Goedenavond allen!
Sinds een aantal weken dit forum ontdekt en na wat topics doorgelezen te hebben toch maar besloten ons aan te melden.
Sinds jongs af aan ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in horloges, en zeker de horloges in het hogere segment. Op een gegeven moment kwamen er toch andere interesses in beeld, maar sinds ik een klein jaartje geleden de YouTube filmpjes van @AmsterdamVintageWatches tegenkwam zijn we weer terug op het juiste pad beland om het zo maar te zeggen
Mijn interesses liggen vooral bij Rolex en voor een klein deel bij de Omega Speedmaster, ook de IWC Ingenieur (mijn studierichting) en de Tudor Black Bay Bronze serie spreekt mij aan.
Op het moment volg ik een deeltijdopleiding met daarbij een parttime baan waardoor het aanschaffen van een mooi horloge een mooi spaardoel voor de toekomst is geworden, doel is om na het afstuderen (als alles volgens plan loopt, en de coronacrisis niet te veel invloed gaat hebben) volgend jaar een mooi exemplaar aan te schaffen wanneer deze voorbij komt.
Voor nu ben ik erg gecharmeerd van:
Rolex:
DateJust: 1601/3 Champagne dial,
DateJust: 1601 Blauwe dial,
DateJust: 16013 Blauwe dial,
GMT: 16713/16753 Zwarte bezel
Submariner: 16803/16613 'Bluesy’
Day-Date: 1803/18038, Zilveren of Champagne dial.
Omega Speedmaster:
Ed White,
Pre-moon,
Crystal Caseback.
IWC
Ingenieur met blauwe of zwarte plaat
Tudor:
Black Bay Bronze 2016
Black Bay Bronze Bucherer.
Voor de referenties van Omega, IWC en Tudor moet ik me echt nog even goed inlezen om deze te kunnen onthouden.
Mijn inmiddels ultieme ‘grial’ die ik ook hier op dit forum ben tegengekomen is voor nu toch wel een 18038 met Onyx Dial. Man… Wat mooi!
Eind februari voordat we bovenstaande lijst hadden samengesteld besloten om een vrijdagmiddag vrij te nemen en een bezoek te brengen aan Amsterdam. Vooral AVW stond op de planning maar omdat AWCO steeds maar in de Instagram advertenties voorkwam besloten om ook even daar naar binnen te lopen.
Bij binnenkomst bij AWCO vriendelijk geholpen door een rustige jongeman (We zetten hier geen namen van personeel neer lijkt me?) die mijn verhaal rustig aanhoorde en vroeg wat ik zou willen zien/passen.
Toen der tijd nog niet heel veel informatie opgezocht dus vooral de vraag om een DateJust, Speedmaster en GMT te passen en misschien (als het mocht) later een Day-Date. Geen probleem zei de medewerker, neem even plaats, dan pak ik ze even.
Even later kwam hij terug met een glaasje water en drie mooie horloges.
De DateJust die ik mocht passen was een 1601/3 met witte dial, prachtig horloge maar die witte plaat oogde toch wel wat ‘hard’, een 1601/3 met champagne dial was nog weg voor een servicebeurt, dus die was helaas nog niet beschikbaar om te passen.
Hierna eventjes gekeken naar een de stalen GMT die de werknemer mee had gebracht, maar mijn vermoeden werd snel bevestigd, een stalen sportmodel is niet mijn ding.
Daarna kwam een Pre-Moon Speedmaster aan bod, een prachtig horloge, maar toch gaf mij niet dit wauw gevoel.
En toen kwam de vroeg: “Wil je een witgouden of een geelgouden passen?” “Ehh, doe maar geelgoud, dat mag wel bij zo’n horloge” en vrij snel had ik een geelgouden Day-Date met diamond set dial om de pols, een werkelijk fantastisch horloge, maar het idee dat je vierteenduizendachthonderd euro om je pols hebt is toch wel apart, maar ik kan er zeker aan wennen moet ik je vertellen
De werknemer vriendelijk bedankt voor zijn tijd, moeite en de mogelijkheid tot foto’s nemen en op de terugweg naar de Kalverstraat parkeergarage bij AVW binnen gelopen. Hier geholpen door een vriendelijke verkoper die na het aanhoren van mijn verhaal meteen vroeg wat de prijsrange was waarin ik aan het kijken was, toch een beetje jammer, maar ook wel begrijpelijk. Ik heb hem een schatting gegeven en gezegd dat vooral Two-Tone of Fullgold mijn interesse had en dat ik zeker graag de 16753 die ik op de website zag even wou zien. De verkoper zei dat dat ok was, maar vroeg ook of hij er een 16613 bij mocht pakken. Natuurlijk vond ik dit meer dan ok, en mijn hemeltje, wat een prachthorloge is een zogeheten ‘Bluesy’ zeg.
Hierna nog even gevraagd of ze een 1601/3 met Champagne dial op voorraad hadden, en toevallig zat er een in de aankomende ‘drop’ die ik alvast mocht bewonderen. Bij het zien van het horloge was ik verrast, het is een prachthorloge maar hij gaf me niet de vlinders die de 16613 me eerder wel gaf. Toen ik de DateJust wat beter bekeek zag ik dat deze geen normale hour markers had, waarna ik dit navroeg aan de werknemer. Met een ietwat cynische toon zei hij “Dat heb jij goed gezien, dit zijn de zogeheten Wide-boy markers”
Toen ik hierna vroeg naar de Pre-Moon die ik op hun website zag kreeg ik helaas een ietwat mompelend antwoordt over dat deze achterin de kluis lag die lastig te bereiken was. Helaas.
Uiteindelijk ook hier een aantal foto’s gemaakt en de verkoper vriendelijk bedankt en met een goed gevoel en een prachtige ervaring en herinnering Amsterdam verlaten.
Uiteindelijk toch zeer verrast door AWCO, ik wist van AVW wel dat zij een jong team hebben en ook inspelen door het gebruik van sociale media op de jongere doelgroep, maar mede door het ontbreken van dit sociale media aspect bij AWCO was ik bang dat ik hier toch de wat oudere, iet wat neerkijkend op mijn generatie, grijze muis zou tegen komen, maar niets was minder waar.
Voor nu dus vooral nog op onderzoek uit, en hopelijk dient snel weer na deze crisis de mogelijkheid zich aan om nog eens naar Amsterdam af te reizen.
Inmiddels ben ik door meer onderzoek gedaan te hebben toch wel erg gecharmeerd van Speedmaster, en dan zeker door de Pre-Moons. Misschien heb ik toch te snel het horloge afgedaan en er niet genoeg tijd en moeite aangehecht bij AWCO…
Tot dusver bovenstaand verhaal, ik hoop dat jullie het niet te langdradig vonden, maar dan weten jullie in ieder geval wie het is als ik eens reageer onder een post.
Nog een hele fijne avond en de groeten,
Garfield.