Ervaringen GS 9F Quartz uurwerk

Ik heb mijn oog op een grand seiko laten vallen en wel een met batterij…(nooit gedacht dat ik zou overwegen). Ik heb al veel gelezen over het uurwerk, maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen meningen zijn over dit uurwerk… alvast bedankt.

4 likes

Ik zou dit topic eens doorlezen. Genoeg ervaringen.

Mijn ervaring is in ieder geval, na meerdere quartzen gehad te hebben, dat het bijzonder is en ongeëvenaard. :ok_hand:

5 likes

Prima.

Tikt als een malle sinds 2018.

10 likes

Ze doen 't… en goed ook.

1 like

Quartz als serieus tijdmeetinstrument en niet als goedkoop alternatief voor mechanisch. Heeft mijn gevoel bij quartz serieus veranderd.

10 likes

Dat is dan sinds 1969… :wink:

4 likes

Kort antwoord: top spul!

Iets langer antwoord, het uurwerk is uniek, mooi, accuraat en tikt perfect op de indices. De datum is echter niet perpertual oid, waardoor je eens per twee maanden toch aan de kroon moet draaien. Een Longines V.H.P heeft dat dan weer wel, plus claimt de V.H.P. een afwijking van 5 sec per jaar, vs de 10 sec van de GS, anniversary uitgaves uitgezonderd. De Longines verbleekt natuurlijk volkomen bij de GS, op het gebied van stijl en afwerking. Afschrijving kan bij de GS nog wel eens een drempel zijn, dat zou kunnen veranderen, gezien de recente marketing strategie. Je kunt natuurlijk ook (jong) gebruikt kopen, dan is dat probleem ook opgelost.

5 likes

Valt wel mee.

Op HF benne ze zuunig over het algemeen, maar internationaal hebben ze een steeds betere resale value. Het is geen Rolex, maar toch.

Zielloze uurwerken. Geen vloeiende secondenwijzer.
Buiten die non-argumenten is dit gewoon kei goed spul. Wat @Eventive zegt.

2 likes

Wel een vloeiende secondewijzer hoor. Vloeiend van de ene naar de andere en dan steeds even wachten.

2 likes

Ik vraag me wel af wat deze antwoorden allemaal voor invloed hebben op de beslissing van topicstarter… het is niet zo dat er al wat nieuws staat.

Het is niet heel moeilijk uit te vogelen dat de ervaringen positief zijn. Het is immers een van de beste uurwerken ter wereld.

Heb veel meer het vermoeden dat de vraag moet zijn: is het de prijs waar icm met de afwerking van de kast, de prachtige wijzerplaat en die geweldige indexen en wijzers.

My €0,02

Edit: het antwoord op die vraag is ‘driewerf ja’…

3 likes

Zou wel kijken of je eentje met zichtbodem kan krijgen. Het is toch best een mooi uurwerk, zeker omdat het een quartz is geeft het toch een beetje dat extras.

Het is juist één van de meest overtuigende dead seconds die ik ooit gezien heb. Die tweestappenslag doet iets met de beweging. Ik vind 'm, eh, statig.

Moeilijk uit te leggen.

Wat wel deprimerend is is dat een Casio Oceanus van 500 ballen een bang for buck, afwerking en tik-beleving geeft (retestrak op de indices) die me wel eens achter de oren doet krabben met m’n GS, maar dat terzijde.

De Citizen top-uurwerken vind ik ook retecool. De grap is dat ik Casio Oceanus, Citizen Chronomaster en Grand Seiko Quartz alledrie rete-mooi vind, met rete-straffe technologie aan boord. Ik weet dat Longines uitstekende dingen maakt, maar die Conquests doen het gewoon niet voor me, wat onverlet laat dat de uurwerken zonder meer goed zullen zijn.

Het enige wat GS wel uniek maakt is die 50 jaar service interval op dat uurwerk omdat ze 'm hermetisch afgesloten hebben. Ik heb de andere merken nooit zo expliciet horen zeggen dat ze onderhoud-bare lange-termijn uurwerken bakken, ook al moet een Citizen ook wel erg goed in elkaar steken als ik dat zo bekijk:

Driewerf ja, je hebt gelijk.

4 likes

Nog even als extra hoe ik over de GS quartz uurwerken denk. :wink:

3 likes

De oceanus heb ik ook 2x in bezit gehad, top horloge, maar een ander level vind ik ten opzichte van GS. Naast radio control, wat ik persoonlijk geweldig vind, maar niet echt te vergelijken is met een HAQ, vond ik de oceanus wat sportiever of om het iets negatiever te stellen wat meer toy-achtig aan doen. De blauwe accenten waren daar vooral debet aan.

Daarnaast vond ik de band wat minder mooi en een minder degelijke uitstraling hebben, de diameter net iets te groot en het niet kunnen swappen van de band een minpunt. Verder natuurlijk wel een geweldige prijs kwaliteit verhouding.

1 like

Ik loer. :slight_smile:

Overigens vind ik licht en beweging ook energiebronnen van buitenaf. :wink:

1 like

Nou meer dan prima hoor…:ok_hand:

7 likes

Bizar goede mooie klok… Heb ook nog een GMT automaat welke er binnenkort uitgaat aangezien de Quartz het wint aan de pols. Dat zegt wel iets denk ik :wink:


13 likes

Waanzinnig mooi ook jouw exemplaar :ok_hand:

2 likes

Ik vind die groene en die blauwe allebei wel mooi… :wink:

1 like


Zeer tevreden mee.

4 likes