Haha zo hoog heb ik m niet verzekerd hoor.
Ik ga voorzichtiger met andermans spullen om dan met m’n eigen
Haha zo hoog heb ik m niet verzekerd hoor.
Ik ga voorzichtiger met andermans spullen om dan met m’n eigen
Hier dan ook nog even, zoals beloofd, mijn bevindingen.
Ik was aangenaam verrast door de afwerking en de maat. Ondank dat het een dikkertje is met 15mm is hij toch heel erg draagbaar. De vorm van de kast zorg ervoor dat je er geen last van hebt. De lug-to-lug maat is ook heel acceptabel.
De Jubilee past er minder goed bij dan een Oyster maar is wel de enige band (die er bij zit) die het horloge in balans houdt. Bij de andere banden is het gewoon topzwaar. Ik zou hem dus altijd op staal dragen. Nato gaat denk ik helemaal niet of heel strak.
188 gram. Da’s nog eens 10 gram meer dan m’n SKX op Oyster.
Dit is voor mij wel een ideale vakantiebeater. Ga ik hem kopen? Misschien wel een keer ja. Of zo’n mooie mod die ik nu vaak voorbij zie komen. Ga ik ooit een echte MM300 kopen. Nee, die kans is niet groot. Hij zou te weinig draagtijd krijgen en dat vind ik zonde van de aanschaf.
@SSFS bedankt voor het mogelijk maken!
Hmmmm…… mijn likes zijn op.
Hij staat je wel goed. Zeker icm de tatoeages! Ik vind het een grof/stoer horloge welke toch een stukje “bad-ass” uitstraalt.
En of dat een goed alternatief is!! Super vet is die.
Ik ook.
Haha…. PostNL Aangetekend verzenden is tot 500 euro verzekerd. Meer dan genoeg
Klopt. Ik vind het helemaal niks. Had hem ook niet met die band besteld. Maar als het uit China komt is het altijd maar afwachten wat je krijgt.
Grappig hoe ervaringen verschillen. Ik draag de mm300 heel veel op nato of Zulu. Vind het heel comfortabel! Rubber is ook top.
Zo mooi om te zien wat voor inzichten zo’n fiffer kan geven. Ik vind het echt te gek om te zien hoe jullie allemaal dit horloge ervaren en in welke mate dit jullie wel of juist niet over de streep trekt om bepaalde aankopen te doen. Daarmee is voor mij de entertainmentwaarde vele malen hoger dan dat ik hem als beater had gebruikt of had verkocht.
En daarom:
Jullie bedankt voor de leuke terugkoppelingen!!
Hij is aangekomen!
Eerste indruk: holy moly! Wat een dikkerd!
Stay tuned!
Goed, even een preek…
Leuk ding! Ik kan een paar dingetjes aanmerken op de kwaliteit/bouw van het horloge, maar deze punten zijn prima weg te wuiven met het prijskaartje van het horloge.
Verder de conclusie dat het niet een model is die ik zelf zou kopen. De afmetingen kan ik hebben en hij zit ook wel comfortabel. Hij is mij gewoon net iets te aanwezig qua looks en gewicht.
Gisteren het horloge in ontvangst mogen nemen van de bezorger onder toeziend oog van m’n vriendin en schoonzusje. Uiteraard ging dit gepaard met de nodige scherpe opmerkingen over hoe bijzonder onze hobby is
Eenmaal om de pols bleek al heel snel dat de stalen band die er op zat wel een schakeltje extra kon gebruiken voor mijn pols.
Met dat obstakel ook uit de weg kon hij eindelijk om voor het echie; Wat. Een. Gigantisch. Ding! het contrast met de 36mm flieger die ik daarvoor om had kon ook niet veel groter zijn. Dus dat was even slikken…
Gedurende de avond heeft deze klatser zich echter voorbeeldig gedragen en zijn aanwezigheid flink laten gelden. Veel bling, veel staal en ook erg veel horloge voor de 170,- pegels die hij onze weldoener @SSFS heeft gekost.
Uiteindelijk is mijn conclusie dat zo’n zware jongen nog zwaarder maken met een stalen band niet mijn ding is. Dus de volgende strap die erop gaan zal even iets anders zijn…
En zo zit hij deze tweede dag ineens om zo’n walgelijk DIY ding geknoopt.
