sorry candide, maar ik lees niet altijd het hele draadjeā¦
Etiquette zijn gewoonten die vanuit een bepaalde mores zijn vastgelegd en worden voorgeschreven. Zoiets?
Ja inderdaad; scherp opgemerkt hoor. Ik gebruikte het woord āvroegerā, omdat ik al heel veel jaren niet meer in Amsterdam woon en niet weet of datgene wat ik beweerde nog steeds opgaat. Dingen veranderen vaak heel snel, zeker ook in een stad als b.v. Amsterdam.
Inderdaad is dit off topic, dus ik taai weer af
Maar ja, zie boven zegt ook dat een SeaDweller gewoon mag bij een pak. Ik ben een klein beetje geneigd het met
eensch te zijn. Het mag eigenlijk niet, maar we staan het oogluikend toe. Want zo zijn wij dan ook wel weer.
Oogluikend of niet, ik zou zeggen: smoking = geen horloge, een pak (of kostuum zoals @dpvh het altijd noemt) = bescheiden simpel horloge met leren bandje, business casual = alles onder de 42mm met leren bandje.
Een duiker op staal draag je maar lekker bij een korte broek en een polo.
En omgekeerd: Aangezien ik altijd een horloge om heb mag ik gewoon geen smoking of white tie aan.
Ik wel: etiquette is hoe het heurt en niemand het doet maar deat het wel - althans voor mij - super grappig is om te weren hoe het heurt en waarom het zo heurt (het heurt vaak met een reden en juist die reden is vaak grappig)
Gewoontes is nu juist vaak de manier waarbij de bocht wordt afgestoken.
En mores krijg je geleerdā¦
Niemand echt een leuke site met horloge etiquette ?
(Regel 1 al structureel toegepast)
Enneh smoking is geen horloge kende ik al, net als dat het leer van schoenen, riem en horlogeband afgestemd moet zijn.
Wil je met me trouwen?
Het gestrekte been! Leuk! Lees dat nog eens door en kijk even naar de formele logica.
-
Etiquette en Gewoontes kunnen net zo goed aangeleerd zijn als mores. Ik geloof niet dat etiquette onveranderlijke natuurwetten zijn, maar ik hoor het graag van je als je daar een andere kijk op hebt.
-
Niet alle gewoontes druisen tegen goede omgangsvormen in. Een gewoonte is gewoon iets wat men vaak doet, zonder al te veel na te denken. Dankuwel zeggen als iemand een kop koffie aanbiedt bijvoorbeeld.
Voorbeeld: De Smoking, Tuxedo of Dinner Jacket is iets wat rond 1860 door een vorst verordonneerd werd omdat ie de billentikker zat was. Voor die tijd bestond de Dinner Jacket niet. Alle etiquette rond de Dinner Jacket moet dus na 1860 via consensus bereikt zijn.
Overigens dicteerde de goede smaak rond 1860 dat het polshorloge voor dames was. Voor heren bestond dat nog niet, dat kwam pas rond 1890-1910, en dan nog voor militairen.
De etiquette rond polshorloges en smokings is ons daarna pas aangeleerd.
Bij ābusiness casualā mag van er van mij nog een kruis door diver en field.
Daar moeten we toch eens een rondje over discussiëren, wellicht met een pat⦠eh, frietje en een pintje er bij. De field mag van mij blijven.
Kunnen we dan ook afspreken dat sportkleding gewoon überhaupt niet meer gedragen mag worden, althans buiten het sporten om?
Is het niet zo dat de belangrijkste regel bij etiquette is, dat je je gedraagt, kleed etc. zoals de gastheer/gastvrouw doet??
Field ja, Diver⦠Een rolex submariner in niet te grootte diameter moet wel kunnen vind ik.
Hahaha⦠geen gestrekt been hoor⦠en ben het vaak met je eens. Ook nu slechts een nuance verschil.
Ik ga vanavond eens googlen op etiquette want jullie experts helpen me alleen maar van de regen in de drup.
Vanavond eerst mijn pak (alleen met carnaval draag ik een kostuum) uit doen en mijn DUIKER (weliswaar op leder) heb omgeruild voor mijn Abramovitsch kl⦠ehh. horloge (zoān Polar durf je toch nauwelijks horloge te noemen ?) om eerst ff lekker te hollen (de pata⦠ehh⦠frites calorieĆ«n verbanden) om vervolgens mijn SKX op gekrast staal in de sauna te dragen⦠Als ik een leuke site vind, zal ik hem delen.
Hahahhaahahahahaha mooi die etiketten lol