Fiffer Sugess Tourbillon Master

Puur uit interesse, zijn die andere fiffers nog steeds “op reis”, of inmiddels terug bij de rechtmatige eigenaars?

Het alweer even geleden dat ik verslagjes voorbij heb zien komen

1 like

Ik denk het niet, want die indicator voor de gangreserve ziet er weliswaar uit als een retrograde-wijzer, maar is het in feite niet. Daarnaast staat er “wijzers”. Dus ik denk nog steeds dat dit hem zou moeten zijn:

Een Seagull heeft @marnixmoed al gehad, als ik het niet mis heb.

3 likes

Je hebt gelijk :smirk: weer wat bijgeleerd.
Ik ging er van uit dat een ‘retrograde’ wijzer in beide richtingen kon gaan: een power reserve zou dus correct zijn. Maar na wat verder lezen, blijkt het enkel te gaan over wijzers die op het einde van hun schaal terugspringen naar het begin.

Die Tourbillon is waarschijnlijk -als ik het goed lees- ‘heeeeel heet’ :smile:, hoewel ik ook niets beters kan bedenken momenteel…

1 like

Waarom is hij niet goedgekeurd dan? TS heeft je post immers al gezien…

Ik denk dat een ‘reserve de marche’ indicatie nog wel onder de mantel der retrograde bedenkt kan worden. Maar dan hebben we alsnog wel zo’n beetje alles wat aan de hints voldoet gehand zover ik na kan gaan. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien. Maar wat? :thinking:

3 likes

Ja, dat was me natuurlijk ook al opgevallen:

Maar misschien houdt hij ons gewoon graag nog even in spanning :stuck_out_tongue:

2 likes

Ben benieuwd! Niet helemaal mijn type horloge, maar heb wel een andere sugess op het oog. Dus wil hem toch wel een weekje dragen om een indruk van de kwaliteit te krijgen.

1 like

Ik heb toevallig laatst de Moonswatch terug naar de thuisbasis gestuurd, maar volgens mij zijn er zeker nog een aantal in omloop.

2 likes

Dat zou ik wel leuk vinden.

2 likes

Ja, ik ook! Ben al een tijdje heel benieuwd hoe zoiets in het echt is.

1 like

Even een kort dwarsstraatje: wat vinden we van die Sea-Gull uurwerken? Krijg namelijk een Baltic met SG uurwerk als inruil aangeboden en weet niet zo goed wat ik van moet vinden…

1 like

Ik heb denk ik als laast de Seagull 1963 gehad. Deze kwam bij mij helaas al aan als niet goed werkend. Heb deze toen ook naar een horlogemaker door gestuurd.

Die heeft zijn uiterste best gedaan, maar het zijn ten eerste geen geliefde uurwerken om aan te werken en ik vrees ook dat de fiffer de geest gegeven heeft. :disappointed_relieved:

On-topic Super dat @marnixmoed dit gewoon nogmaals doet ik kan niet anders dan respect hebben voor de beste man, en ik volg dit topic dan ook nauwlettend ben erg benieuwd wat er uit komt.

4 likes

Hier de ontstaans post

1 like

Excuses voor mn verlate reactie en uitslag. Ik zit met tijdverschil én wou ook gelijk een response met achtergrond over hoe ik op dit horloge ben gekomen geven.

Want al n jaar of 4 zat n dergelijk horloge in mn hoofd om als fiffer erin te brengen. De afgelopen jaren kwam t er of niet van of niet het juiste model gezien.

Uit nieuwsgierigheid 10 jaar geleden ofzo zelf eentje gekocht, in de wetenschap dat t niet n model is wat ik veel kan dragen met mn dagelijkse werkzaamheden.

En ik vermoed dat er met mij wel meer zijn die zo iets niet zo gauw aan hun collectie zouden voegen. Maar dat de WIS ook in hen diep v binnen wel nieuwsgierig is naar de techniek, de complicatie en dat mystieke v n tourbillon.

Dankzij de copy copy mentaliteit v Chinezen, is t sinds n poosje bereikbaar voor de gewone stervelingen geworden, terwijl de Duitse en Zwitserse uitvoeringen astronomische prijskaartjes hebben.

Zoals Seagull op hun website hebben staan: a “Tourbillon watch shouldn’t break the bank.”

Er zijn tegenwoordig een aantal fabrikanten die ieder enkele Tourbillon uurwerk modellen maken. Dus best wat te kiezen.

