SBGN021. High accuracy quartz GMT, 13mm dik, 200m WR.
Ik zag geen budget staan, vrees ik. Sorry.
Maar als je voor minder geld dan een Tudor klaar wilt zijn is daar gewoon ouderwetse Seiko Seiko. Die een Sharp Edge True GMT hebben met automaat, 100m waterdicht en een 13,7mm dikte.
Voor minder dan de prijs van 1 Tudor ploffen er drie op je mat. En er zijn vier kleurstellingen, dus de keuze is reuze.
Zelf heb ik een microbrand GMT met een traveler’s GMT, dus ik pas m’n GMT wijzer aan op m’n tijd van bestemming. Sorry man. Maar ik was wel voor 1200 klaar, en hij is maar 12mm dik.
De Tudor GMT op leer is het fijnste horloge dat ik ooit heb gehad (en nog steeds heb). Niet te zwaar, niet te dik, bescheiden… juist goed! Er is echt al heel wat gekomen en terug gegaan maar de Tudor GMT is een blijvertje. Ga je geen spijt van hebben!
Nou, ik vrees wel dat de Seiko Sharp Edge één van de bijzonder weinige true-GMT’s zijn voor minder dan veel meer geld.
Zelf zit ik er niet mee of ik de GMT wijzer of de urenwijzer verdraai, want het is tenslotte arbitrair op welke wijzer je kijkt. Bovendien heb ik nog een 24-uurs bezel, dus ik zou de bezel een slinger kunnen geven om de lokale tijd weer te geven op de gewone uurwijzer.
Da’s een mooi bruggetje naar de beste GMT ooit. En de eerste. Mensen vergeten graag dat de Glycine Airman in 1953 het levenslicht zag. Het was, en is nog steeds zo te krijgen in de purist vorm, een 24 uurs horloge met een simpele draaibare bezel die geen vaste clicks had zodat je 'm ook op tussen-uurse tijdszones kon gebruiken.
Je stelde je horloge in op UTC, en waar je ook was draaide je gewoon je bezel naar de correcte lokale tijd. Boem.
Hier heb ik nog wel eens spijt van dat ik 'm verkocht. 200m WR. 12mm dik. Een onvervalste Airman Purist.
Rolex, zoals altijd, lag te slapen achter het stuur en kwam in 1954 niet alleen aankakken met 's werelds derde duikhorloge met bezel, maar ook met 's werelds tweede GMT horloge.
Dat weerhoudt Rolex fans er niet van om te claimen dat ze het allemaal uit hebben gevonden, maar evengoed is een Glycine Airman de real deal en de OG GMT.
Heb je ook geen gezeik meer over welk wijzertje je nou het beste kunt verzetten.
Hmmm, dit zie ik toch een beetje anders. Ik vind dat het wel uitmaakt welke wijzer je moet verzetten en naar welke wijzers je moet kijken voor een snelle blik op de juiste lokale tijd. Ik heb een paar standaard GMT’s gehad waar je loopt te pielen met die ‘derde wijzer’ zogezegd, of een uur venster dat je ronddraait.
Maar de eerste blik op je horloge geeft je dan de thuistijd. Daar heb je dus eigenlijk weinig aan. Ik vond het Oris Worldtimer systeem een verademing. Een kleine dial die je thuistijd aangeeft en niets anders. En de gewone uurwijzer klik je naar voor of achteren voor de juiste lokale tijd. Horloge blijft lopen en tijd verzetten is simpel klikwerk. Eigenlijk is dat systeem veruit superieur, zelfs aan elke ‘True GMT’ (jumping hourhand) systeem alhoewel dat het meest in de buurt komt.
Marja… de Worldtimer die ik nu heb heeft een ander nadeel (niet waterdicht) en de huidige Oris (propilot) versie is met bijna 45mm wat groot. Maar goed, misschien draagt ie anders omdat ie wel groot maar redelijk plat is, vergelijken met de Tudor die wat kleiner is maar wel redelijk dik. Althans … dat is de waarschuwing, dus dat wordt passen en proberen.
Daarnaast vind ik die Oris weer schitterend met dat groene canvas band en minder mooi op staal. En staal maakt het horloge toch weer - jawel - waterbestendig en allround meer robuust. Tja …
Dat is in ieder geval weer een eigenwijs smoel. Nog niet zeker wat ik ervan vind. Groot zeker (maar plat ook volgens mij). Is dat een True-GMT? Kan nergens goed de werking vinden, ook niet op youtube.
Ja hij is heel fijn, licht van gewicht en relatief plat. Over die GMT functie kan ik je eigenlijk niks vertellen, ik kom nooit verder dan het drielandenpunt…