Erg leuk Arie dat je de tijd neemt om de kids mee te nemen in jouw enthousiasme!
De belangrijkste levensles zit hierin verscholen, ga dingen doen die leuk vind en waar je passie voor hebt.
Ik zou blij zijn als kinderen weer enthousiast worden van dingen maken, er lopen in Nederland genoeg mensen rond die alleen maar willen (en meestal niet kunnen) managenā¦
Het is alleen zo jammer dat echte vaklui maar slecht worden betaald.
Het moet toch niet zo zijn dat er 3 cursusleiders / managers / controleurs werkloos worden omdat er 1 persoon zelfstandig zonder hun bijdrage een plank recht kan afzagen of een spijker recht inslaan.
Ik wilde even kwijt dat ik de vraag van @kim heel leuk vind! Ze had iets bedacht en was assertief genoeg om op zoek te gaan. Super dat @Arie_Kabaalstra haar heeft kunnen helpen. Ik heb er ook even een seconde over nagedacht maar op een schaal van 1 op 10 qua verstand van horloges sta ik op misschien een 1+ en Arie/Jan op een ruime 10. Waarom zou ik me dan nog in de discussie mengen?
Kortom een leuk initiatief met een leuk afloop.
Wellicht is het voor de initiatiefnemers een idee om er een lespakket van te maken en deze aan scholen te verkopen. Met name scholen die uitdagingen zoeken voor hoogbegaafde kinderen of scholen die bereid zijn om in technieklessen te investeren. Je kan de lespakketten ook voor verschillende leeftijden maken.
Ik heb dit draadje met plezier en interesse gevolgd.
Hulde dus aan Kim en Jan!
Groet,
Arvid
Ik ben begonnen met hoe ik er zo toe gekomen ben om horloges te maken⦠dat ik van jongs af aan het al leuk vond om dingen te maken⦠toen ik zo oud was als de kinderen in die klas, bouwde ik mijn eigen skateboard, van mijn oude rolschaatsen⦠"zelf dingen kunnen maken is Gaaf!"
en⦠dat je op die manier dingen leert⦠āleren is leuk, anders was ik wel dom geblevenā
daarvandaan ben ik verdergegaan vanaf mechanische klokken met maar ƩƩn wijzer, naar 2 wijzers⦠Comtoise klokken met repetitieslagwerk, het kleiner worden van klokken⦠van de toren naar de muur thuis⦠van de muur naar op de kast (van gewicht naar Veerton), en uiteindelijk van de kast, naar de vestzak, en later de Broekzak, toen Rosskopff goedkope horloges ging maken⦠dat broekzakje zit nog steeds in spijkerbroeken⦠Ja⦠daar is ie voorā¦
En dus uiteindelijk naar de pols⦠'k heb een kleine demo gegeven met de draaibank⦠en daarna heb ik wat horloges en uurwerken laten zien⦠en als afsluiter hebben we de klok in elkaar gezet.
en āDaar sta je dan met je goede gedragā⦠voor de klas⦠even wennen⦠maar heel leuk om te doen.
en dan de grootste uitdaging⦠een klok in elkaar zetten⦠temidden van een groot aantal āgrijpgrage klauwtjesā⦠maar⦠het is allemaal goedgekomenā¦
Hmm⦠een Lespakket⦠wel een ideetje⦠maar dan zullen we echt de boel goed moeten afstemmen op de kinderen⦠ik heb mijn verhaal gisteren bewust niet te technisch gehoudenā¦
wat āhoogbegaafdeā kinderen betreft⦠⦠ik denk dat het eerder is om kinderen met een technische interesse te stimuleren⦠daar hoef je niet persĆ© hoogbegaafd voor te zijn, maarāt helpt wel
'k ben zelf ātussen tandwielenā opgegroeid⦠mijn vader speelde vroeger met meccano, en met wat restantjes heeft ie mijn speelgoed āgepimptā toen ik nog een klein baasje wasā¦
Wat ontzettend leuk en nuttig dat je dit gedaan hebt Jan, chapeau!
Mooi Jan, ik voorzie over een jaar of 10 een grote instroom hier
Echt top dit!
Je hebt het leuk besproken hier, en zo leuk was het ook voor de kinderen. Vooral de bezieling en het enthousiasme vind ik als leerkracht heel waardevol om met de kinderen te delen. Idd niet alleen het droge leren maar de wereld om hen heen laten zien met ieder met zijn eigen kwaliteiten.
