Fiffer Solo White (2019)

Hmmm… goed punt. Heb m eigenlijk nooit naast mn Meistersinger gelegd. (Ook weer n nadeel als spullen bij de bank in de kluis liggen).

Misschien schiet Solo Fiffer hier zijn doel juist voorbij… :see_no_evil:

2 likes

Dit is niet de eerste keer dat ik dit lees. Wat vinden jullie een goeie opvulling v deze wijzerplaat?

Zoiets?

image

1 like

Gaan we hem modden?

Logo van HF :joy:

1 like

:smirk:

Dat niet, maar misschien tips wat t horloge mooier zou maken.
Zit er aan te denken om t als feedback naar Thomas op te sturen.
Hopelijk komt ie met n nieuwe wijzerplaat die ik op onze Fiffer kan (laten) zetten, zodat ie n betere representatie kan zijn voor leden die interesse in n einzeiger hebben.

2 likes

Het wordt al snel een heel ander ogend horloge denk ik als je een horizontale en verticale streep erop zet

Of een tuxedo dial ervan maakt :thinking:

1 like

Je hebt gelijk. Aan de hand van de volgende foto.
imagehttps://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/d/2/a/d2adce9363635519e6b0ce8e58807f8977cf5770.jpeg
Ben ik vrij verward hoe laat het nu werkelijk is.

1 like

Marnix, ik vind het initiatief fantastisch maar je mag me van de lijst halen voor dit horloge. Hij doet het niet voor mij. Veel plezier aan iedereen die hem nog mag ontvangen

1 like

Ook de schaalverdeling van de Solo zorgt er voor dat het ielie prielie aflezen wordt op zo een kleine oppervlakte.

Ik ook! :face_with_raised_eyebrow: Is het nou vier over half zeven, of is het tien over half vier? :thinking::thinking:

1 like

Geen punt, even goeie vrienden :beers:

P.S. Iedereen die van een lijst af wilt, kan/mag dat net zo makkelijk doen als erop komen. Meest recente lijst kopiëren, en dan eigen naam er tussenuit halen.

Bij deze voor Sjoerd_K

Spierbundel
Jaroen
:point_right: Thijsie
W.E
Chlorophyl
wilfox
denvro
Blauwbeer
Alcos
SeikoFrank
Jarl
Eddio
Sjerome
Galf
CDG
RBK
GiveMeYourDough
Spooler
NielsV

1 like

:laughing: Je hebt 2x gelijk.

Op de Solo is het ongeveer 3 uur en 40 minuten.

En op de Meistersinger is het om en nabij 6 uur en 35 minuten.

AM of PM? Geen idee. Enneh, maar weet wel dat het op de Meistersinger ook nog es de 6e vd maand is :wink:

2 likes

De Solo White is zojuist bezorgd. Ik heb tot en met zaterdag helemaal geen tijd om er iets mee te doen, maar daarna zal ik meer laten weten en laten zien. Voor nu doe ik kort verslag van mijn eerste indruk.

Ik ben enthousiaster over het horloge dan ik had verwacht. In tegenstelling tot de Seagull, waarbij ik echt denk ‘ik kan niet wachten, wat een tof ding’, dacht ik bij de Solo White ‘ik geef hem een kans’. Nou @SjoerdK, schrijf je maar weer snel in.

De uitstraling is ouderwets utilitair, haast zakhorloge-achtig, en toch fris modern door de matte afwerking. Het totaalplaatje heeft ook wel iets militaristisch. De bolle wijzerplaat en het extreem bolle glas geven het horloge steeds een nieuw aangezicht bij het bewegen van je pols. Wat ik een erg leuk detail vind, is dat de wijzer op de centrale as zit, in plaats van dat de centrale as door de wijzer heen zit. Het ding is wel loeigroot en past eigenlijk niet onder mijn mouw, maar ik ben naar moderne maatstaven dan ook kleine horloges gewend. De band is lekker zacht en goed comfortabel. De afleesbaarheid lijkt mij eigenlijk goed in orde. Daar kan ik pas iets definitiefs over zeggen als ik het horloge een tijdje heb gedragen natuurlijk. Helaas heb ik geen Meistersinger als referentiemateriaal. :joy:

Nou, toedels mannen, ik ga het horloge lekker dragen en volgende week deel ik weer meer.

3 likes

Phoe, ik vreesde even dat ik n blunder had gemaakt met de Solo.

