Fiffer Vostok Amphibia

Het lijkt me erg leuk om hier ook van mee te genieten, mits iemand er weer leven in krijgt natuurlijk!
Ik heb mezelf daarom ook alvast op de lijst gezet.

2 likes

Als reparatie niet lukt wil ik er wel naar kijken.
Ik heb meer dan 100 van die Vostok dingen gedaan.

3 likes

De Fiffer is nu, na alle pakket-drukte/ellende, onderweg naar Vouwfietser. Hopelijk blijkt het een kleigheidje en is er niet teveel aan de hand met de Vostok.

3 likes

Gister is de Amphibia binnen gekomen. Het loopt prima kan nog wel beter afgeregeld worden, maar dat komt later wel. Helaas vanmorgen stond het stil op vijf voor middernacht, zoals mij al was verteld.
Het vermoeden is dat er iets mis is met verzetten van de datum. Ergens teveel weerstand, mogelijk ook iets niet in orde met de slipkoppeling in de minutenpijp.
Eerst de lopende projecten afmaken dan hoop ik dat ik woensdag de Vostok uitelkaar kan halen om te zien waar het precies mis zou kunnen gaan.

1 like

Het vermoeden is dus dat er iets met het datummechanisme aan de hand is omdat het horloge steeds rond middernacht stopt en verder goed loopt.

Vandaag de Vostok open gemaakt.

Hier zie je een keurig kogelgelagerde rotor eerst deze er af anders zit die steeds in de weg in de uurwerkhouder.

Uit de kast die gaat direct in de ultrasoon reiniger om alle viezigheid van het halve horlogeforum er af te krijgen.
Wijzers en wijzerplaat er af dan zie je dit.

Eerst het datummechanisme gecontroleerd, dat lijkt goed te werken alles beweegt zoals het hoort. ook het datumcentreerpalletje met veer zit goed.

Dan het datummechanisme bloot leggen.

Op zes uur de pal met veer.
In het midden de minuutpijp met daaromheen het urenrad op 9 uur het datumverzetrad met daaronder een grote veer om de datum te laten SPRINGEN. In het datumverzetrad een vingertje dat het verzetten voor zijn rekening neemt en welke ook zorgt voor snelverzet tussen 20:00 en 01:00 uur.

Vervolgens het datum mechanisme verwijderd.

Het enige wat opvalt is dat het urenrad iets klemt om de minuutpijp, zou de oorzaak zo simpel zijn?
Dan is het op te lossen met een beetje olie of een ander urenrad, daar heb ik er nog genoeg van.

De minuutpijp zit klemmend om de minuut-as. Dat werkt als slipkoppeling zodat het ook mogelijk is de tijd te verstellen. Anders zou je steeds moeten wachten tot de juiste tijd en dan snel het horloge opwinden. Bij dit horloge is de slipweerstand aan de lage kant, iets dat je anders alleen tegenkomt bij oude versleten horloges. Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn dat de wijzers blijven staan.

Daarom heb ik de minuutpijp verwijderd en iets samengeknepen.

Op de foto zie je een klein deukje dat is afdoende om voor een iets hogere weerstand te zorgen, je voelt het meteen.

Nu eerst voor de zekerheid testen of het uurwerk zonder datumonderdelen wel goed doorloopt.
Dan begin ik ondertussen wel met een andere klus.

11 likes

Mooi om te lezen hoe je dit aanpakt!

:joy: :joy: :joy: :joy:

Laten we het hopen dat de oorzaak boven water is, we kunnen wel wat positief nieuws gebruiken met die aankomende avondklok :+1:

2 likes

En er kwam een stevig soepje vanaf. :nauseated_face:

2 likes

Veel tijd om aan horloges te werken :+1:

1 like

Het kale Vostok uurwerk liep mooi door, nog een aanwijzing dat het probleem in het datummechanisme zat. Dus alles weer gemonteerd in omgekeerde volgorde van demontage. Daarbij het urenrad en datummechanisme extra goed is gesmeerd.

Nog even afregelen:


voor


na

Volgens mij was het probleem te weinig weerstand in de slipkoppeling dat is opgelost door de minuutpijp nauwer te maken. En te veel weerstand in urenrad en datum mechanisme dat is opgelost door goed te smeren.

Het horloge zal een weekje worden getest, komt het probleem terug dan moet ik eens goed nadenken. Anders kan de fiffer terug in roulatie.

