Fiffer Vostok Amphibia

Ik zit echt zo te popelen om deze dezelfde behandeling te geven als Pascal z’n Representor :grin:

2 likes

Anderhalf dagje om de pols nu… mijn eerste kennismaking om de pols met de Vostok! En ik kan niet anders zeggen; ik ben erg positief verrast :smiley:

Oké… toen ik gisteren thuis kwam ging ik hem even op zijn MannetjeMar’s op tijd zetten; gelijk aan het klokoje in de Hodinkee App… met een loepje :grimacing: Dan kom je inderdaad bij het feit aan dat er een wobbelie kroontje is… eigenlijk niet hackt en de datum goed zetten (van de 23 naar de 17) een geduldig werkje is!

De band heeft @sq100 voor me op maat gemaakt :pray:t3: en buiten dat het inderdaad niet aan voelt als een high end band ben ik verder erg tevreden over de band en de gestanste sluiting. Beetje vintage feel?!?! Anyhow; in het daglicht van de prijs van het horloge :ok_hand:t3:

Vandaag heb ik lekker wat foto’s gemaakt van deze shiner…

afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding afbeelding

19 likes

Is het toegestaan de fiffer te modden? :upside_down_face:

1 like

Mooie foto’s en leuk dat je hem zelf kwam halen! Je ziet hier en daar op deze foto’s aardig wat imperfecties, maar het is dan ook niet voor niets een Russische tractor :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ben benieuwd of de Vostok zich goed aan de tijd houdt, zoals ik al zei heb ik hem slechts 1 dag in de gaten gehouden.

In het topic van de Seiko fiffer is dit als optie meegegeven en dat is tot nu toe niet gebeurd. Ik weet niet hoe de andere leden op de lijst hier tegenaan kijken, maar het lijkt mij dat ze zich op de lijst hebben laten zetten vanwege het feit dat het een Vostok is, niet omdat het een halve Seiko is (bij wijze van spreken). :crazy_face:
Ik hoor graag de overige meningen.

1 like

Modden en hoe anderen er tegenaan kijken;

Ik heb makkelijk “lullen” en heb hem origineel en nieuw in de stickers mogen ontvangen. Precies zoals ik zelf iets zou willen kopen. Modden is nu eenmaal niet mijn kopje thee. Mijn voorkeur zou in andere volgorde van in ontvangst mogen nemen dan ook nee zijn :relieved:

Ik dacht aan een brushbeurd voor de band, dan issie iets minder glimmerig. Mij leek het wel geinig, maar als het niet de bedoeling is blijf ik er van af :grin:

Ik heb wellicht nog een extra band met 710 eindstukken liggen. Zal van de week eens kijken en je berichten, dan stuur ik je die toe en kun je alvast losgaan :grinning:

1 like

De fiffer Vostok is zojuist verzonden naar @ElderRuwy :smiley:

Nog even een leuke foto… want fotogeniek is het horloge zeker! Alhoewel hij soms iets te hard shined :crazy_face:

Mijn eerste bevindingen zoals ik ze hierboven vermeld heb blijven onveranderd van toepassing! Gewoon een erf tof horloge met in mijn ogen wat vintage vibes.

@sq100 bedankt voor de gezellige overdracht en het ter beschikking stellen!

@ElderRuwy veel plezier met de fiffer en ook jij bedankt voor het prettige contact en wellicht treffen we elkaar nog eens!

