Het is vintage en vierkant.
Maar geen horloge…
Maar wel heel leuk !
Welk onverlaat besluit zo een pittoresk pand te ontsieren met een modern verkeersbord! Had anders door kunnen gaan voor een echte oude foto. De tijd heeft daar aardig stilgestaan, prachtig (vastgelegd)!
Gaaf! Je hebt vast onderzoek gedaan. Waar en welk verhaal zit er achter ?
Tot voor een paar jaar was deze nog open.
Binnen trof je de grumpy oude horlogemaker, de 80 gepasseerd.
Helaas was hij niet de meest toegangkelijke man, keuvelen was aan hem niet besteed.
Hij had nog wat oude voorraad en winkeldochters liggen, maar de laatste jaren lagen er enkel nog wat goedkopere quartz-klokjes en horloges. Hij kocht niks meer in maar nam nog sporadisch wat werk aan.
De laatste keer dat ik passeerde vorig jaar waren de gordijnen dicht…
Erg mooi!
Nou ja, een beetje vierkantachtig met ronde hoeken dan. Maar geeft niet hoor, ik vind 'm heel mooi en best bijzonder.
Ik kijk de laatste tijd wat meer naar Japanse mechanische horloges uit de jaren '60 en '70 en het valt me op dat zowel Seiko als Citizen in die tijd heel veel aparte modelvarianten op de markt hebben gezet. En niet alleen ronde.
De authenticiteit is soms moeilijk te beoordelen omdat de Indiase horlogeknutselaars er ook een handje van hebben zeer ‘originele’ en als het zo uitkomt zelf bedachte modellen Seiko en citizen te ‘maken’. Dat komt natuurlijk ook omdat zowel de Seiko’s (o.a.de ‘vijfjes’) en diverse Citizen modellen uit die tijd ook in licentie in India werden vervaardigd. Sommige van die modellen zwerven ook nog rond in de verzamelaars wereld en zijn wel degelijk authentiek.
Maar je ziet soms ook hele mooie bijzondere exemplaren (qua design) op de diverse veilingsites aangeboden worden direct uit Japan. Overigens verschijnen ze ook af en toe wel hier op HF.
Ik herinner me een paar Seiko’s met gefacetteerde glaasjes… mmm wow.
Jouw 5je valt bij mij ook in de categorie mmmwow, Don. Ik hoef je niet te wensen om ervan te genieten, dat doe je al volop denk ik… Mooi dat je deze bijzonder stukjes uit je verzameling hier laat zien.
Om zelf ook weer eens iets te laten zien hier twee Quartzjes uit de jaren '80. ‘Bij gebrek aan beter’.
Het zijn ook geen kostbare dingen, en als verzamelobject zijn ze geen cent waard, maar ze doen het nog steeds na 40 jaar en dat is waar ze ooit voor bedacht waren, om - nauwkeurig - de tijd aan te geven.
Of ze ooit ook bedoeld waren om het na 40 jaar nog steeds te doen, betwijfel ik. In de toen al knap commerciële jaren '80 van de vorige eeuw was het idee van de ‘beperkte levensduur’ al een aantrekkelijk marketing concept bij het realiseren van het verdienmodel. Men noemde dat ‘de economische levensduur’ DE grap was dat de technische levensduur daar aan werd aangepast, niet andersom… Dat is dus echt iets anders als het hedendaagse ‘circulaire economie’
Hier dan twee van die simpele Titaantjes. De een een mij volstrek onbekend (plak) merk ‘Guiilaume’,
de ander een iets bekender ‘echt’ merk: Q&Q, een budget submerk van Citizen.
Q&Q, kwam ik laatst achter, staat voor Quality and Quantity. Past perfect bij het hierboven door mij beschreven marketing concept, vind ik.
Die Q&Q is overigens een zgn. AnaDigi, een modelconcept waarvoor, ook bij verzamelaars, de laatste tijd een aardige belangstelling aan het ontstaan is, zeker voor de vroege modellen. En ja, het digitale deel doet 't óók nog.
Maar ze zijn vier hoekig! D.w.z. de Guilaume is een tankje (een momenteel verrassend genoeg weer heel populair aan het worden modelvorm), de ander is ook een tank, vierkantig, maar eigenlijk 6-hoekig. Past wat mij betreft allemaal binnen het thema.
