20 jaar geleden ooit begonnen met EEN serieus horloge. Een IWC Flieger Chrono Automaat. Jarenlang veel plezier van gehad en het ding ook uitgebreid tot hele set, staal, leer, vouwsluiting, etc.
En opeens … was er dat moment dat ik er genoeg van had. Ik vond de kwaliteit niet best (ding was al diverse keren kapot gegaan), en ook met het merk had ik het gehad. Verkocht dus.
Vervolgens vond ik het stoer om een tijd gewoon goedkoop tijd te kijken. Plastic, een ouwe Swatch, dat soort meuk.
Toen het weer begon te jeuken begon ik met een mooie Rose Hamilton Jazzmaster Chrono Automaat. Ik begon het weer te waarden. En daarna begon ik ook andere complicaties te waarderen.
- Automatische Chrono (2x Hamilton, Rose goud en Staal met zwarte Pandaplaat)
- Duikers (Steinhart Ocean One, Christopher Ward C65, Seiko SKX009)
- Maanfase (Glycine Combat)
- Compressor-looks (Dan Henry 1970)
- Tijdzones (Oris Worldtimer XXL).
En aan dat laatste thema heb ik eigenlijk een hoop tijd besteed en een hoop horloges gewisseld. Deels omdat ik het een leuke complicatie vind, maar ook omdat ik voor mijn werk veel reis. Veel GMT-achtigen geprobeerd, maar nooit happy. Alleen de Oris variant (home time blijft op aparte kleine dial zichtbaar, en lokale tijd met drukknoppen voor en achteruit) was een systeem waar ik heel goed mee uit de voeten kon en heel blij mee werd. Maar goed, mijn locaties zijn doorgaans hotels in mooie havenplaatsen, dus altijd wel even tijd voor een strand of zwembad, en dan is dat ding weer niet waterdicht. Zucht.
Dus met al mijn horloges had ik iets dat ik leuk en ‘anders’ vond en wilde (vandaar werd het aantal steeds groter) maar altijd net niet perfect.
Dus.
Wederom een knoop doorgehakt en bijna alles staat te koop. Ik wil weer terug naar EEN horloge. Ik vond het zonde en ook vermoeiend om altijd horloge te wisselen om te wisselen ‘omdat ze anders geen draagtijd krijgen’.
En nu komt het punt dat ik misschien last heb van tunnelvisie en misschien weer teveel focus op EEN horloge dat ik zou willen hebben. Ik stond nu bijna op het punt een Tudor BB GMT aan te schaffen. Een prima combinatie van enkele dingen die ik hierboven schetste maar dan met een GMT uurwerk dat bijna werkt zoals die Oris. Gewoon zoals het hoort, net als de R GMT master (maar een R zal ik nooit dragen of willen hebben).
Maar… zie ik alternatieven over het hoofd?
De maat 40-41mm is prima, maar platter zou mogen.
Staal vind ik uitstekend, stoer, goeie GMT functie, beetje vintage (zoals die Chr Ward Trident ook is), goed reishorloge qua solide bouw en waterdicht.
Budget? Beetje Tudor GMT maar zeker niet meer.
Eigenlijk is die Tudor GMT het wel, maar mis ik een alternatief?