Wel eens gedacht aan een Russische Poljot? Een flieger met een Poljot 3133 (Valjoux 7734) chrono uurwerk. Prijs is allerzins redelijk voor een chrono en de kwaliteit zeker niet slecht.
https://www.poljot.de/en/024@178/Poljot-Chronograph-Flugkapitän.htm
Leuke tip. Maar momenteel zoek ik geen chrono. Misschien zelfs een A-uhr en dus lekker lege plaat. En chrono is nooit leeg.
Davosa en Hamilton hebben natuurlijk ook nog hun collectie.
Mijn advies is toch even doorsparen, de Fliegers van rond de 1000 zijn echt wel een verschil met dit segment. In dit segment blijf je compenseren
Ik heb trouwens voor de Dekla gestemd, zit er prima uit en toch geen logo op de Dial.
Laco vind ik echt een top merk maar die hele miyota lijn laat me koud.
De kwaliteit rond de 1000 euro is echt wel goed, ik zou ze juist verkiezen over een Stowa en ik heb ze beide gehad. Maar dat is eigenlijk meer een smaak kwestie want beide zijn dus prima in de kwaliteit.
Speedbird vond ik trouwens ook een goede suggestie
De TS zegt niet dat hij een Baumuster B zoekt, hij linkt naar drie modellen, twee B’s en eentje die zowel A als B doet.
Ik heb die links niet eens aangeklikt, want ik vind Laco lomp en San Martin/Dekla nietszeggend. Kortom: eigenlijk in mijn ogen alledrie geen optie, waarbij LaCo nog de enige is die kan claimen iets relevants te bouwen.
Het is overigens verbazingwekkend dat niemand de Steinhart Flieger noemt als we in die wateren vissen.
Overigens, voor 750 ploft er van seriouswatches een Alpina Startimer op de mat.

Dat dus. Er gaat voor 750 niks boven een Ikarus, maar beter 150 extra uitgeven voor een Top Grade versie. Dan kun je nog kiezen ook: No date, date, logo, no logo.
@Lencoth heeft groot gelijk: Baumuster A of RAF vliegertjes zijn vele malen rustiger en beter afleesbaar. En ze hebben niet zo’n belachelijk korte urenwijzer.
Volgens mij kan dat bij Dekla ook allemaal. Wat is dan het verschil met de duurdere modellen?
Oprecht nieuwsgierig, omdat ik al die modellen alleen van online ken. Helaas nog geen van deze modellen echt in handen gehad
Dekla is geen Stowa. Ik verwacht een hogere afschrijving dan bij een Stowa als je 'm ooit flippert. Het merk Dekla zegt me niks, en ik krijg enorme AliE vibes van die website ook al zeggen ze dat het Made in Germany is. San Marino zijn een stel vrolijke Chinezen die doen alsof ze Duitse Fliegers maken.
Bovendien zijn uit dat rijtje Stowa en LaCo de enigen die van oorsprong die Fliegers leverden. Samen met IWC, maar IWC doekoe aan een Flieger vind ik vreemd.
Het zijn ongetwijfeld allemaal wel prima horloges, dit is een pure merkbelevingsvraag.
Heee… Als we die kant toch op gaan komt de Seagull 1963 ook in beeld. Want Chinezen die Duitsers nadoen trek ik niet, maar Chinese shizzle met Chinees jaren 60 ontwerp weer wel.
Leuk topic, leuke alternatieven.
Die Dekla verrast me, nooit bij stil gestaan, maar heb Laco gestemd, puur historie. Wat ik wel jammer vind is de wr waarde, net als bij veel andere Fliegers slechts 5 bar. Bij mij moeten horloges gewoon tegen een flinke klats water kunnen
5 bar is in de regel al prima voor al je dagelijkse dingen. En met een Flieger ga je nou eenmaal niet zwemmen (tenzij je neerstort in de zee)
Ik vind de kwaliteit hem vooral zitten in de volgende dingen
- top grade uurwerken
- lume
- print kwaliteit wijzerplaat
- wijzers - soms blued ook doormiddel van hitte (Laco)
De dekla zou je echt moeten proberen denk ik om te kijken of het wat is, maar de san Marino en goedkopere Laco lekker links laten liggen denk ik
Vergeet Fortis trouwens ook niet, is ook leuk
Voor de volledigheid, ik zag dat Dekla het ook doet, net als Archimede en Stowa.
Hittegeblauwd is het enige acceptabele. Geverfd, gelakt of kunstof blauw is gewoon storend. In mijn ogen, in ieder geval. Dus laat je niet verleiden om Seiko’s, Orients of Archimedes met gelakte wijzers te kopen. Dat is op termijn ergerlijk en goedkoop ogend.
Als het niet hittegeblauwd is lijkt zwart of geborsteld staal me een prima alternatief.
Dit is misschien ook het overwegen waard. Bell & Ross Military. Fantastisch horloge en heerlijk om te dragen. Deze is van mij en niet te koop.
In tegenstelling tot wat hierboven over Dekla is gezegd: ik vind het op Uhrforum te koop staande horloge van dit merk echt wel serieus.
Bedankt …dat ziet er inderdaad wel proper uit !
Kijk eens bij Tisell. Hebben ze betaalbare fliegers en kwalitatief goed.
Kijk maar eens naar deze review die ik een tijdje terug heb geplaatst.
Uurwerk is ook niet alles. De afwerking van Laco is echt dik in orde. Dit is mijn Bielefeld, inmiddels 7 jaar in bezit.
Bedankt @Koppie. Zeer nuttige info om me nog meer te doen twijfelen.
Tisell is inderdaad geen geld in vergelijking met de andere.
Er zijn nu volgens de site andere movements.
In de 43mm een seagull en in de 40mm een miyota9000
oké… naar heel wat lezen hier en op het net, komt ik (hoewel misschien tegen de wind in) bij mijn shortlist:
- Dekla : personalisatiemogelijkheden, (mijn eerste) swiss mvmt - zeer goede ervaringen op uhrforum.de
- Tisell : omdat ie zo goedkoop is en blijkbaar toch erg goed afgewerkt
en min mindere mate (op de bank)
3. Gekota K-01 SWISS ETA 2824-2 BLACK : iets te veel gepolijst
4. Steinhart : een datum … waarom ?
bij de Dekla twijfel ik tussen 42 en 44mm (een flieger moet groot zijn). Tisell zit er mooi tussenin.
Mijn laatste reactie hier. Deze Steinhart is toch ook magnifiek.
https://www.steinhartwatches.de/en/nav-b-uhr-44-automatic-a-muster.html