Ik heb ook 2 horloges met NH35 uurwerkjes erin maar die tik heb ik nog niet moeten geven.
Niet echt iets voor horlogeliefhebbers maar misschien wel geschikt om eens wat langere tijd te kunnen “passen” voordat je de knoop doorhakt voor het echte werk
Dat is het juist.
Ik zie zoveel mooie dingen en kan m’n centen maar 1 keer uitgeven.
Waarom niet? Ik kocht op die leeftijd wel een Zwitsers horloge.
Mijn zoon probeer ik bij te brengen om niet onbeperkt allerlei goedkoop wegwerpzooi te kopen. Zonde van zijn geld en verre van duurzaam.
Verder schuif ik hem wel eens wat leesvoer onder de neus over vrijhandel, protectionisme, maar ook zaken als milieu en arbeidsomstandigheden.
Ik begrijp het niet goed. Al die werknemers hier die wel graag gezonde veilige werkomstandigheden wensen, maar landen belonen waar ze daar geen moer om geven. We willen exporteren, maar kopen ons vol met prullaria uit een ongelooflijk protectionistisch land. Schiet mij maar lek. Wat een gebrek aan ruggegraat.
Ik koop overigens bij voorkeur Europees.
Verder vermijd ik de schaamteloze kopieën zoals hierboven gedeeld. Weliswaar staat er geen R…. of O…. op, maar wel een eveneens gejatte naam. Pagani is immers een supersportauto. En de samenstelling Pagani Design is duidelijk geïnspireerd door Porsc… Design. Dus niet elk detail van 1 model nagemaakt, maar naam en object van twee verschillende partijen gekopieerd. Creatief. Maar ik beloon liever creativiteit dat anders wordt ingezet…
Ik zou zelf zoiets dan ook niet met trots kunnen dragen.
Omdat je denkt vanuit de Westerse mentaliteit. Het moderne leven zoals wij dit kennen is niet overal in de wereld gelijk. We mogen allemaal wel in 2021 leven, ons luxe leventje in Nederland kennen ze in veel landen nog niet. En niet zo lang geleden hadden wij ook slechte Arbo omstandigheden. Ook wij kenden kinderarbeid… etc. Ik ben er absoluut geen voorstander van, laat dat duidelijk zijn maar zo vergelijken is te kort door de bocht.
Je moet juist hopen dat door de inkomsten die ze generen er geld terug komt in de maatschappij waardoor langzaam die regios zich ontwikkelen en dan langzaam ook zaken als Arbo etc verbeterd, net zoals dit bij ons gebeurd is.
En hopen dat ze met de kennis die ze opdoen straks de design kopieen links laten liggen en ons doen verbijsteren met nieuwe designs.
En dan hebben we het nog niet eens over de grote merken die hun product ook in dezelfde landen laten maken. Waar is het commentaar op die merken dan? Kleding, telefoons etc etc etc etc etc… Of dacht je dat Apple telefoons in fabrieken geproduceerd worden waar de werknemer westerse Arbo omstandigheden hebben, een goed salaris, 25 vrij dagen en goede secundaire voorwaarden zoals reiskosten vergoeding?
Bedoel alleen maar te zeggen dat we niet zomaar slechtere omstandigheden kunnen afkeuren in landen waar ze nog niet beter weten en die nog onderontwikkeld zijn.
Een Qatar is een voorbeeld waar commentaar geven wel kan en terecht is. Dat is een rijk land met moderne gemakken die er bewust voor kiest om buitenlandse krachten binnen te halen en onder embarmelijke omstandigheden te laten werken voor een slecht loon. Dat is gewoon moderne slavernij en dat kan gewoon niet.
Is de essentie van zo’n horloge. Wordt waarschijnlijk gekocht door iemand die het wil, maar niet kan betalen.
Als de horloges een eigen design zou hebben, zou de “ikwilwel” hem niet willen hebben.
“Dit blijven imo copycats maar dan zonder de oorspronkelijke merknaam erop”
Uiteraard, want dat dat trekt “ikwilwel” juist zo aan. Ik vind het ook niets, maar ik accepteer het fenomeen, zolang er maar niet het echte merk opstaat.
Met een fantasienaam kan iedereen het zien en houdt “ikwilwel” anderen niet voor de gek & “ikwilwel” is blij.
