Er is wat gebeurd, ik heb een AP Royal Oak gepast

"ON THE WRIST
While the old 5402ST is somehow a delicate and brittle watch, the kind of watch that you don’t want to use as daily beater, the modern 15202ST, even though it has almost the same dimensions, is a modern watch. Tight, solid, slightly heavier too, you can actually use it on a daily basis without even thinking about it. "

Kan dus toch. :grinning:

1 like

heel eerlijk: hij kan gebouwd zijn van kevlar en oude Nokia’s, maar met een horloge van 25K om mijn pols ga ik toch echt niet klussen. kan niet in je portemonnee kijken, maar als je daar een kras op krijgt is het niet alleen esthetisch jammer, maar ook gewoon een paar duizend euro afschrijving. zou ik persoonlijk toch niet heel gerust op zijn. waarom niet gewoon een leuke daily beater en dan dit soort klatsers voor vakanties, klussen, etc?

mijn steinhart ocean titanium 500 is mijn werkpaardje. zitten al wat krasjes op, dus heb me mentaal ook ingesteld op het feit dat een krasje meer of minder niet het einde van de Wereld is. met een rolex of AP om mijn pols zou ik niet eens mijn handen durven wassen denk ik…

Daar raak je snel over hoor, no worries :smiley:

Ik ga nu ook niet in de tuin werken met m’n Rolex (of AP) om, maar dat doe ik met geen enkel horloge. Dan doe ik het even uit en als ik klaar ben terug aan. Simpel toch?

2 likes

true. als je me een paar jaar geleden, in mijn fashion watch jaren, verteld had dat ik zou klussen met een horloge van 600 euro om mijn pols, had ik je voor gek verklaard.

1 like

Ja, het verval in absurditeit is traag maar zeker zolang je deze hobby blijft uitoefenen :joy:

2 likes

Nee ik ook niet. Ik zou dat met zo’n bedrag ook hebben hoor. Daarom koop ik ook niet zo iets duurs :grin:

Niet altijd :wink:. Ik heb veel horloges maar draag ze allemaal. De Royal Oak dus ook.

Echt kwetsbaar komt de 15300 zeker niet over. Krasjes op de bezel, ja die kunnen er wel op komen. Net als op een Explorer 2. Of alles zonder keramische bezel. De eigenaar van Pertijs in Breda draagt heel vaak z’n 15400st, daar zitten dus meer krasjes op, maar dat maakt het ook wel weer cool. Het blijft een gebruiksvoorwerp.

7 likes

En lelijk, niet te vergeten

1 like

Da’s smaak, maar ik deel je mening stiekem :wink:

1 like

Ik heb ooit (2001) een AP ROO gehad, denk 4 jaar of zo, nieuw gekocht en was er niet echt happy mee. Verkocht/geruild voor een JLC die ik nog steeds heb na 15 jaar.
Maar heb nu toch weer een AP in bestelling. De 15500 met grijze dial.
Hoop dat die zo goed zal zijn als gebruiksvoorwerp als een GS of Rolex. Daar reken ik wel echt op!
Deze was mijn eerste en enige AP tot nu toe:

12 likes

@Bwatched @Fate_Amenable_To_Change @Cobretti
dat stalen luxe polshorloge met geintegreerde armband was er al in 1970 …. IWC da Vinci en daarvoor al in de Yacht Club en Polo lijn.

Dus niet haarkloven over de historie, niemand heeft het meer over de IWC… , maar is het een bepalend ontwerp geweest ( ja), zijn geld waard (ja), en vindt je het supermooi ( ja ) dan groen licht :ok_hand:

Ben het hier helemaal mee eens,… gewoon lekker van genieten. Dat doe ik toch wel het meest als ik ze draag. Zodra ik iets moet doen, wil ik niet nog eerst even moeilijk doen, want mijn horloge moet af.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook een paar horloges heb die ik niet draag, maar die heb ik met een andere reden gekocht. Omdat ze van een bepaalde periode of kunstenaar zijn, etc.