Tja, sorry jongens… Ik had deze een tijd terug gemaakt in een vervelende (en verveelde) bui en vandaag kwam ik hem weer tegen. (Vooral die sluiting is een lekkere mismatch
)
Deze wissel heeft mij wel wat vraagtekens doen zetten bij de originele springbars. De bandaanzet is 20mm, net als bij een skx013. Maar toch is de buitenste tube van de springbar aanzienlijk langer, waardoor deze tricky kunnen zijn om goed los te krijgen.
Hier onder het verschil: links de 013 springbars, in het midden die van Heimdallr en rechts die van een Citizen NY0040. De linker twee zijn aanzienlijk dikker, maar de middelste is wel heel anders qua lengte.
Dat gezegd hebbende heb ik nog geen echte problemen ondervonden. Mogelijk vergroot het wel de kans op uitschieten met de springbar-tool omdat je meer kracht moet zetten.
En als ik dan toch al azijn aan het zeiken ben: De draaibare bezel is een beetje meh: ongeveer een halve click aan speling in rotatie (backplay), speling in de verticale richting (bounce) en een veer die stroever loopt tussen 45 en 5 minuten standen. (Het kwartje links bovenaan dus)
Zo, en dan is het weer even tijd om te relativeren… Dit horloge kost €170,- . Dat is net zo veel als wat je voor de eerder genoemde Citizen Ny0040 betaalt terwijl je er hier 100m extra aan geclaimde drukvastheid krijgt, een monocoque case, 120-click bezel ipv 60-click en aanzienlijk meer wristpresence. Dit allemaal zit in een pakketje wat net zo comfortabel op de pols zit als de Ny0040 dankzij het uitstekende ontwerp van Seiko. Not. Bad. At. All! (En ik geloof gelijk dat de real deal deze issues niet heeft, wat ook mag voor wat je er voor betaalt )
Halverwege de dag was de pret er alweer af en heb ik gauw gewisseld naar de bijgevoegde blauwe Silicon strap. Dat ziet er beter uit en het draagt toch ook wel beter dan op staal. (En roze )
En door met het strap-festijn! Staal, rubber en paracord hebben wij gehad, dus is het nu tijd voor textiel.
Ik had de foto’s van anderen al voorbij zien komen waar deze jongen op een Nato of Zulu zit. Dit zelf proberende moet ik dan ook bekennen dat dit tot nog toe het prettigste zit van alle straps waar ik hem op heb gehad. (De scherpe kijker ziet dat er ook foto’s staan waar ik hem op een single pass nato heb, maar dat beviel totaal niet.)
Deze combi kan ik eigenlijk ook verder niks op aanmerken. Het werkt gewoon, zeker met het warme weer. Dus ik zeg; aanrader! En dan lekker wisselen tussen kleuren om goed te matchen met de rest van de outfit. (of juist niet
)
Verder was het een druk dagje, dus heb ik wat minder tijd besteed aan mijn ervaring met het horloge.
En toen was ik weer bij vandaag aangekomen.
De dag begon met een dikke vette Hirsch Liberty om de pootjes, wat een uitstekende combi is als je het mij vraagt. Dit heb ik volgehouden tot het begin van de middag. Toen begon het formaat/gewicht toch echt parten te spelen en heeft de Fiffer weer plaats moeten maken voor de 36mm Flieger die ik tijdens het ontvangen van de Fiffer om had.
Ik heb geleerd dat grote horloges wel kunnen, maar simpelweg niet mijn voorkeur genieten. Althans, niet voor alledaagse horloges. Af en toe een grote knots omdat het kan is prima, maar de rest van de tijd toch een mooi compact tikkertje.
En zo heb ik voor mijn gevoel mijn lolletje gehad met deze fiffer. @SSFS. Heel erg bedankt voor het mogelijk maken van dit soort avonturen! Ondanks dat het niet mijn soort horloge blijkt te zijn is de lol er niet minder om! I salute you good sir!
@Matthijs, Stuur jij mij even een PB met je adresgegevens? Dan gaat deze direct jouw kant op
PS. Leuk boekje zat er bij! En het wordt denk ik bijna tijd dat iemand een groter doosje zoekt om hem door te sturen. Hij begint nu wel een beetje vol te zitten.