En uiteraard de rest ook veel fun met de Rus :sunglasses:

4 likes

Goed bezig! De 710 kast heeft van zichzelf inderdaad de nodige spiegeling, icm de band is het een gewaagde bling combi :joy:
Dit zal ook de reden zijn dat @Mipnick graag wil brushen. Ik heb een band gevonden en die gaat deze week op de post naar hem, wordt het iets minder bling :wink:

3 likes

Sweet! M’n grijpgraage grijpertjes zijn er klaar voor! :grin:

2 likes

Hij is gearriveerd! Meer gezwets en dingen volgen later. Eerst uitpakken :grin:

2 likes

Okay! Hij is dus in da house en het eerste wat ik er mee heb gedaan is opwinden en alles goed zetten.
Zoals velen voor mij al schreven; wiebel-kroon en geen quick-set date. Wat nog niet is gezegd is dat de bezel is wel erg los op zit :laughing: Na een beetje onbewust er mee te zitten friemelen plofte de bezel er namelijk zo af in mijn handen; een kunstje wat mij nog nooit is gelukt bij de Seiko’s en Citizen’s in de verzameling. :sweat_smile: Gelukkig klik je hem er net zo snel weer op!
Het is gelukkig niet allemaal kommer en kwijl: Ik was namelijk aangenaam verrast dat de datum niet geleidelijk verloopt, maar om 1 minuut voor 12 met een scherpe klik naar de volgende datum springt. Een feature die dan weer ontbreekt op de voorgaand genoemde Seiko’s en Citizen’s. :+1: Ook de stalen band gooit relatief hoge ogen: Ondanks dat deze ook van het gevouwen soort is -net als de instap-japanners- ziet deze er wel aanzienlijk beter uit door de nabiet waarop hij is gevouwen. Geen gestapelde plaatjes in het zijaanzicht dus!

Verder is hij onderworpen aan een kleine fotoshoot. Morgen gaat hij om de pols om aan te voelen hoe zoiets draagt :slight_smile:

Een kleine lumeshot naast de Nighthawk die ik om had:

En een berg aan pretty pictures voor de fun!

13 likes

Leuke foto’s om te zien! Voor wat betreft de bezel, mocht je willen dan kan je deze iets stroever maken door de veer in de bezel een iets scherpere knik te geven op de hoeken.

Zie ook dit informatieve topic over het zelf fabriceren van een nieuwe veer.

1 like

Hey Ruwen… hij is goed aangekomen zie ik :smiley: En erg mooie foto’s ook :sunglasses:

Vraagje… met een camera gemaakt of met je telefoon?

1 like

Goed om te weten! Maar ik denk dat ik daar gewoon met mijn vingers van afblijf. Dan krijgt iedereen na mij de “vanilla” Vostok ervaring. :wink:

Camera :slight_smile:

Is allemaal onderdeel van :point_down:

:grin:

Morgen beland hij waarschijnlijk ook nog wel eventjes onder de microscoop om te zien hoe de afwerking zicht houdt onder extreme vergroting. :mag:

1 like

Aha… ik doe het met de iPhone 6S plus :see_no_evil:

Daar ben ik ergggg benieuwd naar :sunglasses:

1 like

Daar zitten anders dusdanig goede foto’s tussen dat ik toch probeer om niet dezelfde te maken :wink: :+1:

En om een klein voorproefje te geven wat die microscoop foto’s met een horloge kunnen doen (plus gewoon erg leuk om te zien!):

Dusssss… Stay tuned!

1 like

Goedemorgen allen! De klok is weer verzet en ieders dagritme naar de knoppen; een mooi moment om foto’s te posten :grin:
En wat gebruik ik hier dan voor? Nou, een oude messing microscoop met gietijzeren poot uit 1951, gemaakt door ene heer Becker die destijds een zaakje genaamd Mikroskop B.V. had aan de Ludwigkirchstraße 11A in Berlijn. Al met al levert dit beestje mij een vergroting van 40x en 100x. Hier heb ik met een camera-opzetstuk en wat schilderstape een Nikon D5300 op geschoven. :stuck_out_tongue: Maar omdat het oculair zijn zwarte verflaag aan de binnenzijde aan het verliezen is heb ik helaas wel last van een “regenboog-cirkel” midden op het plaatje. Vervelend, maar het mag de pret niet drukken!
Hoe weet ik dit allemaal over dit antieke ding? Dat staat gewoon allemaal in het houten kistje waarin hij komt. (en het krantenknipsel waar hij in gewikkeld was toen ik hem in de kringloop voor een tientje kocht; De Nieuwe Damster van vrijdag 18 Mei, 1951. Hierin staat zelfs een artikel over Korea dat nog spreekt over hoe de “de noordelijken” door de linies van de amerikanen en zuid-korea dringen :smile: )

Fijn…Genoeg geschiedenis! Daarvoor zijn wij hier niet! Op naar de foto’s!

