t’groeit de man wat boven zijn hoofd. Ik heb een zwarte Everest en sinds ik hem heb is hij niet meer van de pols geweest, loopt zeer accuraat en ben er gewoonweg gek van. Ik ben echter al telkens te laat geweest met bestellen in zijn schop in het verleden voor de expedition. hopelijk in mei dan maar da’s nog zo lang hé-)
Ouch. Die Boldr scratcht een itch.
Dat zou wel’s mijn perfecte in-en-op-het-water horloge voor deze zomer kunnen zijn.
Waaruit maak jij op dat die Boldr slecht van kwaliteit zou zijn? Het is gewoon een goedkopere Titanium Field watch met 200m WR en goeie lume, in een springbar-loos design, dus alleen voor NATO en pass-through.
Zit gewoon saffier op en een NI35 uurwerkje in. Ik heb de quartz versie van @Da_Watcher in handen gehad, en dat ding was echt supertof. Hij probeerde hem op dat moment al maanden tot snot te slaan op het werk, wat niet lukte.
De Archimede Outdoor Protect in alle ere, maar daar houdt de lugless kast mij wel tegen. Die vorm is zodanig dat ik niet lekker banden kan swappen, dus da’s echt een bracelet-only verhaal voor me. Verder is de geharde kast echt uitstekend van die Outdoor, maar daar betaal je ook tegen de duizend Euro voor.
Die Boldr ploft nondeju voor 320,- ballen op je mat. Dan mag er ook iets van een verschil zijn, he?
Mooi spul hè.
Ik zeg nergens dat ie van slechte kwaliteit is. Mijn punt is dat hij voelt als de mindere versie van de Archimede. Maar inderdaad een terecht punt: voor 1/3e van de prijs is het een prima ding, wat menig field watch achter zich laat.
Hier het artikel van die seiko in het Nederlands;
Ladies’ kleding merk ‘Shinzone’
samenwerking verhaal
Het kledingmerk “Shinzone” heeft samen met Seiko horloges met een dubbele naam ontwikkeld. Alle drie de modellen die tot nu toe zijn uitgebracht, zijn op reservering uitverkocht en winnen aan grote populariteit. Naomi Kawamura (Seiko Watch Corporation / verkoopvertegenwoordiger) praat met Shintaro Someya (vice-president / creatief directeur van Shinzone Co., Ltd.) over de mogelijkheid voor samenwerking, toewijding aan design en het model voor de 20e verjaardag van het merk dat momenteel plaatsvindt. geproduceerd. vroeg ik.
Vertel ons alstublieft over de reden voor uw samenwerking met Seiko.
Shintaro Someya (hierna de heer Someya genoemd) : Shinzone behandelt Vindage designerkleding en vintage horloges parallel met het oorspronkelijke merk dat echte kleding van hoge kwaliteit aanbiedt onder het concept van “elegante vrijetijdskleding die past bij denim”. … Het ontwerp van het vintage horloge is aantrekkelijk, maar het onderhoud is sowieso moeilijk, dus ik wilde een “eenvoudig, elegant, praktisch horloge maken dat elke dag kan worden gebruikt” zonder dat ik me zorgen hoef te maken over het onderhoud …
Al onze denim is gemaakt in Japan, dus als we een origineel horloge zouden maken, wilden we samenwerken met een horlogemaker die bijzonder geïnteresseerd is in fabricage die uniek is voor Japan. Ik had niets met Seiko te maken, en ik was bang dat “Zal een toonaangevende Japanse fabrikant geïnteresseerd zijn in een kledingmerk als wij?”, Maar ik nam contact op met het Customer Relations Office. Ik probeerde het. Als je vraagt: “Wil je een keer van ons horen?”, Neem dan gerust een kijkje. Dat was de eerste kans.
Naomi Kawamura (Kawamura): Shinzone is een merk met een zeer bewezen staat van dienst, maar wat me echt ontroerde, was de passie die meneer Someya me gaf toen ik zijn groeten hoorde. We zijn verschillende keren een partnerschap aangegaan met dameskledingmerken, maar geen enkel ander hoesje is zo populair geweest als Shinzone. Elk seizoen hebben we nieuwe modellen gelanceerd en in totaal drie modellen ontwikkeld, die allemaal zijn uitverkocht op basis van pre-launch reservering. Bovendien was het voor ons de eerste keer dat we continu producten ontwikkelden van de eerste tot de derde, en het was een samenwerking die een succesvolle ervaring was.
Mr. Someya: Op dit moment zijn er maar weinig vrouwen van in de dertig en veertig die horloges dragen. Ik vind horloges echter erg aantrekkelijk als een van de items om van mode te genieten. Een polshorloge dat hoge kwaliteit combineert met een vintage horlogeachtige smaak die we nergens anders konden vinden. Ik was ervan overtuigd dat alleen Seiko een polshorloge kon maken met zo’n complexe aantrekkingskracht, dus ik vertelde hem dat. Het begon allemaal toen Seiko, inclusief meneer Kawamura, onze gedachten accepteerde. Ik heb echt geluk gehad en ben echt dankbaar.
