Er is wat gebeurd, ik heb een AP Royal Oak gepast

Tuurlijk, waarom niet, ik heb er ook zo een paar. Iets in absolute nieuwstaat houden en gewoon van tijd tot tijd bekijken kan ook een grote voldoening geven.
Ik heb er ook zo een stuk of 3 in mijn collectie.

1 like

Vooral meer ook omdat ik er nog niet dood mee gevonden wil worden. Okay, lichtelijk overdreven maar zijn gewoon geen horloges die ik snel zou om doen. :wink:

Als voorbeeld:
Een horloge van Max Bill gemaakt uit zilver en elk deel van emaille en daarbij met typische elementen van Max. Ik vind bijna al zijn werk erg mooi, dus zodoende aangeschaft. Daarbij is het horloge erg mooi afgewerkt. Het glas alleen al is bijzonder.

6 likes

Voor het klussen heb ik de Rado’s in mijn collectie :grin:

Ik snap het helemaal. Ik wil een 15400 in zilveren of blauwe wijzerplaat. De zwarte deed het niet voor mij

5 likes

Ik begrijp je volkomen :joy:

1 like

We zijn nu even verder, jullie willen allicht weten hoe het nu verder moet :slight_smile:

Door de grote investering was ik niet in staat om de knoop snel door te hakken, en dat is wel gunstig gebleken. Versta me niet verkeerd: ik beschouw het passen van de AP nog steeds als 1 van de grootste horloge-gerelateerde aha-erlebnissen van mijn leven, maar ik heb het ook even laten rusten en er eens rustig over nagedacht.

Ik heb uiteindelijk beslist om het voorlopig niet meteen te doen, maar er naar op te bouwen. Ik heb geen spijt dat ik mijn verzameling grotendeels geliquideerd heb omdat het mijn bedoeling is om de hoeveelheid horloges sowieso te reduceren en enkel nog échte grails over te houden.

De eerste stap in de opwaardering is de aanschaf van een Rolex 16710 GMT Master II Coke op Jubilee (en Oyster) van een vriend van me. Die vind ik nog mooi aanvullend op de SD43 die ik heb en dankzij de opvallende jubilee draagt deze nog vrij groot ook. Denk dat die ook een goeie investering is naar de toekomst toe, want ze zitten enorm in de lift. In ieder geval een betere investering dan de moderne Pepsi, wiens prijzen ronduit absurd zijn tegenwoordig.

Vermoedelijk komt er dan nog later een DJ bij in 41mm, dat moet nog gezien worden.

Ik moet zeggen dat het me meteen meer rust geeft, want ik kwam er eigenlijk net niet voor die AP. Dat zorgde ervoor dat ik elke euro zat te cannibaliseren, maar dat zorgde dan weer voor issues verderop (er zijn een aantal vakanties gepland en later dit jaar trouw ik ook met bijbehorende reis). Kortom: ik zou aan m’n reserves moeten zitten en dat voelde niet goed aan.

Bovendien vind ik ook geen enkele APRO 100% kloppen. De blauwe vind ik geweldig maar de zilveren subdials steken me tegen. De witte panda is prachtig maar dat is een atypische keuze voor mij, en ik heb schrik dat het gaat beginnen vervelen. En dergelijke angsten zouden er niet mogen zijn als je meer dan 25k uitgeeft aan een horloge, want het is een stuk minder makkelijk om terug door te flipperen in die prijsklasse.

Ik modder dus nog even aan met voornamelijk Rolex, ik hou jullie op de hoogte. :slight_smile:

15 likes

Hulde! Wijze beslissing!

In deze range bedragen moet t 100% juist zijn en 200% goed voelen

2 likes

Persoonlijk denk ik dat je dit soort luxe aankopen financieel op geen enkele manier moet “voelen”. Zeg maar dat een transactie op je bankrekening geen invloed heeft op het aantal nullen voor de komma.

4 likes

Ik heb alleen maar nullen voor de komma !

5 likes

Juiste beslissing!

Bij een horloge van 25K moet geen twijfel hebben… dat moet 200% passen!