Ik ga ze niet zelf houden. Als ik ook Quartz horloges ga verzamelen is echt het einde zoek en krijg ik problemen met mijn huisvesting en dientengevolge dramatisch mot met Mw.Lexaf.
Binnenkort op Marktplaats, denk ik. Als ik het voor elkaar krijg dat iemand ze weer gaat dragen doe ik ook weer een beetje mee met het nieuwe denken over de circulaire economie.
OK, nog een ‘aparte’ dan Lex.
Iets beter in het topic geloof ik. Deze mocht ook eens een keertje buitenspelen na mijn Seiko check van gisteren.
Daar ben ik nog altijd niet uit, eigenlijk. Vond ze destijds inderdaad apart, zeker voor Japans design. Maar er van genieten - niet echt haha
Misschien heb je een sombere ziel, Don…
Geen last van gelukkig Lex . Ondanks die pandemie. Maar ook geen gouden 'hart’
, dus daar wringen bij mij wel vaker horloges als het echt om ‘hebbuh’ gaat. En de zgn Dresswatch laat mijn oude hart ook niet sneller kloppen, dus dat zal me bij deze Seiko’s vooral tegenstaan. Seiko was in mijn verzameltijd echt vooral lomp en degelijk, zeker niet voor de zondag
AnaDigi is echt leuk - van alle merken van Anker tot Zenith zijn er ooit wel eens modellen van verschenen. Deze Anker (Nederlands ? @Lexaf) vond ik wel iets hebben met dat speciale logo. Dus bij deze
Dat klopt. Mijn Incoming is een AnaDigi waar ik erg naar uitkijk.
Tipje van de sluier:
Hij is alleen niet vierkant, dus past hier niet.
Vraagje over jouw Q&Q, Ik heb het vermoeden dat de secondewijzer een chronowijzer is (en dus zonder chrono niet meeloopt met de tijd). Klopt dit?
Zo ja, beweegt de minutenwijzer dan ook per minuut (dus staat 59 seconden stil en dan in één tik naar de volgende minuut)?
Ik vind die AnaDigi / ana-digi modellen echt mooi, sterker nog ik voel een “Show your AnaDigi” topic aankomen…
Nee, was het maar zo mooi. Dan zou ie echt heel bijzonder zijn. Maar Q&Q is een eenvoudig budget merk van Citizen en dit horloge is ook redelijk simpel. Het analoge deel en het digitale deel werken onafhankelijk van elkaar. Met de kroon bedien je het analoge deel en dat is dus gewoon een standaard quartz horloge. De alarm en chronograaf functies zitten in het digitale deel en dat wordt bediend met de drukknopjes/pushertjes, één links en twee aan de rechterkant van de kast. Op de foto is het weergave digitale venster niet zo goed te zien, maar alles werkt. Tijd, datum, chrono en alarm/wekker.
Wel het gebruikelijke gedoe om uit te vinden met welke knopjes en in welke combinatie van knopjes de diverse functies woorden aangestuurd, c.q. ingesteld. Wat dat betreft is dan een simpele digitale Casio wat handiger, daar staat bij de knopjes tenminste nog met tekst aangegeven waar ze voor dienen.
@Koksie Die Junghans van jou werkt waarschijnlijk op de zelfde manier. net als de Anker van @Domega.
Ik zou het niet durven zeggen, Don. Anker is een nogal breed gebruikt merk en dit logo ken ik niet. Wel een mooie, met die vanuit de kast doorlopende bracelet en de ongebruikelijke configuratie van de display. Normaal zie je vrijwel altijd het analoge LCD schermpje aan de onderkant, maar hier dus precies andersom met de LCD boven. Leuk ding!
Nee, zelfs het LCD schermpje is niet rechthoekig.
Maar OK, voor deze keer dan, als voorproefje voor een Thema AnaDigi Topic!
Wie trapt af?
Zo’n topic starten zonder zelf met eigen foto’s te komen is not done.
Oproep aan de huidige AnaDigi bezitters!
Ik haak graag aan als die van mij binnenkomt.
Klopt, die van mij werkt net zo. Toen ik deze net binnenhad (september 2021 van een rommelmarkt, hij moest nog schoongemaakt worden en een nieuwe stem en kroon krijgen) heb ik eens wat rondgekeken op internet. Ik had hier een heel verhaal getypt over ana-digi’s maar laat ik dat bewaren voor het nieuwe topic .
Toch even een foto, ik kan het niet laten .