Vertel ons alstublieft over de bijzonderheden en kenmerken van de drie modellen die tot dusver zijn uitgebracht.
Mr. Someya: Als eerste stap koos ik voor een ronde gouden kast omdat ik wilde mikken op een orthodox polshorloge. De tweede is een vrouwelijke vierkante kast en de derde is een ronde roestvrijstalen kast met de wens van fans die een zilveren horloge willen, met een extreem eenvoudig ontwerp … Alle riemen maken gebruik van de luxe krokodil voorgesteld door de heer Kawamura. Ik denk dat Seiko in staat was om iets te bereiken dat buitengewoon eenvoudig was, maar toch wat genialiteit en aantrekkelijk was. Hij heeft met succes mijn woorden vastgelegd, die de neiging hebben abstract te zijn in het overbrengen van nuances, en uiteindelijk werd iets ver buiten mijn verbeelding voltooid.
Kawamura: Het moeilijkste als maker was de wijzerplaat. Vanwege zijn eenvoud, als je je niet aan het ultieme houdt, zul je zo’n uitdrukking niet kunnen maken, en aangezien het een ongekende combinatie was van naald- en indexkleuren, hebben we verschillende monsters gemaakt in overleg met de ontwerper tijdens herhalen met vallen en opstaan. Ik deed het. Op basis daarvan voerden we besprekingen met meneer Someya en realiseerden we ons de beelden die we ons een voor een voorstelden.
Ook werden bij conventionele samenwerkingen meestal zowel het merk als het Seiko-logo opgenomen, maar het was erg indrukwekkend dat je zei: “Ik wil alleen Seiko laten zien, niet mijn logo.”
Mr. Someya: Ons logo staat op de achterklep, dus dat is genoeg. Ik hou ook erg van de ijdelheidskoffer die de heer Kawamura voorstelde.
Kawamura: Het horloge had een klassiek ontwerp, dus als je me liet zien “Waarom probeer je niet iets met een andere indruk als deze?”, Vind het dan leuk. De kleur van de doos was ook gekoppeld aan de kleur van de stickers die in de Shinzone-winkels worden gebruikt. Het heeft een zeer goede reputatie, dus ik was erg blij dat het zou worden uitgebreid naar Shinzone-productdozen.
Wat heb je gedaan om je klanten aan te spreken?
De heer Someya: In de originele catalogus, website, Instagram, enz. Genaamd “Shinzone News” die in alle winkels wordt verspreid, worden foto’s van horloges en gestileerde kleding, het productieproces en de gedachten die in de horloges gestopt zijn in zinnen beschreven.
Kawamura: Meneer Someya is een persoon die geen compromissen toestaat bij het maken en omschrijven van zijn gedachten (lacht). Ik denk dat de warmte ook naar onze klanten gaat. We zijn hetzelfde, en om in te spelen op de wensen van de heer Someya, hebben we gewerkt met het gevoel meer uitdagingen aan te gaan en meer na te denken. Ik krijg een hele goede prikkel.
Hoe was je reactie?
Mr. Someya: Veel mensen komen naar Shinzone-winkels, waaronder Omotesando, met dit horloge. Ik ben blij dat het de fans heeft bereikt, en als je goed kijkt, is de kleur van de krokodillenriem donker en heeft hij een mooie glans. Als ik het zie, heb ik vaak het gevoel: “Oh, je gebruikt het.” We horen soms rechtstreeks van onze klanten en als we horloges op deze manier een actieve rol zien spelen, beseffen we dat veel mensen tevreden zijn.
Vertel ons alstublieft over de aantrekkingskracht van het model voor het 20-jarig jubileum van het merk dat momenteel wordt geproduceerd.
Mr. Someya: Aangezien de horloges met leren riem doorgingen, dacht ik dat het leuk zou zijn om een herenhorloge te hebben dat gemakkelijk kan worden gebruikt, dus deze keer laat ik je het maken van een roestvrijstalen kast. Hoewel het een klein verschil is, verandert de sfeer van het hele horloge aanzienlijk afhankelijk van de breedte van de band.
Kawamura: Uiteindelijk hebben we gekozen voor een band met een lichte tapsheid van het deel dat aan de behuizing wordt verbonden met de regelaar. Het glas is een doosachtig glas dat gebruik maakt van 10 ATM waterbestendig Hardlex en een zachte ronding heeft op het oppervlak.
De balans tussen de index en wijzers is ook delicaat.
