Een vervolg op dit topic
Het was dan eindelijk zover!
Begin juni postte @AmsterdamVintageWatches een Cartier Vendôme online op Instagram. Op slag verliefd was ik, de roze band, de (in het licht) blauw ogende wijzerset, en de witte wijzerplaat met Romeinse cijfers (waar ik normaal totaal geen fan van ben…)
Zoals sommige van jullie misschien hebben gelezen in mijn eerste topic volg ik een deeltijdopleiding die ik combineer met een parttime baan. Begin juni besloot mijn hogeschool om mijn werkgever af te keuren voor het komende afstudeerjaar (als gevolg van de corona-crisis) waardoor ik op dat moment niet in staat was om de Vendôme aan te schaffen, helaas was hij ook binnen een kwartier verkocht en dus had ik pure pech.
Na een lastige periode kon ik gelukkig in juli beginnen bij een nieuwe werkgever, waarbij ik mag afstuderen. En toch bleef die Vendôme knagen. Ik lieg niet als ik zeg dat ik twee keer ben wakker geschrokken en lichtelijk verdrietig was omdat hij niet op mijn nachtkastje lag.
Totdat! AVW op 23 juli een nieuwe Vendôme op Instagram postte! Opnieuw was ik meteen verliefd, de getrapte kast met uitsparingen, en, op dit exemplaar de prachtige simplistische wijzerplaat!
Ik vind een Rolex 18038 (of 18238) met Onyx dial echt een prachthorloge, en ik zie deze dan ook als mijn ‘grail’. De Cartier heeft iets weg van deze wijzerplaat, echter gaat het hier (gewoon) om zwarte lak op de wijzerplaat. Hiernaast staat er op de 12 uurs positie ‘Cartier’ en op de 6 uurs positie ‘Swiss’
Ik vroeg de heren of we moesten wachten op de ‘drop’, en ik kreeg te horen dat hij dinsdag om 14:00 online zou komen. Na een aantal vragen en een beetje heen en weer geappt te hebben, besloot ik de trekker over te halen en de wekkers in te stellen voor de volgende dinsdag!
Ik had al een afspraak staan voor vijf augustus om onszelf verder te oriënteren, en dus vroeg ik of we het horloge dan eventueel meteen op konden halen, Natuurlijk was dit geen enkel probleem, en dus kon ik niet wachten tot dé dag! Om 13:59 zaten we klaar, en om 14:02 was hij dan toch echt van mij!
Totdat…
Jasper mij belde met het nieuws dat de wijzerstelling (don’t ask me ) niet perfect was en ze dit graag nog wouden herstellen. Dit kon een horlogemaker in Amsterdam gelukkig doen. Omdat het nog de dinsdag van de drop was, en ik pas de woensdag in de week erna een afspraak had, dacht hij dat het goed zou komen om hem op tijd te repareren. Na een aantal minuten gesproken te hebben over de situatie, gaf ik aan dat als het beter zou zijn voor de staat van het horloge, ik er ook geen problemen mee zou hebben als ze hem terug naar Richemont zouden willen sturen. Ook met het idee dat er dan misschien iemand daar een “schop onder zijn reet” zou krijgen. Later bleek dat ze dachten dat het mineraalglas beschadigd was door de wijzerset, en dus had hij waarschijnlijk alsnog naar Richemont terug gemoeten voor het vervangen van het glas.
Met toch wel een beetje pijn in het hart nam ik afscheid van het idee dat ik vijf augustus een horloge rijker naar huis toe zou gaan. Ik wist dat de dag zou komen, maar toch was het jammer. Als goedmakertje voor de vertraging mocht ik echter een andere band (vond de meegeleverde niet helemaal top namelijk) uitzoeken. Uiteindelijk lang getwijfeld tussen onderstaande voorbeelden, en gekozen voor de zwarte hagedissen band (rechts) alleen dan wel mat uitgevoerd met gouden sluiting zoals de linkse krokodillenband. De band had wat levertijd omdat de push-pins rond lopen in dit horloge, en de band dus apart gefabriceerd moest worden.
Halverwege augustus vernam ik dat de Vendôme terug was in Amsterdam en uiteindelijk bleek dat het horloge wel in goede staat verkeerde, en dat er niks mis wat met het glas.
Toch, na een klein maandje na ons bezoek aan AVW begon het te knagen… Ik had begin september een leuk weekend gepland staan (op vrijdag een date met echt de meest knappe vrouw ooit (maar echt), en op zaterdag een belangrijk diner) waarbij ik hem graag had willen dragen. En tijdens dat weekend kon ik ook wel leven met de originele band.
Na een kort belletje kreeg ik echter te horen dat de originele Cartier band was opgestuurd naar de bandenleverancier voor de maat van de push-pins, en dus was er geen band op voorraad waar de Vendôme op paste…
En tja, een horloge zonder band is een klok, en die dragen we niet.
Balen was het dubbel, dit zou het laatste weekend zijn voordat mijn afstudeerjaar zou beginnen en dus het laatste weekend waarin ik ruim de tijd zou hebben om naar Amsterdam af te reizen en een biertje te doen bij de heren.