9 likes


Doetie het nu goed?

5 likes

Het lijkt erop dat de Vostok binnen afzienbare tijd weer doorgaat naar de volgende. Vouwfietser controleert de werking nog enkele dagen, waarvoor dank!, waarna fat_elvis de volgende is op de lijst (stans en erikst slaan over).

We zijn dus hier

  1. sq100
  2. MannetjeMar
  3. ElderRuwy
  4. Phoenix.bas
  5. Mipnick
  6. sq100
  7. vouwfietser :point_left:
  8. stans
  9. ErikST
  10. fat_elvis
  11. Ari
  12. Bottero

Vostok fiffer is uitgebreid getest en onderweg naar Fat Elvis.
Ondanks al het commentaar zit de Vostok band fijn en ziet er goed uit. Wel vind ik de glimmende Bezel er wat goedkoop uitzien. Dat is het natuurlijk ook.
Voor Vostok zijn veel mooie bezels verkrijgbaar en makkelijk om te wisselen. Wie doet daar eens iets aan…

3 likes

DE RUSSEN KOMEN, DE RUSSEN KOMEN!

Gistermiddag de postbode mogen begroeten, toch wel het hoogtepunt van je dag als je de hele dag in je thuiskantoor zit opgehokt en vrouw en kind naar werk en de opvang zijn (wie waar zit laat ik aan jullie).

Uit de doos en om de pols, nee, eerst even op maat maken. Twee links er uit, een pinnetje verzetten, let’s go. Het horloge opwinden en de tijd goed zetten is een beleving met deze kroon, het went maar wanneer je de kroon voelt slippen in de koppeling krijg je toch een beetje het gevoel dat je iets kapot aan het maken bent. Het maakt me even heel bewust van het feit dat dit niet mijn eigen horloge is :sweat_smile:

En dan de eerste reacties; op de pols valt als eerste op hoe comfortabel deze set afmetingen draagt, door de vorm van de case oogt hij wat groot maar wat mij betreft net niet té. De gepolijste finish moet je van houden, ik ben benieuwd of ik er een beetje aan kan wennen. De bracelet voelt in de hand wat dun en goedkoop maar draagt eigenlijk hartstikke comfortabel. Klein puntje van kritiek, als je het horloge redelijk los om de pols draagt dan is de bracelet een beetje een harentrekker, draag je hem wat strakker dan ontstaat er een onsierlijke gleuf tussen de case en de end links.

Eerste reactie van The Mrs; wat heb je toch een rare hobby…


Mind the gap

3 likes

Het formaat gaat prima zo te zien. Voor wat betreft de gepolijste kast valt mij ook altijd op hoe glimmend deze is als je het horloge niet draagt, maar ik heb me er nog nooit aan gestoord zodra het om de pols zit.

Vanwege de rechte bandaanzet van de kast leent deze zich mooi voor een eventuele andere bandkeuze :+1:
Bijv een Barton.

3 likes

Het formaat is inderdaad hartstikke goed, dat had ik eigenlijk niet verwacht! Hij is voor mij iets te glimmend maar dat is puur een kwestie van persoonlijke voorkeur, zo’n geborstelde zoals je hierboven post word ik direct hebberig van :ok_hand:t2:

De bracelet heb ik ondertussen ook op een plek gekregen waarop 'ie me niet epileert maar ook die gekke gleuf niet heeft. Lekker klokkie hoor! Eerst even een paar dagen op deze geborstelde en daarna een duik in de bandendoos op zoek naar een paar 22mm banden en natuurlijk de NATO die er bij zit. Een shark mesh zou hier volgens mij fantastisch op staan, maar die heb ik helaas niet in 22mm.

1 like

De geborstelde kast hierboven is een 170, die is net iets anders dan een 710 zoals je nu hebt. De 710 is wat slanker en kleiner dan de 170. @andrepost heeft hierboven al een geborstelde 710 laten zien.

Ik heb een aantal jaren geleden de 2 kasten langs elkaar gelegd, dat ziet er ongeveer zo uit.

De Vostoks met 22mm aanzet doen het zeer goed op mesh!

3 likes

:wink: staat idd mooi op mesh

4 likes

Zelfde horloge op een andere band en een clean bezel, ook gebrushed.

3 likes


Idd het ultieme mesh Horloge!

2 likes