Fiffer Vostok Amphibia

Ik haal mezelf van de lijst. Had een 710-case besteld bij meranom, die kwam gisteren binnen. Even de binnenkant van de 110 overgezet, binnen 10 minuten was het gepiept.
En die 710-case, geweldig, lekker retro en comfortabel. Dat miste ik bij de 110.

  1. sq100
    
  2. MannetjeMar
    
  3. ElderRuwy
    
  4. Phoenix.bas
    
  5. Mipnick
    
  6. sq100
    
  7. vouwfietser :point_left:
    
  8. stans
    
  9. ErikST
    
  10. fat_elvis
    
  11. Bottero
2 likes

Time flies when you’re having fun, mijn tijd met de Vostok zit er ondertussen alweer bijna op en ik moet zeggen dat ik er echt heel veel plezier van heb gehad! Ik ging hier in met het voornemen om een klap te geven op de 650859 als ik de kwaliteit van deze fiffer een beetje zag zitten. Weekje proberen, hard lachen om het lekkere knotsgekke ontwerp en weer door. Dit exemplaar is tenslotte veel te blingy voor mij en wat draag je nou in godsnaam bij zo’n blauw/groene dial
 boy was I wrong.

Ik heb hem de eerste twee dagen op de geborstelde bracelet gehad, staal draag ik eigenlijk alleen graag op een zwarte wijzerplaat maar voordat er een duik werd gedaan in de bandendoos toch eerst de originele gepolijste bracelet er op
 nee dat was niks, dit is me toch echt veel te blingy. De zwarte nato wilde ik voor later bewaren dus toch eerst maar eens die doos uitgraven.

Veel in 22mm heb ik niet, de meeste 22mm banden hier in huis zijn van The Mrs en dat maakte voor een aantal komische combinaties. Een zwart leren band met saffiano structuur en flinke taper was toch wel de meest kostelijke, al deed de meisjes milanese met een hele fijne mesh er niet veel voor onder. Ergens op de bodem vond ik dan toch nog drie aannemelijke kandidaten, twee leren nato’s en een compleet geruïneerde donkerbruine suede band die in een ver verleden licht bruin was geweest.

Ik ben begonnen met de bruin leren nato en hier werd ik gelijk geconfronteerd met de (wat mij betreft) enige echte tekortingkoming van dit horloge. De onderkant van de kast waar de band achter de lugs vandaan komt is scherp en krast in je band, op deze oude band niet zo spannend maar zijn zwarte evenknie is nog nieuw en leg ik toch maar weer even terug. Met een beetje beleid krijg je het horloge er redelijk op zonder de band echt te beschadigen, let je even niet op of ben je te enthousiast dan heb je lelijke krassen over de hele lengte van de band. Dat buiten beschouwing latende, deze dial werkt echt fantastisch op mat, smoetzig bruin leer.

Op leer staat de glimmende kast me opeens niet meer tegen en begin ik deze vrolijke Vostok toch eigenlijk wel heel erg te waarderen om al zijn eigenaardigheden. De kleurcombinatie van de band en de wijzerplaat maakt het een heel draagbaar horloge, misschien niet perse als je een pakkenbaan hebt, maar als je hier niet mee weg kunt komen op casual friday dan is het hoog tijd om een andere job te zoeken. Ook op de suede band komt de wijzerplaat ontzettend goed tot zijn recht en omdat het een two piece band is is hij nog net iets veelzijdiger. Op de zwarte nato draagt het horloge wat sportiever, leuke look maar niet voor mij. Ook op een andere zwarte leren band die ik nog ergens in een lade tegenkwam doet ie het wat mij betreft net niet. Op bruin zit ie goed, daar hoort ie, en dat brengt me gelijk tot een probleem.

Hoeveel Vostoks kan ik kwijt in mijn collectie? De 650859 is ondertussen besteld, ik overweeg serieus om er een met een 059 dial achteraan te laten komen, maar zit ondertussen ook al te kijken naar een GMT, een 24-uurs versie, of een 510, 512 of 916 dial. Ga ik modden? Hou ik het allemaal origineel? What about die uitgefreesde 090 in het blauwe gedeelte? Zoveel vragen


Hoe dan ook, @sq100 heel erg bedankt voor het beschikbaar stellen en organiseren, @Mipnick voor het brushen van de band en natuurlijk @vouwfietser voor de reparatie.