Plaatje 1 is op 40x geschoten, de tweede op 100x.

En dan nog een paar voor de leuk:
(RaRa waar bevindt dit zich op het horloge? :wink: )

En wat zijn mijn conclusies op basis van deze foto’s?

  1. De bedrukking op de wijzerplaat is dunner aangebracht dan dat ik bij andere horloges heb gezien. Maar dit lijkt wel het gunstige effect te hebben dat het er daardoor scherper uit ziet en minder last lijkt te hebben van uitlopers.

  2. De afwerking van de wijzers is aanzienlijk beter dan dat ik tot nog toe heb gezien. Geen rafels aan de randen van de wijzers, geen kruimelige lume. Het enige wat ik heb dat hierbij in de buurt komt is grappig genoeg mijn cheap ass mumbai special. Wellicht dat dit te wijten is aan het feit dat dit gloednieuwe onderdelen zijn bij de Vostok en de mumbai special.

  3. De gestanste minuten markers op de bezel zijn erg strak en netjes gevuld met verf. Als ik dit vergelijk met mijn Citizen NY0040 dan is de Vostok de nettere van de twee.

Kortom: Zelfs op microscopisch niveau is de Vostok erg netjes afgewerkt! Beter dan dat ik had durven verwachten zelfs! :+1:

15 likes

En toen was het weer tijd voor een kleine update!

Allereerst mijn ervaringen na het horloge 2 halve dagen gedragen te hebben… ja, dat lees je goed; 2 halve dagen.
De reden dat de Vostok maar 2 halve dagen is gedragen komt omdat ik blijkbaar geen liefhebber van Vostok ben. Hier ben ik zelf ook aardig verrast over…Go figure… :sweat_smile:

In een poging het genot van dit horloge iets op te krikken heb ik uiteindelijk toch de bezel spring iets gebogen. Ik werd helemaal draaierig van die losse bezel. :crazy_face: Nu hij een stukje stugger draait volet het al een stuk beter, maar belicht dit weer dat de coin edge van de bezel wel eeeeerg smal is en daarmee weinig houvast biedt.

Verder was ik wel erg te spreken over de feedback die je krijgt bij het handmatig opwinden; duidelijk en voelbaar. Dit was echter niet met dank aan die wobbly kroon :joy: Wat een draak van een ding is dat zeg :rofl:

Het bling gehalte vond ik ook wel extreem hoog met die stalen band, dus de 2x dat ik hem heb gedragen zat hij op een dikke lederen nato. (aangezien dat de enige 22mm band die ik heb). Die maakte het al iets draagbaarder, maar nog niet genoeg om die spiegel om m’n pols te kunnen tolereren.

Lang verhaal kort: Je moet er echt van houden. Ik heb moeten concluderen dat mij dat niet gaat lukken :smile:

Wel ben ik heel benieuwd wat er gebeurt wanneer @Mipnick dit ding in z’n klauwen krijgt en hem wel mag modden. want

klinkt alsof dit een erg goede zet zal zijn. :grin: (edit: En vergeet de case dan niet! :grin:)
Maar dan wil ik hem nog steeds niet hebben :joy: :stuck_out_tongue_closed_eyes: )

Wat mij betreft mag hij door!
@Phoenix.bas
PB jij mij even je adres? Je profiel is verborgen, dus ik kan jou geen bericht sturen.

5 likes

Nieuw bericht en dan zijn naam intypen bij ontvanger.

2 likes