Na wat mankementen aan de 1963 Fiffer handopwinder leek me n automaat misschien n iets duurzamere keuze.

Dat verkleinde de opties aanzienlijk en ik kwam al gauw uit op n Sugess Tourbillon Master met binnenin n Seagull ST8004Z uurwerk. Een off center automaat met retrograde day-date, 21600 beats en 37 uur gangreserve.

In Nederland wezen bellen en afspreken om bij ze langs te gaan om t 1 en ander te bekijken.

Weken gaan voorbij en eindelijk in Hong Kong aangekomen liep t stroef…

Op t telefoonnummer v hun showroom werd niet opgenomen. En hun contacten in Shenzhen waren ook matig te bereiken.

Gestressed liep ik meerdere dagen met telefoon aan mn oor te ijsberen, me afvragend waarom er niemand meer opneemt. Zoveel vrije tijd om er tussenuit te stappen had ik niet en de tijd begon te dringen voor de terugreis.

Gelukkig werd ik uiteindelijk door degene die ik in Nederland al had gesproken teruggebeld en konden we een afspraak maken.

Donderdag was het dan zo ver en kwam ik aan bij een soort van kantoortje/mini warehouse/showroom.

Er was daar een kleine collectie, met enkele geïnspireerd op andere merken horloges, maar ook wat met meer een eigen smoel, waaronder de 1963.

Maar veel tourbillons lagen er helaas niet op voorraad. Ik had graag hun nieuwe central axis Tourbillon willen bewonderen.

Na een gezellig praatje kwam t betreffende horloge op tafel. Ik moet bekennen dat t er beter afgewerkt was dan ik had verwacht.

De bovenste bruggen bij de Tourbillon en zelfs delen vd sluiting zijn voorzien perlage.

Welliswaar niet zo verfijnd als de Duitse en Zwitserse evenknieen, maar ik vind t wel fijn dat ze oog voor hebben gehad en de moeite ervoor hebben genomen. Voor n leek als mezelf ziet t er in elk geval fraai uit.

De enige ietwat onaangename verrassing was da de lugbreedte 21mm is. Iets minder handig formaatje met banden swappen. Er zat standaard al n croco print lederen bandje met doorn sluiting en n echte alligator bandje met vouwaluiting bij.
Ik doe er zelf gelijk nog n blauw croco print bandje en n bruine Alligator band bij.

De inzendingen v SwissToni en lassale reken ik goed, hoewel t niet de juiste versie was. Ik heb namelijk de SU8004BKR, welke met zwarte Romeinse numerals er nog iets klassieker uitziet dan t blauwe broertje.

Hier t betreffende horloge in handopwinder voor $649 en $779 in automaat.

En hier meer info v Seagull

Velen hebben een goeie gok gewaagd, maar SwissToni was er als eerste bij en gaat v plek 11 naar plek 2 (bedenk me net dat ik zelf al op plek 1 zit). Proficiat!

1 marnixmoed
2 SwissToni
3 horlogista
4 PetraO
5 xfactory
6 Elderruwy
7 Thijs82
8 Sinned
9 R_B
10 Zirx
11 wimm5
12 Martin84

Ik hoop dat jullie net zo v dit horloge zullen genieten als dat ik doe. En flipper it forward!

31 likes

Wat een leuke keuze!
Ik meld mij ook graag aan.

Bedankt!

1 like

Super leuk @marnixmoed ! Zowel het initiatief als het raadsel en de uiteindelijke oplossing. Ben benieuwd al. Bedankt voor de leuke achtergrond ook!

2 likes

Wow, super! Leuk verhaal ook.

Een Tourbillon als fiffer :astonished:
Wie had dat ooit kunnen vermoeden…

2 likes

Leuke keuze! Ik ben heel benieuwd.

1 like

Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik deze veel zal dragen, dus schenk ik mijn plekje aan de volgende

1 marnixmoed
2 SwissToni
3 horlogista
4 PetraO
5 xfactory
6 Elderruwy
7 Thijs82
8 Sinned
9 R_B
10 wimm5
11 Martin84

2 likes

Wat een geweldige selectie en wat een spannend vooruitzicht! Bedankt voor het fantastische initiatief! Ik kan niet wachten om binnenkort een uitgebreid verslag te schrijven over mijn ervaring met het dragen van een tourbillon.

1 like

Ik geef je groot gelijk :smile:

3 likes