Jij denkt, die doos is vierkant dus de horloges passen dan ook in deze categorie
Vintage? Ja helendal buitengemeen welzotamelijk. Maar… welke is vierkant?
Sorry @wbcoupe en @Lexaf. Gewoon een gevalletje van “Ik zat toch in de Wat draag je vandaag? draad” om het goed te maken hierbij een vierkante.
Haha, vermoedde ik al
Overkomt de beste
Ik heb het laatst bij Chronoglide laten doen.
Eigenlijk niet, behalve: héél mooi )wat zij de maten van de kast?) en verder dit:
Verder wordt / werd er op het Forum best al vaak over Lancia gepost, zowel over de horloges als over de automobielen, waar het horlogemerk lancia als zodanig niets mee te maken heeft.
Gebruik deze om meer terug te vinden en te lezen over dit merk.
Bedankt. Hij ligt bij m’n ouders thuis. Is van een tante van mijn moeder geweest. Ik ga er vanuit dat zoiets gold plated of capped is? Moet hem zelf nog bekijken.
Of plated of capped, het zijn 2 verschillende technieken.
Als de achterplaat ook goud is zou het een volgouden horloge kunnen zijn, maar dan vind je vrijwel altijd ergens op de kast of de caseback een aanduiding 14K (of 512) of 18K (of 750).
Als de achterplaat van staal is zal het vrijwel zeker een gold plated horloge zijn.
Gold capped ( > 50 mu goud) komt heel weinig voor.
Soms vind je ergens op de kast iets van 20 M rolled gold; dan is de goudlaag 20 mu dik. Bij geen aanduiding meestal 10 mu plated.
E.e.a. geldt mutatis mutandis bij dit horloge ook voor de geïntegreerde goudkleurige bracelet.
Omdat het waarschijnlijk een dames(maat) horloge is, waar verzameltechnisch niet zo veel belangstelling voor bestaat, zal het horloge -mits het goed functioneert- niet veel meer waard zijn dan de (dag) goudwaarde. Maar omdat het een familiestukje is zal dat voor jou niet essentieel zijn.
Koester dit mooie stukje en geniet er van.
Het wordt hoog tijd dat ik in dit topic zelf weer eens wat bijdraag;
2 redelijk recente aanwinsten.
De eerste van de twee is een spontaan cadeautje van Patrick alias @VmaxNL Op de laatste Rikketik kreeg ik zomaar deze leuke RIAM, met de mededeling: dit lijkt me wel wat voor jou en voor vintage en vierkant, misschien kun je er wat mee!
Nou dat kon ik zeker. Er kon nog het een en ander flink opgepoetst worden aan het apart gedecoreerde kastje en een nieuw glaasje deed ook wonderen. Voorts bleek het goed lopende uurwerkje best wel een bijzonderheid: een Badenia 1128, ook wel bekend als HB 111 onder de naam van de oorspronkelijke ontwerper, Hermann Becker uit Pforzheim. Je komt ze bepaald niet elke dag tegen.
Ik begin met een fotootje van het binnenwerk met de bijbehorende Ranfft specificaties.
Over het merk RIAM is niet veel bekend. Het schijnt een soort verzendhuis / postorder firma te zijn geweest in de jaren '60. Ze verkochten ook scheerapparaten.
Ik denk dat dit exemplaar de enige is die je op HF zult vinden. Heel erg bedankt, Patrick, voor dit mooie cadeautje!
Het bijzonder bandje met de uitgestoken gaatjes wat er opzat toen ik het kreeg, vond ik wat druk bij het gedecoreerde kastje. Dat heb ik dus vervangen door een wat rustiger bruin leren exemplaar.
Maar het bandje komt hieronder wel weer terug! Het paste namelijk wel heel goed bij een ander vintage en vierkant horloge dat ik in augustus vorig jaar bij de Tradera veiling vond. Zoals zo vaak bij de Tradera vondsten ook hier weer een volkomen onbekend merk: Texin.