Ik snap de kritiek punten v anderen ook wel. Zo zou ik n simpele opvulling vd wijzerplaat met bv n logo (seagull 1963 ster in t zwart) mooier vinden. En ook de indexen zijn met mn slechte oogjes minder goed af te lezen.
Maar heb ik nu zo n slechte smaak op horloge gebied? :thinking:

Gelukkig is daar hopelijk n gelijk gestemde w.e.
Ik herken namelijk veel v zijn omschrijvingen over de Solo, zoals de ultilitair militair achtige uitstraling. En de keuze voor wijzer en lettertype doen mij ook wat zakhorloge achtig aan.

En tja, torenhoge verwachtingen… dat herken ik. Samen met de daar vaak bij komende tegenvallende werkelijkheid.
Tegenwoordig probeer ik dat te temperen, en valt t daardoor juist vaak in n meer positieve ervaring.

Maar ik realiseer me dat met zoveel mensen, zoveel wensen er zijn.
En ik hoop dat met Fifferen zoveel mogelijk lui n bepaald (type) horloge kunnen uitproberen.
Als daar uit blijkt dat n (type) horloge niet je ding is, dan is mijn inziens een Fiffer ook geslaagd.

3 likes

Nee hoor. Prima oorlogshorloge dit. :joy: Inderdaad een beetje een militaire uitstraling. :smirk::joy::joy:

2 likes

Bedankt weer voorspellende toetsenbord :sweat_smile:

1 like

Vooropgesteld: ik heb een hekel aan nato’s. De band waarop het horloge is geleverd kan me dus gestolen worden. Ik heb er verder geen negatieve mening over (hij is zelfs best comfortabel), maar met nato’s spelen laat ik lekker over aan anderen. Ik wil graag @Drebin bedanken, die mij voor een ontzettend scherp prijsje een aantal bandjes heeft verkocht. Ik kan het horloge daardoor lekker op tweedelige bandjes dragen. Het enige bandje van twintig millimeter dat ik zelf heb is namelijk … een zwarte nato. :unamused:

Goed, eerst maar eens neutraal fotootje om de pols:

Ik vind deze band echt een heel stuk leuker. En het horloge graaft zich met de bolle achterkant een beetje in in je arm, waardoor het gelijk een veel minder hoog profiel heeft:

Tegen mensen die nu gelijk iets moeten vinden van mijn vermeende zwaarlijvigheid, zeg ik, uhh, ja, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet zeggen. Eet lekker een drol of zo.

De fikse kroon komt wel gelijk dicht bij je vel te liggen. Daar merk ik niets van, maar ik kan me voorstellen dat dat ongemak oplevert bij mensen die het horloge dichter bij hun hand dragen:

De (gelicentieerde?) kopie van de Loetsj (en Zarja?) 1801 loopt heel aardig op tijd:

Een foto onder een hoek, zodat je een voorbeeld kunt zien van hoe de hoek een groot verschil maakt in het uiterlijk van het horloge door het grote bolle glas:

Nog even een duidelijke foto bij druilerig daglicht, hopelijk staat het horloge nu echt scherp op de foto. Ik heb totaal geen moeite met het aflezen van de tijd op het horloge. Op de minuut nauwkeurig aflezen gaat niet zo eenvoudig, maar zo’n nauwkeurige tijdsbepaling heb ik ook eigenlijk nooit nodig. Op drie minuten nauwkeurig gaat in één oogopslag. En ik heb voorheen nooit bewust opgemerkt dat ik met een normaal horloge toch altijd twéé blikken nodig heb om beide wijzers te registreren. Met één wijzer is het ook maar één blik. Stel dat ik veertig keer per dag kijk hoe laat het is, dan scheelt me dit in totaal zeker twee seconden of zo. :sunglasses:

En tot slot, de voor- en achterkant van de Basiliuskathedraal naast elkaar:

Wat heb ik hiervan tot nu toe geleerd?

  • Ik voel me prima met een (veel) groter horloge om de pols dan ik gewend ben, en het verdwijnt eigenlijk ook best makkelijk onder de mouw.
  • Een horloge met één wijzer vind ik best praktisch. Misschien moet ik toch een keer zo’n Meistersinger proberen, zeker nu meerdere mensen hebben aangegeven dat die dingen nóg makkelijker af te lezen zijn.
  • Zo’n matte afwerking vind ik niets.

Ik ga het horloge lekker nog tien dagen dragen en dan gaat het naar @Chlorophyl. Bedankt @marnixmoed voor het gulle gebaar! :pray:

4 likes

Nou dit valt me enorm tegen @w,e

2 likes

Mij ook @K-Sjoerd. :flushed:

Heel flauw dat er dus een profiel @SjoerdK en een profiel @Sjoerd_K is. :see_no_evil:

:joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy:

2 likes