Flipper it forward (1e Fiffer: Seiko Turtle)

De Fiffer is net als de Tour de France; die wacht op niemand!

De ingepakte doos (die wordt bij elkaar gehouden door tientallen stroken ducktape en plakband) staat dan ook klaar bij de voordeur voor verzending richting @Galf!

Allereerst hartelijk dank voor dit feestje; speciaal aan @Marnixmoed want een feestje dat is het! :smiley:
Het is ontzettend leuk om een horloge te kunnen lenen maar het is vooral heel bijzonder dat dit gebeurd in goed vertrouwen!
(Ik ben vast niet de eerste dit opmerkt in deze thread van 720 posts!) :slight_smile:

De Fiffer gaat door omdat de verkoper op Chrono24 het voor elkaar kreeg om binnen 22 uur na bestelling mijn gloednieuwe Speedy op mijn drempel af te leveren.
Maar daarover later meer…

De Fiffer!
Met gravering en geleverd met tientallen bandjes en snoep! (Mmmm! :slight_smile: )
…wat een fijn horloge die ook nog eens veel kleiner draagt dan je zou verwachten!

Een turtle is dan ook toegevoegd op de wensenlijst voor de toekomst als vervanging van mijn SKX009!

Op leer:

Deze Nato was toch mijn favoriet:

Even een familieportret! :smiley:

Keuze genoeg!! :sunglasses:
(Ik heb voor de zekerheid nog een camo nato toegevoegd; die ontbrak nog!)

Bedankt!!!

9 likes

Bedankt vh delen v je ervaring. Zoals velen ook ervaren hoe deze forse klok toch niet gauw oversized draagt.

En leuk te zien dat er weer 1 gevallen is voor de turtle en zelfs ter vervanging van een skx…

En uiteraard bedankt vh extra bandje!

1 like

Zoals je al hebt kunnen zien heeft de Seagull Fiffer al een aardige trip achter de rug.

Maar voor het zo ver was, was er eerst nog de overhandiging. Ik was in HK bij Thomas op bezoek geweest. Hele vriendelijke man. Hem het idee uitgelegd en hij heeft me geholpen met de levering en gravering.
Tijdens het ophalen liet hij verder allerlei moois zien wat ie nog meer had. Een hele hoop trendy modieuze quartz horloges.

Maar dus ook verscheidene mechanische klokjes. Waaronder diverse uitvoeringen vd Seagull. In het midden ligt Fiffer, de versie met sexy plexi. Links ervan ligt z’n neefje met saffier en rechts een reissue van het origineel.

Daar bleef het echter niet bij. Die man heeft haast een onuitputbare lijst met klokjes en ideeën voor nieuwe uitvoeringen.
Zo ligt helemaal links een inverse panda. Daarnaast de grote neef van Seagull, ik meen een 42mm uitvoering. En daarnaast een hele grote stoere klok, waarvan het merk geinspireerd en voorborduurt op het succes van de 1963. Foto is niet duidelijk, maar het is dus een rode ster.

Het uurwerk is ook iets aparts met z’n 3 dagen gangreserve.

In z’n werkruimte liggen hele stapels aan onderdelen die gereed staan om tot volledige klokjes gevormd te worden.

En onze grote vriend Mao mag ook hier niet in ontbreken :joy:

Ik had het al even over de vele ideeën van Thomas & Co. Wat schetsen en prototypes gezien. Hier bijvoorbeeld een aantal horloges geïnspireerd op dashboards.

En dan met name de auto sport.

En hier nog een prototype voor een Zwitsers vuurtje… :smile:

Daarnaast nog 2 vintage horloges overgenomen. Een Dongfeng handopwindertje met de nodige draagtijd. Of het klokjes geheel origineel is, met name het uurwerk, is helaas niet bekend. In China had men namelijk de afmetingen al gestandaardiseerd. Dus als een uurwerkje het niet meer deed, dan kon je een willekeurig andere erin stoppen.

Daarnaast nog een onbekende Butterfly, een merk wat niet lekker van de grond kwam en het vlindertje een rupsje bleef. NOS had hij daarom wat voorraden binnen, die aan het inspecteren en hopelijk dat ze alsnog kunnen ontpoppen. Ik heb er in ieder geval eentje van meegenomen.

