Fietsen met een automaat

Ik zie dat er in het verleden wel eens topics over zijn geweest maar ik kan hier niet echt een eenduidig antwoord in vinden voor zover dit al bestaat. Dus bij voorbaat excuses mocht het wel ergens te vinden zijn op het forum.

Sinds jaar en dag fiets ik naar mijn werk. Eerst op een gewone fiets, nu op een elektrische fiets. Her en der op de weg liggen wat kasseitjes, een verdwaalde drempel of andere oneffenheden. Met een snelheid van 25-31 km per uur zijn dat af en toe behoorlijke klappen. Sinds jaar en dag draag ik automaten tijdens het fietsen. Los van het risico op valpartijen, kunnen de trappen, trillingen en/of klappen nu kwaad of niet voor de automaten? Uiteraard snap ik dat het niet wijs is om op een mountainbike of racefiets te stappen met een automaat,maar we hebben het hier over een tourfiets voor woon-werkverkeer. Ben benieuwd naar jullie meningen!

Alvast Bedankt,

3 likes

Is al eens een topic over geweest. Wel interessant

Ja dan gaat het hard qua klappen op oneffenheden. Dat zou ik niet doen.

Aan de andere kant: ik zou ook een gewone fiets pakken in plaats van een elektrische. :sunglasses:

3 likes

Fiets met terugtraprem kopen en met één hand sturen…

Zonder dollen, ik heb geen rijbewijs en na 25 jaar woon-werk fietsen over diverse oneffenheden heb ik nog nooit problemen gehad.

Ik heb echter geen delicate klokjes met veel complicaties gedragen.

1 like

Poeh. Help me herinneren dat ik je nooit meer zo fel bejegen in discussies. I feel for you. Damn. Ik ga lief voor jou zijn. Dat heb je nodig. :sweet_potato:

9 likes

Uurwerken kunnen best wat verdragen, gewoon fietsen is geen probleem.

3 likes

Eindelijk…:wink:

1 like

Dat is het hele eiereneten dus. TS fiets niet ‘gewoon’, die dendert met 32 km/u samen met de rest van bejaard Nederland door kuilen en over stoeprandjes.

En maken automobilisten en gewone fietsers het leven zuur. Gevaarlijke boel, die mensen beschikken helemaal niet over het reactievermogen of de stuurmanskunsten om op zulke snelheden door het verkeer te cruisen. :joy:

8 likes

Niks dat een beetje Incabloc/Kif niet kan hebben hoor.

3 likes

Ik zou het persoonlijk niet doen. Voorkomen is beter dan genezen.

Ik doe geen horloge om als ik een eindje ga fietsen. ik fiets de meeste tijd zonder handen aan het stuur maar alsnog Het lijkt me vooral de trillingen die niet goed zijn voor een horloge.

Mensen fietsen al decennia met horloges om zonder probleem, ik denk dat zich op dit forum de enigen bevinden die zich afvragen of het niet schadelijk is. Sommigen hier zijn soms wel wat overbezorgd naar mijn mening.

10 likes

Als je met je Rolex om de pols van een wild waterbaan af kunt gaan kun je ook wel met een ander horloge op de fiets :slight_smile:

6 likes

De TS geeft zelf al aan jaren te fietsen en zonder problemen zijn automaten draagt. @Daddelvirks geeft hetzelfde aan dus wat zou nu het probleem zijn?

Een moderne tourfiets heeft sowieso al schokbreking d.m.v. verende voorvork en/of verende zadelpen.
Vroegah waren er enkel mechanische horloges en die werden gewoon overal bij gedragen, sporten, werk, klussen en noem maar op. Dus ik denk dat het wel mee zal vallen en ik draag gewoon mijn horloge tijdens het fietsen, niet bij het mountainbiken nee.

1 like

Is ook zo. Ik bedenk mij net dat ik met mijn Damasko DA38 een half jaar gewoon elk weekend 40 kilometer ben wezen mountainbiken. Geen centje pijn.

1 like

Met een moderne automaat zou je mijns inziens gewoon naar je werk moeten kunnen fietsen. Ook al fiets je hard en is de weg niet overal even vlak.

Met een vintage automaat zou ik wel wat voorzichtiger zijn gezien de oudheid.

Jesus wept, als je al niet kunt fietsen met zo’n ding!
Na 25 jaar en vele modellen kun je het in mijn geval niet meer onder de noemer “geluk” scharen.
En al die advertenties dan van die ongelofelijk robuuste horloges, met stoere mannen die ze overal en altijd om hebben? gelogen?

2 likes

Daarom, ze kunnen best wat hebben en ik roep @Fate_Amenable_To_Change even op omdat ik van hem volgens mij ooit heb gelezen dat zijn vader meen ik decennia lang een Seiko vijfje zonder onderhoud behoorlijk heeft gedragen zonder problemen. Als een goedkoop en simpel uurwerkje het al kan zou een ETA toch best wat moeten kunnen verdragen lijkt mij.

Natuurlijk, de 2824 is ook een tank, net als de 6r15 of Miyota 9015 en om over de Rolex en huidige Omega calibers maar niet te spreken.

2 likes

De 7s26 van Seiko doet het al heel goed en de duurdere uurwerken zullen zeker niet uit elkaar vallen en zelfs nog meer aankunnen. Al denk ik dat uurwerken in de klasse van een ETA het meeste voorkomen.