Ik had nooit gedacht dat ik voor dit “dilemma” zou gaan staan Even een bandje kopen denk je. Ik zie veel moois, maar voldoet het ook aan mijn eisen? Je kan helaas niet zomaar even een bandje bekijken en voelen.
Ik ben op zoek naar een leren bandje, maar het moet wel lekker soepel en comfortabel zitten. Ik heb ervaring gehad met een Hirsch bandje. Kostte 10 jaar terug rond de 40 euro. Het zag er fantastisch uit, maar het bandje was zo stijf! Echt lekker zat het nooit. Ook niet na een half jaar dragen.
Nu weet ik dat Hirsch veel kwaliteitsverschil heeft, maar toch wil ik eens naar andere merken kijken zoals Bulang & Sons, Molequin, The Strap Tailor etc.
Nu had ik laatst een Studio Underd0g om. Na wat kort zoekwerk kwam ik erachter dat het bandje van The Strap Tailor was en gemaakt was van Epsom leer. Het bandje was redelijk dik, maar zat heerlijk! Ook de structuur die had bandje had sprak me aan.
Maar uiteraard keek ik verder en kwam ik ook saffiano leer tegen. Ziet er ook mooi uit, maar tegelijk denk ik dathet ook heel stug zit? Iemand enig idee hoe deze bandjes zijn?
Epsom of Saffiano dus, maar zijn er nog meer leersoorten? Op Bulang zie ik bijvoorbeeld geen Epsom, maar zijn de andere kalfsleren bandjes vergelijkbaar als Epsom leer en soepel?
Kortom, ik hoor graag jullie ervaringen en tips zijn ook altijd van harte welkom! Kortingscodes ook
Kort gezegd: Epsom is meestal stugger dan Saffiano bij horlogebandjes.
Hier is het verschil duidelijk uitgelegd
⸻
Saffiano leer
• Heeft een kruislings geperste structuur (vaak met coating)
• Voelt stevig, maar nog licht flexibel
• Wordt na verloop van tijd iets soepeler
• Bekend van merken zoals Prada
• Vaak comfortabeler voor dagelijks dragen
Conclusie: stevig, maar nog redelijk buigzaam
⸻
Epsom leer
• Heeft een grovere, uniforme nerfstructuur
• Is duidelijk stijver en vormvaster
• Blijft lang dezelfde vorm houden (rekt bijna niet)
• Vaak gebruikt door Hermès
Fijn om te horen dat saffiano dus soepel is. Het is wel de band die me het meest aansprak. @Gup ik lees regelmatig dat de banden van zowel Molequin en Bulang van dezelfde fabrikant komen. Klopt dat? Molequin heeft namelijk mijn maat niet, dus ben ik gaan kijken bij Bulang. Die hebben hem nog wel.
Hmm… apart. Ik heb Epsom en Saffiano bandjes van LIC Leather via de huissponsor Horlogebanden. Daarvan juist de indruk dat Saffiano net iets stugger is dan Epsom.
Het is overigens allebei redelijk dressy natuurlijk. Niks voor zweten en sporten, zou ik denken.
Enige wat mij een beetje tegenvalt is hoe snel je bij een bandje met doornsluiting op de Saffiano toch al gauw wat gebruikssporen ‘bobbeling’ in het materiaal ziet bij de gesp. Ik dacht juist dat het materiaal wat steviger zou zijn. Maar misschien ligt het aan het merk, of wellicht beter een vouwsluiting gebruikt.
Er zijn overigens véél verschillende leersoorten, daar valt een wereld te ontdekken.
Goedkopere banden zijn vaak een ingedrukt ‘profiel’ (bijv. kroko) in kalfsleer, maar toch vaak mooier is het echte werk van verschillende ‘donors’ - relatief huis-tuin-en-keuken (rund, paard varken, geit, kip…), exotische (struisvogel, buffel, olifant, slang, hagedis, krokodil en alligator, en zelfs vis - haai, zalm…) etc. tot verschillende bewerkingen (hoe bijv. het leer gelooid en geverfd is -bijv. natural vs. chrome-tanned. En dan ook nog de kwaliteit leer (top grain, full grain, split grain, ga zo maar door). Daar valt gelukkig een boel over te lezen.
Ik zeg er wel even bij dat sommige soorten leer wat discutabel zijn, alligator is bijv. berucht om de dieronvriendelijkheid van het kweken en verwerken.