1 like

Dan wil ik er ook wel 1. Is het geen probleem dat helemaal vooraan een - teken staat :see_no_evil:

2 likes

Dat heb ik enigsinds met Richard Mille, ware het niet dat ik ook maar enigsinds de illusie heb dat ik er 1 kan betalen. Of moet willen betalen; je hebt immers dan een horloge om je pols met de waarde van een woonhuis…

1 like

En zo werkt het het beste als je het mij vraagt. Je groeit langzaam naar iets toe. Alle big bang beslissingen van mij vielen later altijd tegen.

3 likes

Ik heb twee jaar geleden een keuze gemaakt die het eerste jaar afgesteld en vorig jaar de keuze gemaakt. Toen nog even laten rijpen en toen wist ik het zeker dit is het. Inmiddels besteld en nog even een paar maanden geduld omdat ik hem ook van een specifieke maand wil hebben. Kortom, zulke keuzes maak je niet overnacht, maar hebben tijd nodig.

Idd er zijn meer belangrijke zaken buiten het hebben van een specifiek uurwerk. Het verlangen is wellicht beter dan het uiteindelijk hebben.

2 likes

Boven de esthetiek en de “klik” zijn er nog wel meer punten die me wat zorgen baren:

• AP heeft een beetje een slechte naam mee tegenwoordig door de verbastering van de Royal Oak lijn met de vreselijke (sorry) Off Shores en bijbehorende popcultuur-link. Dat maakt er wat minder een liefhebbershorloge van en meer een “kijk eens hoeveel geld ik heb” horloge.
  • De inzetbaarheid is een beetje teleurstellend. Voor een sporthorloge verwacht ik bvb minstens 100m water resistance. 50m vind ik wat nipt om er het zwembad mee in te duiken…
  • Gerelateerd met bovenstaande: in tegenstelling tot een Rolex is dit niet gebouwd als een tank. Hij is behoorlijk krasgevoelig en niet vergevensgezind voor ongevalletjes. Met zo’n prijs is dat wel licht verontrustend.
  • Wederverkoopwaarde is niet zo evident, en ik beschouw m’n verzameling nog steeds als een noodfonds: ik moet mn geld eruit kunnen terug hebben zonder al teveel gezeik. Da’s met een AP niet zo evident want de vijver waarin je vist is stukken kleiner.
  • Een service kost een arm en een been en moet je toch elke 7 jaar eens inplannen. Ik hoor prijzen van 2000-3000€, da’s al geen kattenpis. En hem laten servicen door een onafhankelijke is nefast voor de waarde…

En zo zijn er nog wel wat punten…

5 likes

Ik zal je matsen en niet nu de pluspunten gaan opnoemen. :joy:

1 like

De belangrijkste pluspunten zijn het legendarische design dat Gerald Genta naar het schijnt op 1 nacht heeft in elkaar geflanst (de Nautilus naar het schijnt zelfs maar op een kwartier tijdens een vergadering).

En te denken dat Genta horloges haatte :joy:

En dan natuurlijk de afwerking, en dan vooral die band die eigenlijk een juweel op zich is… Mijn verliefdheid is voor 80% te wijten door die band…

1 like

En dat is ook te zien. Sorry, maar ik vindt ze ronduit lelijk. Snap dan ook niet waarom die dingen in godsnaam zo duur zijn.
smaken verschillen gelukkig.

Behoudens je vierde punt beschrijft dat exact hoe ik nu naar doe modellen kijk. Ik moet wel zeggen, fantastische afwerking, maar ook veel nadelen.

3 likes

Zo te lezen heb je, in elk geval voor nu, de juiste beslissing genomen.

Wat betreft punt 4 (waardebehoud en verkoopbaarheid):
Als je horloge de helft van z’n waarde verliest moet je daar niet wakker van hoeven liggen. Wat mij betreft geldt dat voor alle merken, ook voor Rolex, ondanks de “prestaties uit het verleden”. Wie nu dik boven list een Daytona koopt kan in principe ook hard onderuit gaan de komende tijd (niemand weet het). Double red Dwellers hebben ook al flinke ups en downs gehad…

Kopen wat je mooi vindt en waar je niet wakker van hoeft te liggen dus… :+1:

3 likes