Kawamura: Wat betreft het ontwerp van de wijzerplaat, hebben we verschillende patronen aangebracht om het beeld te verkennen dat meneer Someya wil. De vorm en kleur van de indexen en wijzers, evenals de driehoekige vorm geplaatst op 12 uur, zijn fijn uitgebalanceerd. Maar eigenlijk is dit nog niet de definitieve vorm.
Mr. Someya: De kleur van Lumibright in de index was een beetje anders dan op de afbeelding, dus ik was voorbereid om door Mr. Kawamura uitgescholden te worden, en ik sprak mijn hoop uit (lacht). Horloges worden tenslotte heel lang gebruikt, en om iets te maken waar klanten lang van zullen houden, zijn we er nog specifieker over dan normaal.
Kawamura: Meneer Someya bezocht ons op dezelfde dag terwijl het regende, en we kozen samen opnieuw de kleuren. De kleur van Lumibright verandert echter afhankelijk van de combinatie met de achtergrondkleur, dus het is erg moeilijk om de gewenste kleur te krijgen. Ook dit keer is het een ongekende combinatie, dus we zijn van plan om enkele patronen te maken en deze vanaf nu te verifiëren.
Wat vind je leuk aan de samenwerking met Seiko?
Mr. Someya: De samenwerking tussen het merk Seiko en ons kledingmerk. Door dit te doen, ben ik het meest blij dat ik een horloge kan maken dat klanten van Shinzone willen. Ik denk dat er veel fabrikanten zullen zijn die gemotiveerd zullen zijn om te zeggen: “Als Shinzone wordt gemaakt, kunnen we het zelf doen.” Ik hoop dat de kledingindustrie als geheel zal verbeteren, dus ik hoop dat dit soort kring zich zal uitbreiden.
Vertel ons alstublieft over uw toekomstige vooruitzichten.
De heer Someya: Horloges kunnen in de loop van de tijd worden gebruikt, en als een van de modeartikelen willen we dat onze klanten ervan genieten, dus ik zou ze graag gestaag willen blijven maken.
Kawamura: Mr. Shinzone begon met een basismodel, dus ik denk dat er veel mogelijkheden zijn voor toekomstige ontwikkelingen. We zullen ons best blijven doen om aan uw verwachtingen te voldoen.
Ik durf zelfs te stellen dat de notie van een geharde kast en een ETA 2428 (of is het 2824?) op zich misschien geen redenen zijn om drie keer de prijs te vragen. Uiteraard, met bracelet wordt het iets anders, maar ik merk wel dat onze Deutsche Genossen (Sinn, Stowa, Archimede) er in de afgeopen vijf a tien jaar nou niet goedkoper op zijn geworden.
Daarmee meen ik te merken dat de Deutsche Uhrengenossen hun prijzen sneller laten stijgen dan een inflatie-correctie. Of ik dat jammer vind? Tja. Archimede is een raar verhaal, want die waren in verhouding tot Stowa en Sinn gewoon schandalig goedkoop, zo’n zes zeven jaar geleden. Dus die vergeef ik het dat ze zijn bij getrokken.
Stowa vind ik nogal wat, tegenwoordig, met 1100,- Euro voor een basic fliegertje. Dan kun je beter bij Archimede shoppen, krijg je zwaardere specs voor minder doekoe.
Specifiek field watches… Die dingen moesten voor zo min mogelijk geld kunnen doen waar ze voor bedoeld waren, en dan het liefst zonder defensie nodeloos veel te kosten.
Hamilton is redelijk trouw aan die notie met OK horloges voor onder 500 Euro, evenals CWC, Boldr en de goedkopere Seiko 5jes.
Maar je kunt als totaalpakket een Aziatische titanium head-only met NATO niet vergelijken met de ontwikkeling van een geïntegreerd concept als de Outdoor Protect, wat ook nog eens helemaal in dure-lonen-landen wordt geproduceerd.
Volgens mij zelfs voor €290 nu incl invoerkosten en BTW met code “30OFF”… Dat is toch geen geld voor zo een mooi ding… Geen witte dial nog in de collectie, begint te jeuken hier…
Keuzes, keuzes… Een wijs persoon zei ooit dat het goed is eerst even een bedenkperiode in te lassen in dergelijke gevallen
De opmerking van @Horlogemakker heeft ook een goede raad in zich… Misschien beter om ineens in te leggen en een BB36 pakken. Ik ben niet een persoon die een brede collectie nastreeft.
Momenteel heb ik een Seiko Lord Marvel en een SKX023 wat voor mij eigenlijk al wel prima volstaan kan. De LM draag ik eigenlijk alleen als het wat netter mag. (dan zou een BB36 zelfs een one watch collection kunnen zijn)
Als ik nu kiezen moet dan zou de keuze denk ik toch op een SPB159J1 vallen. Van alle opties vind ik deze (Baby Alpinist) toch wel het meest zijn eigen karakter hebben. Paar je deze met een mooie metalen band (want af Seiko alleen op leer) dan heb je best een nette combi voor een prima waarde denk ik.