Anyway, ik zou je i.i.g. één tip willen geven, nl. Horween Shell Cordovan, misschien wel mijn favoriet
Ik heb zowel Saffiano (van Diaboliq Straps) als Epsom (van onze forumbandenmaker @vintage4all).
Ik vind beide erg fijn.
Ik moet wel zeggen dat ik horloges heb waar ik deze banden niet geschikt voor viind. Het moet echt bij het draagcomfort van het horloge passen.
Maar vraag Bernd van @vintage4all eens. Die heeft hele schappelijke prijzen en je kunt je band helemaal zelf samenstellen.
Enige jammere is dat echte Shell Cordovan best wel aan de prijs is.
Het wordt maar door een paar tanneries gemaakt, waaronder dus Horween (USA) en een Japanse producent.
Mijn ‘geheimtip’ (als het een beetje goedkoper moet) is trouwens deze: https://www.ebay.nl/itm/373000609216
Dat zijn Fluco banden (een prima merk, vergelijkbaar met Rios en de wat duurdere van Hirsch - hun goedkope zijn idd. een stuk minder…) die ze ook OEM voor bijv. Nomos maken. Deze 2e keuze banden zijn best prima voor de helft van het geld. Let wel op de juiste lengtemaat, ze kunnen wat lang uitvallen.
En STRPS heeft ook wat voordelige Shell Cordovan (lijkt ook Fluco, een ander model, geen Horween?)
Mijn persoonlijke lievelingsbanden zijn die van Alexander Shorokhoff. Die zijn gemaakt van gekrompen kalfsleer en behoren tot de soepelste banden die ik ooit gehad heb.
Die WatchGecko Hatherley lijkt me inderdaad ook erg mooi, zit er al het hele weekend naar te loeren, donkergroen en donkerblauw. Ik twijfel nog over 'n contrastnaad.
Vind ze echter verdacht (relatief) goedkoop voor handgemaakt van écht Badalassi Carlo Pueblo leer.
Echt jammer dat ze die prachtige kleur ‘Ortensia’ er niet bij hebben in deze banden, daarvoor moet je dan weer uitwijken naar Château de Cassis Blue Horween Leather Watch Strap
Overigens (kortingscode) op WatchGecko is WATCHUSEEK voor 10%
Is toch echt andersom, saffiano (mits kalf en geen geit) is iets stugger dan epsom.
Dat gezegd hebbende heeft het alles te maken met welk lining leder er gebruikt wordt. Epsom en saffiano is slechts het top leder.
Correct meestal worden deze leersoorten gebruikt voor dressy aangelegenheden.
Eigenlijk is dit bij vrijwel alle horween soorten het geval. Zelfs als je ze 5mm dik maakt kun je ze nog soepel maken
Ik ken al die merken wel. Heb er ook besteld en incidenteel bestel ik ze nog wel eens.
Maar een goeie band kost nou eenmaal wat. En norgmaals: laat ze maken. Je krijgt precies wat je wilt
Pas op met ChatGPT content. LLM’s lullen vaak uit hun nek.
Bepalender is welke kwaliteit band je koopt. Hoe dik is de totale band inclusief voering-leer? Is het plat of gevuld, en zo ja, waarmee?
Er zijn hier drie man te vinden in wiens ervaring Epsom minder stug is dan Saffiano, al kan de kwaliteit per bandenboer verschillen. Het heeft zin om niet te gaan beknibbelen, want je betaalt wat voor kwaliteit.
Overigens ook goede ervaringen met Delugs. Die kunnen een erg soepel bandje leveren, bijna ongeacht de leersoort. Zij hebben hier een mooi overzicht van alle leersoorten die ze voeren:
En inderdaad, volgens Delugs is Saffiano (pliability 3) harder dan Epsom (pliability 4). Als je onder de tabel kijkt bij de verklarende tekst per kolom zie je dat ze dit zeggen over “pliability”:
Refers to the flexibility of the leather, and how easy it is to bend. While a leather might be highly pliable, the pliability of the final leather product will depend on a number of factors such as the thickness, construction method etc. For example, a flexible leather can be made less pliable as a strap by adding a stiffener layer, while a stiff leather can be made more pliable by reducing the thickness.
Delugs maakt bijvoorbeeld extra dunne Shell Cordovan (pliability 2) banden die ondanks de relatieve stugheid van het materiaal erg soepel dragen. Alle gevulde Shell Cordovan banden die ik ooit heb gehad, zoals wat dikkere van Tourby (ik vermoed van RIOS) waren heel erg kut.
Ik wou dat mensen ophielden met AI. Echt. Of tenminste hun bronnen eens controleerden.