Zie graag blije mensen
Lijkt mij prima horloge voor dat geld. Dus waarom niet.
Is dat niet zo?
Zonder gekheid, allereerst dank voor je volwassen reactie. Er schieten er nogal eens wat in de stress wanneer je je niet lovend uit laat over hun bij de Action verzamelde huisraad en spullen.
Tuurlijk maken grote fabrikanten gebruik van de faciliteiten aldaar. Mijn laatste in Europa geproduceerde telefoon, een Nokia C7 (hardwarematig werkelijk een fantastische smartphone), is zover ik weet een van de laatste die überhaupt hier gefabriceerd werd. Maar mensen kochten liever voor 10 euro minder een kneuterig apparaat (die wel net zoveel kon overigens) uit China. Dus toestellen uit Europa was snel helemaal voorbij. Niet omdat de producenten ze daar lieten produceren, maar omdat de consument de fabrikanten dwong om ze daar te produceren. Dus eerst wel alle goeds willen voor zichzelf qua arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, vervolgens zelf niet aan die principes vasthouden. En nu eenmaal ‘alles’ daar geproduceerd wordt, de schouders ophalen… dat stut bij mij op onbegrip. Het is zo simpel, let op wat je koopt. Doe ik ook. Lukt dat altijd? Tuurlijk niet. Maar zeker bij overbodige en luxe zaken, probeer ik er meer kritisch op te zijn.
Uiteraard gaat het niet enkel om mindere omstandigheden qua veiligheid en milieu en de uitbuiting van mensen in eigen land, maar ook de protectionistische waarop het betreffend land zich opstelt (zoals vroeger Japan) en belangen in andere landen ‘opbouwt’ met ‘hulp’ (wurgcontracten).
Maar goed, voor een paar knaken een Rollie gevoel, daar ging het hier over. Dat maakt alles goed…. Maar ik pas er dus voor
Mooi streven, maar vergeet niet dat Azië de werkplaats van het westen is.
90% van de spullen die in Europa verkocht worden, zijn in Azië gemaakt.
En de enige reden hiervoor is dat de grote Europese merken geen Europese arbeidskrachten willen betalen omdat er anders te weinig winst gemaakt kan worden.
Ook dat is smerig vind ik.
Ik weet dat veel Italiaanse fabrikanten halffabrikaten uit Azië of Turkije importeren om in ‘Europa’ alles af te bouwen en erop te plakken: ‘Manufactured in Europe’. Italië zal niet het enige land zijn.
Zwitserse horloge fabrikanten zijn waarschijnlijk wel een uitzondering hierop.
Ik vind overigens de vraag waarom een Pagani not done is en een Bulova Super Seville wel, wel een goede.
Heel leuk allemaal, maar kopie met een ander naampje erop blijft een kopie met een ander naampje erop.
Ik heb gisteren voor m’n vrouw een Bulova automaatje gekocht, maar ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe soepel de rotor draait en lang nadraait.
Daar zal duidelijk het verschil zitten.
Dat is een feit
Zeker. En het is ook niet zo dat we buiten elkaar kunnen.
Maar een stukje bewustzijn vind ik redelijk. Jij legt het bij de fabrikanten neer, ik bij de consument (fabrikanten worden immers gestuurd door de consument), maar de waarheid ligt uiteraard ergens in het midden.
Volgens mij ging het over ervaring met de kwaliteit enz. van Pagani, en niet over “het lijkt op” .
Want al diegene die in die trant wel reageren, hebben dus geen ervaring met Pagani.
Ik denk dat dat de beste conclusie is. We zijn er allemaal schuldig aan.
Dat klopt. Vandaar uitleg waarom ik er geen heb . Dan kan ik het dus ook niet ervaren.
Zou dat ‘t zijn? Dan is bijvoorbeeld San Martin ook OK. Die hebben ook een paar eigen (spuuglelijke) ontwerpen. Maar het meeste is hommage.
Kerel schei alsjeblieft uit met je politiek correcte gebabbel. Iedereen heeft iets in huis wat gemaakt is door mensen die werken in een fabriek waarbij de omstandigheden niet al te best zullen zijn. Die horloges blijven gewoon gebouwd worden, of jij het nu koopt of niet. Er is gewoon een markt voor.
Je zegt net dat je past voor dit soort horloges… wat doe je hier dan?