst voor zo’n klus. Zeker bij dat harde tuigleer is een gewone naaimachine niet sterk genoeg.

Er zijn (kleine) leer naaimachientjes, maar die zijn me toch te groot en te duur. Bovendien is het stikken met zo’n zadelsteel en stevig garen best een leuk ambachtelijk karweitje. Het kost me zo’n 3 kwartier voor 1 bandje, inclusief het voorbereiden van de gaatjes. Dat kan met van die meertandige prikbeiteltjes, maar die maken mij te grote gaten. Ik boor liever de gaatjes met een 0.8mm boortje in de Dremel, met behulp van een snij/gaten sjabloon. Dat er tijd in gaat zitten vind ik geen probleem. Ik heb heel weinig geld, maar wel heel veel tijd…

Voor de zadelsteek zie (o.a.) hier:
Leer met de hand naaien (met afbeeldingen) - wikiHow

4 likes

Heb ook al eens naar bijbehorende gereedschappen en technieken gekeken.
Tot nu toe alleen verbindingen in leder-werkstukjes met holnieten gemaakt, dit zijn dan riempjes etc. De tip van de Dremel is een goeie! Lijkt mij ook erg prettig werken. Eerst een lijn getrokken dacht ik ook nog te zien.
Bij mij op het werk hebben we wel een naaimachine die door tuigleer gaat maar dat gaat toch wat lomp voor zulke delicate werkstukjes. Jouw handwerk ziet er in ieder geval erg strak uit, bijna machinaal, vandaar de vraag. Wil ik in de toekomst ook nog meer mee.
Hoe veel hobby’s kan een mens hebben?!

2 likes

Leuk gedaan!

1 like

Kijk een bij de kringloop naar een ouderwets degelijke hand naaimachine. Zijn vaak voor een prikje te koop. Kun je met fijne handbediening leer e.d. naaien.

3 likes

Gigandet met kaliber FHF 69, 1962-1966, 27.1 x 27.1mm excl. kroon

15 likes

Anders maar toch een beetje vierkant :nerd_face:

11 likes

Hele mooie cushion case van een mooi merk vind ik. Prachtig ook met die horizontaal en verticaal geplaatste batons!

1 like

Its chunky en best wel vierkant

9 likes

Dankjewel. Ach hij zou wel een schoonmaakbeurtje kunnen gebruiken maar jaren geleden vond ik het al fantastisch als ik iets vierkants vond wat niet doublé was.
Uiteindelijk is die bij mij toch tussen de blingbling terecht gekomen… :worried:

2 likes

Mammamia wat een beauty!

16 likes

Mijne verbleekt bij de zwarte Verdal hierboven maar toch

12 likes

Toch ook heel stijlvol vind ik!

1 like

Nog steeds dit rechthoekige blok om de pols :grin:

13 likes

@wbcoupe
Wel een tof ding. En lekker rood, voor de Kerst!
Juist bij zo’n smalle pols vind ik het super mooi staan.
Fijn dat je er zo’n plezier mee hebt.

1 like

Ik vind het ook een leuk ding, en bovendien verrassend comfortabel. Al schuift ie uiteraard niet zo makkelijk onder een mouw. Maar dat hoeft ook niet, hij mag best gezien worden :sunglasses:

1 like