Mooie subtiele brush zo te zien
Nog een foto, de brush finish is identiek aan de finish op de sluiting

Tof initiatief! Ook echt een iconische amphibia uitgekozen. Geweldig! Ik ga alleen niet op de lijst omdat ik zelf al een vostok heb.
Hij zat om de pols, erg geinig en leuk ding. Wel beetje flashy.
Hij is vandaag op de post gegaan naar @Mipnick. Veel plezier er van en onwijs bedankt voor het mogen proberen van deze Vostok @sq100!
Pakketje mocht vandaag aankomen(had toevallig een Vostok 170 aan)

Vervolgens de gebrushte (schrijf ik dat goed?) band van @sq100 ingekort en op de 710 geplakt. Hier nog even een foto kwa verschil voor de gene die de originele band te glimmend vonden

De 710 draagt eigenlijk, ondanks nagenoeg identieke afmetingen, fijner dan dan 170 kast. Ik ga er een weekje van genieten, want tot nu toe ben ik helemaal verkocht door die prachtige blauwe plaat

De 710 is iets slanker/eleganter, niet? Het matte van de 170 is ook mooi.
Die 170 is heel gaaf, maar ietsjes aan de brute kant voor mijn peuterpols
Ik zie dat de kroon van de Scuba Dude nagenoeg tegen de bezel zit ( 710 ) daar lijkt het verschil te zitten , toch 1 mm per kant , ja dat scheelt , staat wel mooi met die geborstelde band !
Dankje Bert!
De bezel hangt een beetje over de kroon, van boven geeft het een iets vertekend beeld.
Helaas passen lang niet alle after market bezels, juist omdat de afstand tot de kroon vaak een fractie korter is dan bij andere Amphibia kasten.
Een korte update mbt de Vostok fiffer. Helaas loopt het horloge niet op dit moment, zodra meer bekend is en hij door kan naar de volgende zal ik hier updaten.
Ai, dat is een bummer, in Soviet Russia watch winds you
Het lijkt me erg leuk om hier ook van mee te genieten, mits iemand er weer leven in krijgt natuurlijk!
Ik heb mezelf daarom ook alvast op de lijst gezet.
Als reparatie niet lukt wil ik er wel naar kijken.
Ik heb meer dan 100 van die Vostok dingen gedaan.
De Fiffer is nu, na alle pakket-drukte/ellende, onderweg naar Vouwfietser. Hopelijk blijkt het een kleigheidje en is er niet teveel aan de hand met de Vostok.
Gister is de Amphibia binnen gekomen. Het loopt prima kan nog wel beter afgeregeld worden, maar dat komt later wel. Helaas vanmorgen stond het stil op vijf voor middernacht, zoals mij al was verteld.
Het vermoeden is dat er iets mis is met verzetten van de datum. Ergens teveel weerstand, mogelijk ook iets niet in orde met de slipkoppeling in de minutenpijp.
Eerst de lopende projecten afmaken dan hoop ik dat ik woensdag de Vostok uitelkaar kan halen om te zien waar het precies mis zou kunnen gaan.
Het vermoeden is dus dat er iets met het datummechanisme aan de hand is omdat het horloge steeds rond middernacht stopt en verder goed loopt.
Vandaag de Vostok open gemaakt.
Hier zie je een keurig kogelgelagerde rotor eerst deze er af anders zit die steeds in de weg in de uurwerkhouder.
Uit de kast die gaat direct in de ultrasoon reiniger om alle viezigheid van het halve horlogeforum er af te krijgen.
Wijzers en wijzerplaat er af dan zie je dit.
Eerst het datummechanisme gecontroleerd, dat lijkt goed te werken alles beweegt zoals het hoort. ook het datumcentreerpalletje met veer zit goed.
Dan het datummechanisme bloot leggen.
Op zes uur de pal met veer.
In het midden de minuutpijp met daaromheen het urenrad op 9 uur het datumverzetrad met daaronder een grote veer om de datum te laten SPRINGEN. In het datumverzetrad een vingertje dat het verzetten voor zijn rekening neemt en welke ook zorgt voor snelverzet tussen 20:00 en 01:00 uur.
Vervolgens het datum mechanisme verwijderd.
Het enige wat opvalt is dat het urenrad iets klemt om de minuutpijp, zou de oorzaak zo simpel zijn?
Dan is het op te lossen met een beetje olie of een ander urenrad, daar heb ik er nog genoeg van.
De minuutpijp zit klemmend om de minuut-as. Dat werkt als slipkoppeling zodat het ook mogelijk is de tijd te verstellen. Anders zou je steeds moeten wachten tot de juiste tijd en dan snel het horloge opwinden. Bij dit horloge is de slipweerstand aan de lage kant, iets dat je anders alleen tegenkomt bij oude versleten horloges. Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn dat de wijzers blijven staan.
Daarom heb ik de minuutpijp verwijderd en iets samengeknepen.
Op de foto zie je een klein deukje dat is afdoende om voor een iets hogere weerstand te zorgen, je voelt het meteen.
Nu eerst voor de zekerheid testen of het uurwerk zonder datumonderdelen wel goed doorloopt.
Dan begin ik ondertussen wel met een andere klus.
Mooi om te lezen hoe je dit aanpakt!