Wij als school zijn redelijk fanatiek met mensen van buiten halen, over een paar weken komt er bijvoorbeeld een bijenhouder vertellen over de bijen.
Groetjes Kim
Maarre @kim, heb je door de enthousiaste vertellingen van @Arie_Kabaalstra nu ook een nieuwe hobby erbij?
Cheers,
Paddy
Om eerlijk te zijn⦠'t smaakt naar meer⦠dat idee van een ālespakketā toch eens kijken of daar wat mee te doen isā¦
Naar mijn mening moet er meer aandacht aan de āmaakindustrieā gegeven worden in het onderwijs in Nederland⦠tegenwoordig⦠als je een beetje hersens in je kop hebt⦠wordt je klaargestoomd voor ājasje-dasje-leasebakā, en als je wat minder goed met je hersens kan werken⦠maar wel met je handen wat kan⦠scholing daarvoor is er nauwelijks⦠of⦠inderdaad weer het traject ājasje-dasje-leasebakā met een middenkaderfunctie in de maakindustrie, met als gevolg dat een manager een hamer nog aan de verkeerde kant beetpakt.
De enige vakopleidingen die er nog zijn⦠de LIS en Vakschool Schoonhoven moeten knokken om de klassen vol te krijgen, omdat de scholen in het āvoortrajectā naar deze opleidingen niet aansluiten.
Zo gaat een hele bedrijfstak naar de knoppen⦠en dat is zonde⦠ik heb in de jaren dat ik als gereedschapmaker werkte (20 jaar) maar ƩƩn ājonge knaapā in zien stromen in het vak āgereedschapmakerā⦠maar die kwam van de LIS af, MTS-ers die redden het niet op een Gereedschapmakerij (uitzonderingen daargelaten)
Dit lijkt me ook ontzettend leuk om te doen, ik kan redelijk wat (al gaat een draaibank me vooralsnog iets te ver), dus als je een keer de tijd vindt om zoān pakket te bedenken dan wil ik hem hier op de school van mijn dochters wel eens proefdraaien.
Ik ken het gevoel: dat smaakt naar meer.
Zelf ben ik vanhuisuit geluid/studiotechnicus, later afgestudeerd als akoesticus.
Ik wil graag de jongeren iets bijleren. Akoestiek, microfoontechniek etc.
Helaas denkt een willekeurige tiener met een laptop dat hij een producer is met een studio onder zijn arm.
2 jaar geleden heb ik een jongen van 12 weten te begeleiden naar een theater opleiding. Deze jongen zat op een speciale school, en had weinig interesses, zijn ouders waren⦠een beetje wanhopig. Nu heeft hij zij eigen internet radio station en volgt een HBO opleiding.
Daar ben ik stiekum wel een beetje tro tsop (mag dat?)
Soli
Tuurlijk mag dat⦠Ken je het verhaal van Roger Smith?.. was ook zoān jongen die niet wist wat ie wilde⦠tot zijn vader em wees op een horlogemakers opleiding⦠en toen kwam daar ene George Daniels wat vertellen over zijn vak⦠de rest is geschiedenisā¦
Dank je.
Het verhaal van Rogier Smith is een beetje zoals de meester en zijn gezel.
Zoals het vroeger ging. Was dat nou zo verkeerd? Ik denk van niet.
Zelf heb ik ooit bij de NOS/NOB een soldeercursus gevolgd hoe ik de diverse pluggen en multi connectoren moest solderen. Daarom heb ik mijn eigen en ander studioās kunnen voorzien van de juiste bekabeling.
(overigens ook een uitstervend beroep).
Uiteindelijk is met handen werken leuk. En hoef je geen pak etc aan. En kan je er prima je boterham met beleg mee verdienen.
En nee het is zeker niet zonde als een kind/jongere kiest voor een baan om iets met zijn handen te maken.
Ik moet zeggen Soli,
Dat ik wel wat dingen heb geleerd die ik zelf ook niet wist, erg interessant allemaal. Mooi spul wat Jan mee had genomen. Ik durfde bijna mijn allergoedkoopste casio niet te laten zien⦠bang om ergens een keer op de brandstapel te belanden.
Tijd voor een mooi mechanisch vintage dames horloge, en die zijn vaak spotgoedkoop!