Even voor de goede orde het lijstje er nog weer bij:
Nr | Naam | Geweest? |
---|---|---|
1 | Stefanodibosso | ![]() |
2 | Chlorophyl | ![]() |
3 | Williamc | ![]() |
4 | Jart | ![]() |
5 | LastGentlemen | ![]() |
6 | Naut | ![]() |
7 | Crisis | ![]() |
8 | ElderRuwy | ![]() |
9 | Matthijs | ![]() |
10 | Mipnick | |
11 | Horlogista | |
12 | PDB | |
13 | jat1708 | |
14 | Jurk | |
15 | OwenGraven | |
16 | fat_elvis | |
17 | rpleupen | |
18 | Eddio | |
19 | Eventive | |
20 | Spooler |
Prachtig verhaal! Prachtige foto’s! Bedankt voor het delen! Super leuk om te lezen.
Right back at ya!
Leuk dat ik bijna aan de beurt ben! Ben een beetje zoekende naar mijn volgende horloge, dus wie weet bevalt dit genoeg
Hij is door!
Ik:
Hij ist er!
Vanochtend speciaal de SKX omgeslingerd omdat ik dacht dat de MM300 hier het best mee te vergelijken zou zijn in mijn huidige collectie.
Toen ging de bel! Pakketje openmaken, eerste reactie: potverdorie wat een joekel. Tweede reactie: potverdorie wat een joekel!
Op de foto’s zie je het niet zo:
Ik denk omdat een groot deel van het gevoelde formaat in de dikte zit:
En dan heb ik met 17,5cm polsen toch ook weer niet heel kleine polsjes (toch, toch?!)…
Kortom: potverdorie wat een joekel! Maar hij draagt wel heel comfortabel, je merkt er weinig van behalve het gewicht.
Ik ga er lekker mee rondwandelen en later wat bandjes wisselen en zal nog wat uitgebreider m’n bevindingen opschrijven. Bedankt @ElderRuwy voor 't doorsturen en @SSFS voor 't initiatief!
#metoo
Dat scheelde dan vast ook een bandje afstellen, of niet?
Heerlijk hoe iedereen schrikt van het formaat! Het ontbreken van een caseback helpt hier niet hè? Ik had ergens verwacht dat dit wel het geval zou zijn. Misschien een verbeterpunt voor versie 2.0.
Anyway; ik ben benieuwd naar het vervolg van je ervaring
Klopt! Één tikje kleiner gemaakt op de fijnafstelling, dat was genoeg.
En ja ‘t is best een monster. Denk het eerste horloge dat ik omheb dat ik echt voel qua gewicht. Hoewel dat wel went. Meer volgt!
Leuke foto’s en verslagen van elk nieuw ontvangst, blijft leuk om te lezen.
Dankzij deze fiffer die ik een (aantal weken geleden al mocht ontvangen) ook een hommage aangeschaft…Maar denk dat ik deze toch weer ga flipperen omdat ik een ‘echte’ nodig heb. Wat zon fiffer wel niet te weeg brengt…aargh
Fijn weekend!
Zo, bij dezen dan mijn verhaal. Ik heb hem drie dagen omgehad, en loop er nu ongeveer zo bij:
Na vrijdag geconstateerd te hebben dat 't best een flinkerd is, merk je toch dat ondanks dat het een prettig dragend horloge is, dit zeker de zwaarste is die ik tot nu toe om heb gehad. Gedurende de dag ben je je toch af en toe bewust van het gewicht. Dat merkte ik helemaal toen 'ie zaterdagochtend weer om ging. Lekker op de stalen band.
Op zaterdag werd ik mild avonturistisch en heb ik een NTTD-hommage-NATO erom gedaan, dat vond ik hem erg goed staan:
Maar hot damn, dan is 'ie dus NOG DIKKER:
Bovendien vond ik het eigenlijk toch niet erg comfortabel dragen. Dus zondagavond weer terug naar de stalen band.