2 likes

Tuurlijk, waarom niet, ik heb er ook zo een paar. Iets in absolute nieuwstaat houden en gewoon van tijd tot tijd bekijken kan ook een grote voldoening geven.
Ik heb er ook zo een stuk of 3 in mijn collectie.

1 like

Vooral meer ook omdat ik er nog niet dood mee gevonden wil worden. Okay, lichtelijk overdreven maar zijn gewoon geen horloges die ik snel zou om doen. :wink:

Als voorbeeld:
Een horloge van Max Bill gemaakt uit zilver en elk deel van emaille en daarbij met typische elementen van Max. Ik vind bijna al zijn werk erg mooi, dus zodoende aangeschaft. Daarbij is het horloge erg mooi afgewerkt. Het glas alleen al is bijzonder.

6 likes

Voor het klussen heb ik de Rado’s in mijn collectie :grin:

Ik snap het helemaal. Ik wil een 15400 in zilveren of blauwe wijzerplaat. De zwarte deed het niet voor mij

5 likes

Ik begrijp je volkomen :joy:

1 like

We zijn nu even verder, jullie willen allicht weten hoe het nu verder moet :slight_smile:

Door de grote investering was ik niet in staat om de knoop snel door te hakken, en dat is wel gunstig gebleken. Versta me niet verkeerd: ik beschouw het passen van de AP nog steeds als 1 van de grootste horloge-gerelateerde aha-erlebnissen van mijn leven, maar ik heb het ook even laten rusten en er eens rustig over nagedacht.

Ik heb uiteindelijk beslist om het voorlopig niet meteen te doen, maar er naar op te bouwen. Ik heb geen spijt dat ik mijn verzameling grotendeels geliquideerd heb omdat het mijn bedoeling is om de hoeveelheid horloges sowieso te reduceren en enkel nog échte grails over te houden.

De eerste stap in de opwaardering is de aanschaf van een Rolex 16710 GMT Master II Coke op Jubilee (en Oyster) van een vriend van me. Die vind ik nog mooi aanvullend op de SD43 die ik heb en dankzij de opvallende jubilee draagt deze nog vrij groot ook. Denk dat die ook een goeie investering is naar de toekomst toe, want ze zitten enorm in de lift. In ieder geval een betere investering dan de moderne Pepsi, wiens prijzen ronduit absurd zijn tegenwoordig.

Vermoedelijk komt er dan nog later een DJ bij in 41mm, dat moet nog gezien worden.

Ik moet zeggen dat het me meteen meer rust geeft, want ik kwam er eigenlijk net niet voor die AP. Dat zorgde ervoor dat ik elke euro zat te cannibaliseren, maar dat zorgde dan weer voor issues verderop (er zijn een aantal vakanties gepland en later dit jaar trouw ik ook met bijbehorende reis). Kortom: ik zou aan m’n reserves moeten zitten en dat voelde niet goed aan.

Bovendien vind ik ook geen enkele APRO 100% kloppen. De blauwe vind ik geweldig maar de zilveren subdials steken me tegen. De witte panda is prachtig maar dat is een atypische keuze voor mij, en ik heb schrik dat het gaat beginnen vervelen. En dergelijke angsten zouden er niet mogen zijn als je meer dan 25k uitgeeft aan een horloge, want het is een stuk minder makkelijk om terug door te flipperen in die prijsklasse.

Ik modder dus nog even aan met voornamelijk Rolex, ik hou jullie op de hoogte. :slight_smile:

15 likes

Hulde! Wijze beslissing!

In deze range bedragen moet t 100% juist zijn en 200% goed voelen

2 likes

Persoonlijk denk ik dat je dit soort luxe aankopen financieel op geen enkele manier moet “voelen”. Zeg maar dat een transactie op je bankrekening geen invloed heeft op het aantal nullen voor de komma.

4 likes