Het horloge liep niet en het glas ontbrak. Gelukkig waren de wijzers nog heel en de wijzerplaat niet al te erg beschadigd.
Het uurwerkje zelf was op het veertonrad gesigneerd met ‘INTEX’, dus de relatie met het merk op de wijzerplaat was duidelijk. Toch is er ook over INTEX op het web geen info te vinden behalve een registratievermelding in de Mikrolisk database. Ook zoeken naar TEXIN leverde verder niets meer op.
.Het uurwerkje bleek na enig zoekwerk en wat hulp van de speurneuzen hier op HF een Jeambrun 23D te zijn.
Omdat het werkje niet liep mocht het een tijdje uit logeren bij vriend @basvg, die het na een stevige sopbeurt in de Elma en wat deskundig montage- afregelwerk weer keurig aan de praat kreeg.
Het glas was een ander verhaal. De goede Bas had er zelf een keurig en perfect passend glaasje voor gesneden uit een rond plexi zakhorlogeglas van een veel grotere maat. Helaas was het glaasje niet bol genoeg, zodat het vastliep op de middenas van de wijzers.
Toen het ding recentelijk weer terug kwam bij mij vond ik het toch een uitdaging om er nog een keer aan te gaan knutselen en het glaasje passend te krijgen. Door voorzichtig verhitten (met een aangepaste verfafbrander) wilde ik het glaasje verder verbuigen zodat het boller werd. Dat leek te lukken. Het paste bijna… en toen: krak in tweeën. Ik had ook nog wat van die hele grote glazen van ca. 45mm liggen, dus ben ik vrolijk aan een volgende begonnen. Vierkant afzagen, op maat vijlen, verhitten en buigen. Het lukte allemaal net niet. Het glaasje was van zichzelf te vlak in het midden en de wijzers bleven er op vast lopen. Toen vond ik nog een plexy die van zichzelf veel boller was. Weer zagen, vijlen, passen, vijlen, verhitten, buigen, nog een keer en nog een keer en nog een keer en uiteindelijk bleef het glaasje in de sponning zitten en was de middenas vrij van het glas. Echter, de seconden wijzer liep nu nog tegen de buitenrand van het glaasje aan. Na nog een uurtje heel voorzichtig de wijzers verstellen en bijbuigen bleef het horloge lopen. Het glaasje gefixeerd met een paar ieniemienie druppeltjes lijm in de hoekjes en voila! Er zat een glas op en het liep!
Een lekker middagje pielen en prutsen en vloeken… maar het horloge leefde!
Het mooie bandje wat op het RIAM horloge zat dat ik van Patrick kreeg, bleek uitstekend te matchen met het strakke vierkante ontwerp van de Texin en zo geschiedde het dat ook de Texin gelijk van een passende band kon worden voorzien. Zie hieronder het resultaat.
Patrick, nogmaals zeer bedankt voor wat uiteindelijk bleek een dubbel geschenk: een leuk horloge en een fraai en bijzonder vintage bandje.
Bas, ook jij weer, voor de zoveelste maal, bedankt voor het weer tot leven brengen van een dood uurwerkje. Het leverde met wat gezamenlijke inspanning toch weer een mooi horloge op in de collectie.
Wat een heerlijke hobby hebben wij toch!
Hoppakee, hier ook een paar exemplaren:
Vooral die KA:OZ vind ik een mooi horloge door de 70s uitstraling.
Knap hoor dat je een glaasje voor die Texin hebt kunnen fabriceren. Ik ben blij dat je me geleerd hebt om glaasjes te zagen. Dat ga ik vaker doen, maar dan wel meteen beter letten op de bolling! We hebben inderdaad een heerlijke hobby, vooral als het tot goed resultaat leidt!
Mooi verhaal, Lex!
En met een mooi resultaat!
Hele mooie plaat.
Eerste keer dat ik een andere KA:OZ zie…