Enicar horloge voor collega opknappen

Pak 'm beet 31,5mm

Gaat leuk met dit project, mooi om te kunnen volgen :+1:
En dat gekke ruitje is trouwens wel zeldzaam denk ik, bij het afscheid van het oude Enicar vond men het blijkbaar nodig om de resterende voorraad onverkoopbaar te maken :grimacing:

3 likes

Jemig wat zonde! Ja dit ruitje met diamant profiel is natuurlijk wel heel uniek. Andere gewoon gebold perspex met spanring is op zich wel te vervangen voor wat anders. Ik heb er nu al een voor die past, want ik heb zo’n enorme set een keer gekocht. De gouden spanring paste er zo in.

1 like

Ik heb ook de kroon tube er uit gehaald. Die zat met lijm. Heb een schroefje er van binnen uit door gestoken waarvan ik de kop eerst twee tienden kleiner heb gemaakt dan de diameter van de tube. Toen wat naar buiten stak van de draad in de mini boorkop vast gezet, de kast lichtjes verhit rond de tube en met een aluminium pijpje de kast omhoog getild. Ging er met gemak uit zo en totaal onbeschadigd.

2 likes

Dit heet een prismaglas en is inderdaad zeldzaam zoals @domega aan geeft. Als ik het goed zie is het in 9 vlakken geslepen. Ik zou er nog eens goed over nadenken om dit originele glas te vervangen voor een after market. Hier een voorbeeld van een horloge uit mijn collectie als voorbeeld hoe mooi en speciaal het er straks uit zal zien.

6 likes

Ik zal je vertellen, ik zou het absoluut overwegen, maar het is een horloge dat voor mijn collega in de staat gebracht moet worden zoals die was toen zijn vader hem droeg, en dat was niet met prismaglas.

Denk dat als iemand anders er wat moois mee kan het ons ook op een andere manier weer een plezier doet.

3 likes

Understatement!!!
Schitterend die Citizen.

2 likes

Het horloge is na een grijze haren verwekkend traject eindelijk klaar. Ik had de kast netjes laten vergulden bij Haveman, top service! Heel strak resultaat! De kroon wou ik van Enicar, en de eerste die ik via ebay kocht bij een Nederlandse verkoper kwam nooit aan, en toen ik dat aangaf kreeg ik een uitdraai van de verzender en die had het zogenaamd bezorgd, maar niet bij mij dus, geen duidelijke handtekening, dus jammer… Toen maar een besteld bij een Engelse verkoper en die kwam netjes binnen.

Het uurwerk was op een vrij grofstoffelijke manier uit de kast gehaald, dus de stem was afgebroken, en wat later bleek, ook een tandje van de minuten cannon pinion. Die had ik besteld op een website, kwam nooit aan, toen een compleet 1140 (handopwinder) uurwerk in India, net als de kast, welke echt perfect was, maar dit uurwerk kwam ook nooit aan. Dus kreeg twee weken geleden mijn geld wel terug… Toen een 1140 in Amerika besteld, en die kwam vrij vlot aan, en in nieuwstaat! Ook een nog niet ingekorte stem, en dat was uiteindelijk heel fijn, want het gat in de kast was niet helemaal groot genoeg voor de verlenger die ik op de oude afgebroken stem had geplaatst.

Het geheel is natuurlijk een samenstelling van onderdelen die nog verkrijgbaar waren en dat zorgde wel voor de nodige perikelen, diverse onderdelen pasten nét niet en moesten aangepast worden, onder andere de uurwerkhouder. Maar ook de tabs, en om het op z’n plek te houden had ik een ring gestanst uit RVS plaat en die in een golvend patroontje gebogen, zodat die in de achterdeksel kon en met veerkracht druk op de uurwerkhouder kon uitoefenen, zodat het goed op z’n plek gehouden werd.

Eenmaal in mekaar, liep de secondewijzer prima, maar de uren en minuten niet. De tijd instellen ging ook al verdacht soepel. Bleek dat de minuten pinion die ik uit de 1140 had geplaatst ietsje verder samengeknepen moest worden, zodat het de juiste frictie gaf op de tube die uit de geartrain vanuit het uurwerk kwam. Erg zenuwslopend om te doen, met een onderdeeltje wat ik met zo veel pijn en moeite had verkregen.

Al met al een aardig eindresultaat behaald, met een vrijwel nieuw horloge.

28 likes

Saillant detail is dat ik mijn collega meldde dat ik hem gisteren klaar had, en hij aangaf dat dat de overlijdensdag was van zijn vader een jaar geleden! Hoe bizar! :flushed:

8 likes

Mooie symboliek en het is een mooi horloge geworden.

2 likes

Mooi werk, ziet er schitterend uit.

1 like

Prachtig resultaat man!

1 like

Is dit een hele stock met Enicar onderdelen?:flushed:

2 likes

Mooi! :star_struck:

1 like

Klopt Kasper, een van de twee doosjes voor NOS Enicar kasten met vernielde facetglaasjes - zo nutteloos ben ik het niet vaak tegengekomen. :confused:

2 likes

Kun je wel stellen ja, respect !!!
Mooie dial ook trouwens :ok_hand:

1 like

Het eindresultaat is prachtig, daarnaast heb je veel geduld, En je mag zeker trots op jezelf zijn hoor. Klasse, en respect zeker van mij.

1 like

Prachtig resultaat, geweldig!
Respect hoor. :ok_hand:

1 like

Dit verslag lees ik nu na een reactie van @Serge2 op mijn onlangs verkregen Omega Bumper automaat uit 1944/1949, NA zevende Omega.
Omdat ik begrijp dat de onderdelen voor dit horloge zeldzaam zijn geworden, denk ik dat het beter is om het niet veel te gaan dragen.

Prachtig verslag van jou over het herstel/restauratie van het Enicar horloge, erg mooi werk!
Ben ook benieuwd naar jouw werk (of resultaat) aan de Omega Bumper van @Serge2. Het liefst zou ik mijn Omega uit 1944 ook vaak willen dragen.

3 likes

Vakwerk! en prachtig resultaat!