Inderdaad deze of de Hamilton khaki field mechanical no date
idd mooi, moest die er ook in het wit zijn, zou ik ook nog gaan twijfelen!
Meer dan netjes, ik vind ze hartstikke cool, met die Fumé wijzerplaten. Of faded. Geef er een naam aan. Toffe dingen.
De dikte wordt hier en daar op 12,9mm gezet, in verband met het gebolde glas. Toch post bijna niemand fatsoenlijke foto’s van de zijkant.
Uit ervaring kan ik je dit vertellen: 12,9mm hoogte in verband met domed glas is best hoog, maar draagt toch wel redelijk comfortabel omdat het zwaartepunt van het horloge in de kast zit.
Dat weet ik naar aanleiding van mijn Glycine Combat 7 Vintage.
Ding is weliswaar 41mm groot, 12,9mm hoog, maar heeft maar een lug to lug van 46mm of zo, net als die Alpinist waar je naar kijkt.
Dat zorgt er voor dat ie comfortabel draagt op NATO, canvas, leer en andere rare banden zoals hier op de foto. Ondanks de overige maten.
Dunner is normaliter beter, maar gewichtsverdeling en lug to lug lengte doen zeker mee in het verhaal. Dus ik zou er naar neigen om gewoon zo’n Alpinist te scoren. Ik vind ze nog mooier dan een BB36 ook, maar dat schijnt vloeken in de kerk te zijn.
Even los van het feit dat een fieldwatch geen 2800,- ballen hoort te kosten.
Ik ben zelf altijd wel een liefhebber van “iconische” en tijdloze ontwerpen… Dat heb ik bij huizen, auto’s en dus ook wel bij Horloges.
Persoonlijk vind ik een Explorer, BB36 (en nog wel meer horloges) binnen die categorie vallen. Bij een BB36 heb ik wel een goede zekerheid dat ik die over 10 jaar nog steeds kan waarderen. (in zekere zin heb ik dat bij de LM ook wel een beetje) Dit komt bij de BB36 deels door het ontwerp maar ook wel door de ingetogen status van het horloge. Iemand die niks met horloges heeft zal geen idee hebben wat je om hebt… Dat spreekt mij wel aan.
Qua kast diameter vind ik 38mm wel prettig in proportie… Hieronder mijn 38mm SKX en 36mm LM.
Ik twijfel nog of ik de Baby Alpinist ook zo tijdloos waarderen kan… Dus maar even een bedenktijd inlassen.
Dat ziet er erg goed uit voor het geld!
Hahahaha… Ik maar denken dat je een Lord Matic bedoelde, maar het is gewoon keihard een Lord Marvel.
Baas boven baas. Groeten van z’n neef.
En je hebt gelijk, die Marvel is tijdlozer in die zin dat de Matic echt in de jaren 70 geplaatst kan worden, terwijl de Marvel, ja, van alle tijden is.
Grappig dat je ze tijdloos vindt, ik erger mij in beide gevallen groen en geel aan de gekozen wijzerset. Sterker nog, ik kan de Cathedral van de Seiko Alpinist en Oris Big Crown beter uitstaan, maar ook dat zijn niet m’n favoriete wijzersets. Dat aspect maakt ze voor mij juist de anti-these van tijdloos, terwijl de stick-wijzers van een OP bijvoorbeeld veel neutraler op me overkomen.
Op het eind van de rit merk ik dat simpele stick, sword of dauphine wijzers het nog het beste voor mij doen op lange termijn, met daar achteraan blad, klaver, breguet en syringe wijzersetjes. Ook de broad arrow van zowel jouw SKX als ook bepaalde Omega modellen doen het goed.
Maar nou zit ik erg te geeken op een aspect wat een ander misschien veel minder doet.
Nja, ze zijn allemaal out of stock, er worden er meer gemaakt. Als ik naar dat ontwerp kijk kunnen we ook een Yema voorstellen.
300m WR, Frans in-house uurwerk, saffier, lume op alles, prachtige afwerking. 39mm groot, wel tikje dik met 12,4mm, maar dankzij beschaafde L2L erg draagbaar.
Vive la France.
Absoluut dezelfde stijl maar zoals die Serica me ‘pakt’ doet deze Yema me helemaal niks. Die Serica heeft echt een vintage look heeft in heel robuuste vorm is die Yema voor mij meer een moderne interpretatie van het design.
Nadeel van de Serica: een handopwinder met een schroefkroon. Dat is vragen om problemen na een tijdje…
Die vind ik dan wel weer geweldig. Echt heel mooi. Supertof.
Ze zien er echt cool uit. Lekker met nato