@Bottero ik stuur jou later deze week nog even een berichtje voor je adresgegevens

4 likes

Mooie combi met die fors ogende bruine band linksboven. Dat matched perfect :+1:

Om even terug te komen op de vraag hoeveel kan je er kwijt in een collectie, ik heb uit betrouwbare bronnen uit Russen topic vernomen dat eentje niet volstaat en er geen max is , tenzij de wederhelft het te gek vindt worden :joy:

1 like

Zo, de fiffer-Vostok Amphibia heb ik nu iets meer dan een week in huis. Wat een heerlijk horloge is dit zeg! Op zich geen verrassing voor mij aangezien ik recentelijk ook een eigen Amphibia geleverd heb gekregen via Meranom. Met de kastvorm en het comfort van een ‘710’ was ik dus al bekend.

Het mooie aan de Amphibia vind ik de robuuste uitstraling, de mooie wijzerplaten en het prettige uurwerk. Voor weinig geld een horloge met specificaties waar je ‘U’ (dus met een Hoofdletter) tegen zegt! Met name de bijzondere vinding van de schroef-ring waarmee de kastdeksel wordt verzegeld zonder dat de deksel zelf over de rubber pakkingen hoeft te draaien is geniaal gevonden. Maken de Zwitserse grootmachten ĂŒberhaupt gebruik van zo’n innovatief systeem ter verzegeling van de kast bij duikers? Meestal (of altijd?) een schroefdeksel toch? Waarbij altijd het risico bestaat dat de pakking naar z’n grootje wordt gedraaid bij het verzegelen van de kast. :man_shrugging:

Ik vind het een leuke gewaarwording dat ik de ‘scubadude’ op de wijzerplaat een gaaf detail vind. Toen ik voor mijzelf op zoek ging naar een mooie Amphibia heb ik heel bewust gekozen voor een plaat zonder de dude omdat ik bang was dat dit vooral een gimmick zou zijn en dat het mij snel zou storen omdat ik het kinderachtig zou vinden. Niets is minder waar! Het staat gewoon erg tof. Ook de kleur van deze fiffer (blauw richting teal) vindt ik erg tof!

Tot nu toe heb ik de fiffer gedragen op canvas banden en op het staal dat ik bij m’n eigen Amphibia kreeg.

Wat mij betreft staat het hem allemaal even goed. Ook een nato staat hem waarschijnlijk prima. Dit ga ik nog proberen met de bij de fiffer meegeleverde zwarte nato.
Wat wel tegen viel was de meegeleverde gevouwen stalen band, die heb ik er snel afgehaald.

Zijn er nadelen aan de Amphibia? Zeker wel, de lume is namelijk niet best. Ook is het, vanwege z’n uitstraling, niet een horloge voor elke dag. Is dat bezwaarlijk? Voor mij zeker niet. In de nacht gebruik ik een wekker of ik heb m’n mobiel bij de hand, dus lume is niet belangrijk voor mij. Daarnaast vind ik het juist fijn om voor de vrije dagen of tijdens vakanties een horloge te hebben met een uitgesproken vrije-tijds-karakter. Voor mij is dit karakter dus juist een pluspunt. Al met al bevalt deze fiffer dus heel erg goed. Ik weet nu al dat hij, zodra hij straks weer gevlogen is naar de volgende op de lijst (die moet zich nog wel even melden!), een lege plek gaat achterlaten in de horlogedoos. Een lege plek die waarschijnlijk met een soortgelijk exemplaar gevuld zal ‘moeten’ worden. :innocent:

5 likes

Is hier gewoon geen lijst voor?

