Dikke vette klasse @Arie_Kabaalstra!!!
Had t gezegd, had je die van mij kunnen meenemen. Maar zo te zien kwamen ze al ogen en oren tekort
Ik hoorde dat de eerste aanmeldingen bij Schoonhoven alweer binnen zijn
Heel tof Arie!
Volgende sessie:
De relativiteitstheorie van Einstein
Grt.
Een ware ambassadeur!
Leuk idee ook van die lerares om zo’n les voor te bereiden.
Een keer iets anders dan rekenen, taal of aardrijkskunde
Idd, paar keer per jaar iemand over z’n werk, hobby of iets dergelijks laten vertellen kan best inspirerend werken. Zo een studiebeurs in Utrecht ofzo Is ook niet alles.
Ik ben me al aan het inlezen… kwantumfysica anyone?
ja!, dat boek heb ik serieus op de plank staan… omdat die hele relativiteitstheorie lang zo abstract niet is als menigeen denkt… de basis kun je een 7 jarige uitleggen…
Kwantumfysica lijkt me dan meer iets voor groep 8…
Als ik het lees begrijp ik het.
Maar desgevraagd kom ik de volgende dag
niet verder dan wat gestotter over de lichtsnelheid.
Een uitstekende aanschaf dus dit boek, keer op keer
te herlezen.
Grt.
Relativiteit zit em voornamelijk in het referentiekader van de waarnemer… klein voorbeeldje (gedachtenexperimentje… ) een ruimtestation in de vorm van een ring, een draaiende ring, zodat je kunstmatige zwaartekracht krijgt… dan kun je op de buitenomtrek gewoon lopen., dan ga je rennen, tegen de draairichting van het station in… wat gebeurt er als je snelheid gelijk, maar tegengesteld is aan die van het station?.. dan sta je ten opzichte van de ruimte stil, en ben je gewichtsloos… gevolg… je zweeft… en de gang draait onder je door… voor diegenen die gewoon op de wand blijven staan… kom je met een tering gang voorbij vliegen… DAT is relativiteit in de notedop…
Hahaha Arie, oude hipster!
Doet me denken aan een klasgenoot. Zat een kwantumfysica boek te lezen tijdens bedrijfskunde… en toch gewoon antwoorden op de gestelde vragen. Altijd goed om jezelf te verdiepen in nieuwe onderwerpen en jezelf scherp te houden.
Ik begrijp niet alles van Kwantumfysica… maar ik vind het vooral boeiend… jarenlang met de vraag rondgelopen… hoe smijten ze in beginsel die deeltjes in een versneller… 't is niet dat je even een doosje Protonen uit het magazijn haalt…
Maar… naar wat ik begrepen heb is dat ze eenzelfde systeem hebben als in een beeldbuis… in zekere zin is een ouderwetse beeldbuis ook een kleine lineaire deeltjes (beeldjes) versneller… de “detector” is 't stuk van de buis waar je naar zit te staren… en als de deeltjes daarop inslaan… dan stoot de detector de fotonen uit die je als beeld ziet… Jee… heb ik gewoon een LinAc in mijn huiskamer staan… :)… wat me nu nog bezig houdt… hoe richten ze die krengen… je moet maar zien dat ze uiteindelijk tegen mekaar klatsen… hoe mik je een zooi protonen zo precies dat ze op andere protonen botsen?
Net als in een TV met spoelen aka elektromagneten.
waarschijnlijk ja… maar Damn!.. moet je dan goed kunnen mikken… 'k ben al blij als ik met mijn handboog op 18 meter de “10” raak… een rondje van 4 Cm in doorsnede… 'k heb er vanavond niet meer dan 3 geschoten… 1 op de 10 pijlen ging dus in de 10… 'k ga voorlopig maar niet solliciteren bij CERN…
Die spoelen dat is ‘gewoon’ fysica.
Spoelen en detectoren zijn zo groot als een
flatgebouw.
Daar zal een leuk partijtje koperdraad in zitten.
Het is cutting edge tech. maar geen wetenschap
omdat men nog geen benul van de resultaten heeft.
Kost een paar centen maar wel erg spannend.
Dat heb ik met Gödl, Escher, Bach
Maar Jan, wat heb je nou eigenlijk verteld, en hoe paste daar de zonnewijzer in?
-Geert