Terug in Nederland…

Onze Zeemeeuw is afgelopen woensdag overgevlogen naar de volgende stop, namelijk Thijsie. Onder het genot van een drankje ergens in Wassenaar vond de overdracht plaats. Gezellig gekletst. En Thijs had voor de gezelligheid nog even z’n andere klokjes en wat bandjes meegenomen. Net als menig horlogeliefhebber vind ook hij het leuk om een klokje een andere uitstraling te geven door met banden te swappen.

Ikzelf had nog een paar andere Seagulls meegenomen om de Fiffer uit te zwaaien. Foto volgt nog door @Thijsie. Als bonus heb ik nog de see-through/display caseback toegevoegd, zodat je ook van het fraaie column wheel uurwerkje kunt genieten. Bij een automaat wordt het meeste meestal afgeschermd door de rotor en bruggen. Bij deze chronograaf zie je een hele hoop onderdelen, zoals radartjes en hefboompjes hun werk doen.

Wel even een headsup. Ik heb het achterdeksel lichtjes met de hand dichtgeschroefd. Als dit met tools gedaan zou worden, dan zou iemand zonder tools het niet kunnen wisselen. Dit komt de waterbestendigheid natuurlijk NIET ten goede. Bovendien was dit horloge van zichzelf al slechts spatwaterdicht. Een niet vastgedraaide achterdeksel is extra riskant. Dus aanraking met water zoveel mogelijk voorkomen.

Hoe ik het omwisselen van de achterdeksels zou doen, zodat het voor iedereen ook zonder tools haalbaar zou moeten zijn, is enkel met de hand. Met de ene hand een positie zoeken op de kast waarbij er geen druk komt op het glaasje of de drukkers/pushers voor de chrono. En met de andere hand het schroefdeksel losdraaien. Dit werkt net als een normale schroef, dus tegen de klok in is losdraaien.
Mocht je niet genoeg grip hebben met de losse vingers, dan is mijn ‘huis-tuin-keuken MacGyver’ tip, om afwashandschoenen te gebruiken voor betere grip. Je hoeft niet eens perse de handschoen aan te trekken. Soms is erop leggen, met de vingers vasthouden en draaien voldoende. Blijf wel opletten dat je geen druk uitoefent op de drukknoppen van de chronograaf of het glaasje. Deze is namelijk van plexi/acrylic/plastiek en kan kapot gaan.
Eenmaal de ene achterdeksel eraf geschroefd is het een kwestie van de andere er weer op te schroeven. Wel even opletten dat het schroefdraad soepel in elkaar is gegleden en NIET te forceren met vastdraaien. Dat kan namelijk het schroefdraad beschadigen. Eenmaal dichtgedraaid, zou ik het aangebrachte schroefdeksel een tikkeltje terug/los draaien, zodat ie voor een volgende keer omwisselen met de hand straks niet muurvast zit. Dus het vastdraaien met de losse hand te doen ZONDER hulpmiddelen zoals die afwashandschoen.
Nogmaals, ik weet dat dit niet ten goede komt van de waterbestendigheid, maar is denk ik een compromis zodat ook anderen zonder tools kunnen wisselen. Bovenal omdat het horloge oorspronkelijk toch al niet geschikt is om mee te zwemmen ofzo.
Nog een kleine tip, probeer tijdens het wisselen van de achterdeksels dit zo schoon mogelijk te doen om te voorkomen dat er vuil in het uurwerk terecht komt. Bier en chips nuttigen doe je maar wanneer er op het forum weer bonje is tussen een paar leden :stuck_out_tongue_winking_eye:

Voor newbies die het nog niet is opgevallen, dit is een handopwind uurwerkje. Dus het heeft geen leeg batterijtje waardoor ie niet loopt. Ook heeft urenlang heen en weer schudden geen nut. Wat je wel moet doen is aan de kroon draaien wanneer deze helemaal tegen de kast is aangedrukt. Met de klok meedraaien is opwinden, tegen de klok in draait ie in een vrije stand. Wat ik van Thomas had meegekregen, was dat het beter zou zijn om de kroon heen en weer te draaien voor het opwinden. Dus niet alleen met de klok mee, maar rechtsom draaien, linksom draaien, rechtsom draaien, linksom draaien, etc. Tijdens het opwinden voel je naarmate de veer meer opgewonden raakt, de weerstand bij het opwinden toeneemt. Net zo lang tot de veer helemaal opgewonden is en de kroon niet verder meer rechtsom gedraaid kan worden. Dat is het moment om absoluut te stoppen met draaien om forcering en schade te voorkomen.