Vanochtend wilde ik een overhemd aandoen, en merkte dat dikkertje dap niet helemaal onder de mouw schoof. Toen was de maat een beetje vol en ben ik voor een kleiner broertje gegaan
Al met al: een heel gaaf ding. Ik zie mezelf dezelfde hommage nog wel eens kopen. Dan zou ik even twijfelen over wat voor band. Ik vind de oyster-achtige die @SSFS erbij wilde hebben er mooier op staan (op foto’s dan) maar juist de jubilee-band maakt hem erg comfortabel en draagbaar. Dat is ook persoonlijke voorkeur, ik vind jubilee- en presidentbandjes de comfortabelste die er zijn. Meestal ook lekkerder dan leer of NATO, ook al heb ik een lade vol bandjes liggen.
Maar, binnen de horloges die ik heb, zou deze een beetje een moeilijke rol krijgen. Hij heeft wat aanverwante familie:
En dan zou er toch altijd eentje het onderspit delven. Wel heeft hij me geïnspireerd een stalen bandje te bestellen voor m’n Captain Willard-achtige. Dat maakt hem net wat sneller omslingerbaar.
Kortom, heel leuk om hem eens in het echt te mogen ervaren. Ik weet nu wat beter wat ik er aan zou hebben. Nogmaals dank voor het mogelijk maken! @Mipnick geef je in de DM even je adresgegevens door? Dan komt hij van de week jouw kant op.
Leuk om te lezen Matthijs!! Mooi om te zien dat je deze hommage als een evt toekomstige NA ziet .
Bedankt voor het delen.
Fiffer is binnen, thanks @Matthijs!
Eerste indruk: draagt verassend lekker voor een 44mm, maar wel wat dik voor mijn 17.5cm pols.
Leuk topic! Ik wil zo’n dikke duiker ook wel weer eens proberen…
Thanks!
Stefanodibosso
2 Chlorophyl
3 Williamc
4 Jart
5 LastGentlemen
6 Naut
7 Crisis
8 ElderRuwy
9 Matthijs
10 Mipnick
11 Horlogista
12 PDB
13 jat1708
14 Jurk
15 OwenGraven
16 fat_elvis
17 rpleupen
18 Eddio
19 Eventive
20 Spooler
21 Piede
Ik heb de fiffer nu bijna twee weken thuis. Erg leuk horloge en wilde eigenlijk toch nog even een soort “review” geven.
Als eerste het punt wat voor de meeste het horloge eng maakt; 44mm. Ik heb kleine polsen (17-17.5cm) en schrik meestal van maten die groter zijn dan 40mm. Nu moet ik zeggen dat het horloge in maat echt mee valt. Het is vooral de dikte die heftig is, niet zozeer de diameter.
Dan de bouw kwaliteit zelf. De sluiting is milled maar mist wat micro adjustment. Voor de originele mm300 is dit natuurlijk een ander verhaal, maar goed. De jubilee vind ik erg fijn. Compleet solid, lekker zwaar en past mooi om de pols. De endlinks zijn ook prima, maar steken iets uit. Een beetje de tanden van Raticate (Pokémon).
De kast van het horloge vertoont de bekende Marinemaster lijnen. Gepolijst - geborsteld - gepolijst op de zijkant. Bovenop krijg ik wat speedy vibes, omdat daar ook nog wat gepolijst tussen de band en de lugs zit. Drilled lug holes zijn ook prettig.
De bezel zelf opereert prima, jammer dat hij geen 120 clicks heeft. Een driehoek met lume op twaalf voor het duiken die prima werkt. Over lume gesproken, de lume is top! Zeker net zo fel als op mijn Seiko turtle.
De wijzerplaat is netjes afgewerkt en heeft iets van een sunburst effect. Ik had liever volledige glanzend gezien omdat ik dit mooier vind bij zwart. Je ziet het alleen in de zon. De wijzers zijn geborsteld, wat ze lekker rustig maakt.
Kortom, een leuk horloge en stiekem draagt hij wel lekker. De stap naar een Marinemaster 300 is wat kleiner geworden omdat ik positief verrast ben, maar ik denk dat een Proxima of Heimdallr het ook prima doet.
Denk voor het lenen @SSFS !
De volgende in de lijst ziet komende dagen ergens een PB! Fijn weekend!
Leuke reviews hier.
Ik zou deze ook wel eens willen proberen.
1 Stefanodibosso
2 Chlorophyl
3 Williamc
4 Jart
5 LastGentlemen
6 Naut
7 Crisis
8 ElderRuwy
9 Matthijs
10 Mipnick
11 Horlogista
12 PDB