Houdt Vostok al even in de gaten, maar het nooit hebben gezien/ gevoeld houdt me nog tegen

(De gmt Batman of scuba dude gmt)

Dus als er niemand is @Bottero


1 like

Grappig, initieel vond ik de scubadude ook erg “kitscherig” maar inmiddels vind ik het met recht een Icoon :ok_hand:

3 likes

Ik zou zeggen, ga ervoor en kijk hoe die scuba bevalt. De 710 kast van de fiffer is vergelijkbaar, wel iets slanker/eleganter, met de 170 kast van de gmt die je toont.

1 like

Jawel hoor, alleen ben ik tot nu toe de onderste op de lijst.

Ik zou zeggen: scroll even terug, kopieer je zelf onder in de lijst (dan staat die ook voor eventueel nieuwe geĂŻnteresseerden makkelijk vindbaar) en dan hebben we tegen het einde van de week wel ff contact per PB over verzending van de fiffer naar jou toe :+1:

1 like

sq100


2. ```
MannetjeMar

ElderRuwy


4. ```
Phoenix.bas

Mipnick


6. ```
sq100

vouwfietser :point_left:


8. ```
stans

ErikST


10. ```
fat_elvis

Bottero

Jeroen 


Top, laat maar weten als je hem zat bentđŸ‘đŸ»

Die kopie ging niet helemaal lekker, zal hem morgen op de pc ff aanpassen :joy:

1 like

Bedoelde meer dat er geen lange wachtrij voor me staat :wink::sweat_smile:

:joy:

1 like

Dat heb je helemaal goed, dus mooi snel aan de beurt :+1:

Voor mij zit de tijd met de fiffer-Amphibia er helaas op. Ik heb er van genoten! Ik heb @Jeroen al even een PB gestuurd zodat de fiffer dit weekend verstuurd kan worden.

Nog even een paar plaatjes voor de sfeer:

Ik zet hieronder nog even de meest recente lijst. Voorlopig is Jeroen de laatste op de lijst. Voor iedereen die een keer een stoere Rus wil proberen is dit dus een mooie kans om er snel eentje in handen te krijgen (maar pas op: je zult er achter komen dat het heel wat meer horloge is dan z’n prijs doet vermoeden
)

3 likes

Uiteraard ook nog heel erg bedankt voor de geboden mogelijkheid @sq100!

1 like

Graag gedaan uiteraard. En voor de mensen die toch twijfelen over de duiker op de wijzerplaat, er zijn legio andere ontwerpen te krijgen, zoals onderstaand bijvoorbeeld.
Vostok is net als Rivella, een beetje vreemd, maar wel lekker :wink:

5 likes

Ik heb hem ontvangen :+1:t2:

Eerste indruk is goed!
Stalen band was perfect op maat
waarvoor dank @Bottero :slightly_smiling_face:

Wel valt me op dat de Stalen band rammelt en ik heb zo’n vermoeden dat die er morgen al af gaat :joy::see_no_evil:

Gelijk even ene vraagje, zit er geen snelverstelling op de datum?
Hij stond stil en heb hem een dag verder gedraaid :sweat_smile:

2 likes

Het snelverstel gaat op z’n Russisch, terugdraaien naar 8:00 en dan door naar 1:00, rinse repeat tot je de juiste datum hebt :grimacing:

3 likes

Ik loop wel een dagje voor op de zaken dan :+1:t2::rofl:

al iemand die zich wil melden voor een overname?

Ik merk dat deze niet echt bij me past, dit waarschijnljik door de shiny kast Ă©n bezel. Mij net iets te veel.
Ook die kroon :joy: dat is even een gek gevoel!

Ben er nog niet helemaal over uit of deze er gaat komen, maar ga wel even neuzen tussen de bestaande modellen :slight_smile:

Ik gooi er een extra nato band bij, deze had ik nog liggen (ooit aangeschaft om te proberen). Nu durf ik met zekerheid te zeggen dat ik NOOIT een nato ga dragen :sweat_smile:
Misschien is iemand er blij mee, mag hij eruit gehaald worden, en anders lekker bij de Fiffer laten.

Dussss wie o wie?


*De nato met grijze streep wordt toegevoegd.

1 like