Inmiddels was ik al plannen aan het maken om de ‘aflevering’ te verplaatsen naar begin november omdat ik dan mijn eerste tentamenweek van het jaar achter de rug zou hebben, en dus een weekendje zonder leerwerk (maar helaas alsnog een hoop projecten) zou zitten.
Maar toen! Een appje van AVW met daarin vier foto’s van een Vendôme op hagedissen band!!
Eerst schrok ik een beetje van de band, zoals op de eerdere foto te zien is, is daar de hagedissen band wat ruwer van structuur, en deze structuur was toch wel erg fijn…
Eventjes gevraagd of de heren tijd hadden om mij te bellen zodat we het ophalen konden inplannen, en na uitleg over de situatie werd er een uitzondering gemaakt om een afspraak op zaterdag, de volgende dag, te maken! Het was pas de eerste week van mijn nieuwe studiejaar, en dus zou enige vertraging nog in te halen moeten zijn… (noemen we dat niet studie ontwijkend gedrag?)
De volgende dag was het zover, en samen met paps (zelf rijden na een biertje met een beginnersrijbewijs is geen goed idee) stapte we in de auto om de Cartier op te halen.
(Een leuke instaquote

Na een ongeluk op de A10 en de bijbehorende stress dat we te laat zouden komen, werd ons gevraagd buiten even te wachten omdat de politie binnen was voor het een of ander. Na een kleine vijf minuten mochten we naar binnen waar Rutger ons welkom heette en mijn biertje en een cappuccino voor vaders klaarmaakte. Ramon kwam een aantal minuten later van achter met een rode Cartier Service Pouch!
En daar was hij dan…
Na het overmaken van het geldbedrag kreeg ik de aanschafpapieren en het taxatierapport overhandigt en samen met een prachtige doos van AVW en de service pouch gingen we weer op weg naar huis.
Thuis bleek echter dat hij in de doos niet past, hij past namelijk niet om het houdertje heen. (in de service/travelpouche past hij wel, maar dit oogt mij toch minder veilig/stevig op de een of andere manier ten tijde van lange tijd niet dragen.)
De band bleek heeeeel erg mee te vallen, en zeker met deze kleine bandenmaat ziet het er zelfs erg goed uit! Het horloge zelf is natuurlijk met 33mm aan de kleine kant (zeker zonder lugs) en met mijn lengte van 191cm is het even wennen na mijn Samsung smartwatch van 46mm.
Toch vind ik het top, en vind ik dat hij mij prachtig staat. De band is in de lengte (ik zit op het een na laatste gaatje) een beetje aan de kleine kant voor mijn pols, maar het past allemaal net.
Uiteindelijk zit de originele Cartier sluiting (prachtig!) op de nieuwe band, en nu na een tweetal keren dragen merk ik dat de sluiting de band wel lichtelijk beschadigd. De originele band loopt lichtelijk (minuscuul) taps toe en lijkt wat steviger (zeker aan de buitenkant van de stiknaden), waardoor ik denk dat deze hier minder last van heeft gehad, al is ook daar het een en ander qua puntjes op te zien.
Hieronder nog eventjes de professionele foto’s vanuit Amsterdam Vintage Watches!;
Mooi detail is dat zowel de caseback als de sluiting gesigneerd is met de retailerstamp van Ze Manaus
En hier dan nog wat foto’s van onszelf;
De ring waardoor ze dachten dat de wijzerset het glas had beschadigd.
Cheap cars gold watches?

En dan nu? Sowieso genieten van de Cartier, maar ook niet op dagelijkse basis. Maar wat komt hier na?
Ik weet het nog niet… Tijdens het eerste contact over deze via Instagram vroeg ik of hem na een jaartje kon inruilen voor een Day-Date, en dit was geen enkel probleem… Maar ik denk niet dat ik hem ooit weg kan doen… Ik heb lange tijd zitten kijken naar een Day-Date, een Ed White 105.003 of een 16803 of 16613 met blauwe bezel/wijzerplaat, maar is dat het nou wel…
Twijfels en die twijfels mogen van mij apart ook nog even duren. Voor nu heel blij met deze, en wie weet wat er in de toekomst voorbij komt. Eerst maar eens focussen op school (zojuist de richting van de tweede krachtvector van de stage 2 motor van Apollo 11 uitgerekend voor het huiswerk, helaas zonder Speedmaster ) en hopen dat het allemaal goed gaat komen qua afstuderen in deze tijden. Planning is om na tentamenperiode twee (eind januari) maar weer eens richting Amsterdam te gaan, en daar ons verder te oriënteren op een tweede horloge. (al knaagt de Ellipse die ze op dit moment hebben staan wel… Maar helaas niet op roze band…)
Ik ga in ieder geval nu even het bedje in, de klok geeft aan dat het 03:43 is, de baas verwacht ons morgen weer om 07:30, dus dat wordt een kort nachtje. Ik loop dit topic morgen in de loop van de dag nog even langs op de taalfoutjes en voeg de laatste foto’s bij, en dan is hij voor jullie
Voor nu welterusten, en voor jullie waarschijnlijk nog een fijne dag gewenst!
Garfield