Enthousiaste verteller over klokken/horloges gezocht voor mijn klas

Ik heb de klok inmiddels binnen… !.. ik kan me gelukkig nog beheersen om de doos niet open te trekken,en em alvast in elkaar te zetten… dat ga ik maandag met de klas doen…

6 likes

Helden!

1 like

Nee… de Helden zitten in de klas bij Juf Kim… misschien… heel misschien zit daar nu iemand die over een paar jaar naar schoonhoven gaat… of op een andere manier dit prachtige vak inrolt…

4 likes

Lees het topic nu pas, leuk initiatief!!!
Als er genoeg tijd beschikbaar is voor twee horlogefanaten kan ik eventueel ook wel langskomen. Jan en ik kennen elkaar al jaren dus leuk om dit met z’n tween op te pakken!

ik stuur wel even een PB

1 like

Heeft het forum hier ook een badge voor :wink:

Wij zijn trouwens niet de helden vh verhaal, maar de slechterikken. We proberen op allerhande slinkse manieren het horloge virus te verspreiden. En zoals je ziet kennen we zelfs geen genade voor kinderen. Ook kids proberen we naar de dark side te lokken. Een wereld waarin het cruciaal Is dat een secondewijzer sweept over de wijzerplaat ipv tikt, saffierglas dubbelzijdig gecoat moet wezen, een grand seiko wat anders Is dan een seiko…
En al dit onnavolgbaars bereikt z’n climax op de Rikketik beurs, waar menig van ons zich worstelt door de mensenmassa met de door jaap (SuperC) zo poëtisch omschreven geur van Ikbeneenoudeviezeventdiezijnklerenlaatdrogenineenongeventileerderuimtedusstinkenmijnklerennaarnattehond.
En dan heb ik t nog niet over de forummeetings waar gretig naar klokjes gegraaid wordt, en de forumlimited horloges die telkens weer voor een hoop beroering zorgen.

Helden? Nee, zou ik ons niet omschrijven…

11 likes

hahahahaha, wat ontzettend mooi omschreven Marnixmoed.

Ik begin een klein beetje te begrijpen in wat voor wereld ik terecht ben gekomen… :slight_smile:

We zullen het maandag wel zien, maar ik weet zeker dat met het enthousiasme van Jan zal er vast wel een kind bij zijn waar een vonkje van binnen ontbrandt.

5 likes

Intussen bezig met het ontwerp van een bouwplaat “bouw je eigen zonnewijzer”… de naald komt onder een hoek van 52° te staan… zodat ie parallel staat aan de aard-as… dan is ie zo zuiver als mogelijk is… :slight_smile:

7 likes

Have fun Today! Benieuwd naar alle ontwerpen voor de " pilot two" :wink:

Leuk. Denk ook eens aan complicaties zoals winter/zomer uur, GMT, chrono, … je vind er wel wat op :wink:

1 like

ik ben de klas rond gegaan met mijn Raketa 24 uurs… dat was al verbazing alom… 24 uurs wijzerplaat… daar moesten ze even goed naar kijken hoe dat af te lezen… omdat de urenwijzer “achterloopt”… :)… en dan de Namen van de tijdzones… :)… in 't russisch… er was er een die vroeg “Waarom staat het er in het russisch op dan”… Omdat ie in Rusland gemaakt is… :slight_smile:

8 likes

Erg leuk. Je kan niet vroeg genoeg beseffen dat de wereld groter is dan West-Europa en de VS.

Geweldig…

't was een enerverend ochtendje… de kinderen waren lekker enthousiast… 'k was in 't begin nog een beetje nerveus… maar dat ging snel over… :slight_smile:

'k kreeg ook de vraag “waarom zitten er krullen in je snor”… nou da’s heel simpel… anders komt mijn snor tussen de tandwieltes en zit 't uurwerk aan mijn gezicht vast… da’s geen gezicht toch?

de sfeer zat er meteen goed in… veel vragen en opmerkingen gehad… 't was te merken dat ze al de nodige kennis hadden meegekregen…

toen ik een Unitas 6498 uurwerk toonde, was de reactie uit de klas “zoo… die’s klein”… dus toen pakte ik de ETA 2763… Nog kleiner?.. … momentje… Hopsa!.. een France Ebauches FE 68… past op mijn duimnagel!.. “en die doet het ook nog?”… jawel… ook die doet het gewoon!.

als je dan vertelt bij de demonstratie van de draaibank, dat je zelf een boortje hebt moeten maken van slechts 3 haren dik… verbazing alom… “dat kan toch niet” merkte er eentje op… "jawel… 'k moest wel… want het asje waar die wijzer op moest… die is ook maar 3 haren dik… want zo dun zijn asjes in een horloge!.. toen ze de Unitas van dichtbij bekeken door de Oogloupe konden ze het met eigen ogen zien… verbazing op verbazing… dat het zo klein is… en dat het nog werkt ook

39 likes

Eigenlijk Miniature art, maar dan anders :slight_smile:

5 likes

Functional Miniature Art… (ik had voor de gelegenheid een Diving Dutchman Caseback op de P1lot One gezet, zodat het gedecoreerde uurwerk zichtbaar was. 't zelfde uurwerk als de Losse Unitas, maar het viel de kinderen wel op dat die in de P1lot One veel mooier was…
Jammer dat ik geen Tourbillon heb… :slight_smile:

3 likes

Hoe kan dat nou ? Arie de onverschrokken horlogebouwer, motorrijder die alle onrecht bestrijdt en geen frees eh…zee te hoog gaat, nerveus…:stuck_out_tongue_winking_eye:
Goed gedaan man. :thumbsup:

't is 32 jaar geleden dat ik voor het laatst voor een klas heb gestaan… “moest weer even inkomen” :slight_smile:

4 likes

Geweldig!

Gr Pieter

Imo een TOPprestatie :+1:

Ja, t was echt heel erg leuk! De dames en heren waren vol verbazing. Erg leuk om Jan zo bevlogen te horen vertellen over zijn passie. Ik heb net een paar foto’s naar Jan gestuurd die hij nog wel zal plaatsen.

Groetjes Kim

7 likes