Ik denk dat er niet uitgelegd hoeft te worden dat door de kroon uit te trekken, je de wijzers kunt verstellen. Zo ver in de Smartwatch tijdperk zitten we nog niet :wink:
Wel is er maar 1 positie om de kroon uit te trekken, en niet 2 of meer zoals bij horloges met meer complicaties, zoals datumaanduiding.
Wel misschien handig om even kort de chronograaf/stopwatch functie uit te leggen. In tegenstelling tot de meeste hedendaagse horloges, zit op dit chronograaf horloge de seconde wijzer voor de normale tijdsweergave niet centraal, maar op de 9 uurs positie middels een kleine seconde wijzer op de linker subdial. De centrale seconde wijzer voor de stopwatch zit in het midden en staat dus stil wanneer de stopwatch niet aan het lopen/meten is. Op de 3 uurs positie zit de rechter subdial voor de stopwatch, welke de verstreken minuten weergeeft. De schaalindeling loopt tot 30 minuten. De stopwatch stopt echter niet vanzelf en loopt ook na die 30 minuten door.

Boven de kroon zit de knop om de chronograaf te starten en te stoppen.
Onder de kroon zit de knop om het mechanisme te resetten. Deze mag je ALLEEN indrukken wanneer je de stopwatch meting hebt gestopt. Dit zie je aan de centrale grote seconde wijzer wanneer die niet beweegt, maar de kleine seconde wijzer op de linker sub dials nog wel loopt.
Kleine tip, wanneer je het display achterdeksel er op hebt zitten, is het leuk om het chronograaf mechanisme z’n werk te zien doen.

Zoals eerder vermeld mogen geïnteresseerde leden de meest recente wachtlijst kopiëren en hun naam er onderaan toevoegen. Mochten jullie suggesties hebben voor minimale voorwaarden voordat iemand mag meedoen, zoals Trust Levels ofzo, dan hoor ik het graag. Dit om bijvoorbeeld dat een nieuw lid er met een Fiffer vandoor gaat te voorkomen.
Mochten er verdere aanvullingen en/of vragen zijn, post ze gerust.

Zeemeeuw, het ga je goed. Tijd om je vleugels te spreiden!

8 likes

Dank Marnixmoed. Was weer een leuke ontmoeting. Al erg genoten van het horloge deze twee dagen. Maar hij loopt inmiddels niet meer. Kan het zijn dat batterij nu al leeg is :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 likes

The pleasure was mine. En fijn te horen dat het horloge in de smaak valt.

Nee, dit is een mechanisch horloge en heeft geen batterij. Je moet em alleen heel lang heen en weer schudden om em te laten lopen of een poos onder de zon laten liggen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

:thinking:

1 like

Sarcasm.

2 likes

Ik wil mij ook graag aansluiten in de rij voor de seagull 1963 :slight_smile:

De zeemeeuwlijst:
@Thijsie
@Spierbundel
@Jaroen,
@RBK
@Pat486
@Galf
@Phoenix.bas
@Firly
@Thieuke
@Eddio
@ S_Augustinus

3 likes

Leuk! Ik zou na de turtle vorig jaar ook wel weer mee willen doen met de Seagull. Wat vorige keer wel handig was, was dat het semi op locatie gedaan werd. Zodat de FiF gewoon opgehaald kon worden ipv verzonden. Misschien een idee om dat weer te introduceren?

Thijsie
Spierbundel
Jaroen,
RBK
Pat486
Galf
Phoenix.bas
Firly
Thieuke
Eddio
S_Augustinus
Koekoek

Wie voelt zich geroepen om een horlogebal toe te voegen aan de set? Die dingen werken bijzonder goed vind ik (op vlake kastdeksels)

4 likes

Oh ja hoor. Mijn mini meets vond ik altijd erg leuk. Dus voel jullie vrij om dat te doen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat dit niet iedereen altijd uitkomt. Dus ik kan me voorstellen dat sommigen verzending prefereren.

Ik zat ook te denken aan zo een bal. Goeie toevoeging. Voorkomt ook krassen tov sommige kastopeners. Mijn ervaring is alleen wel dat ze na een tijdje leeglopen.

1 like

Dan moet je hem weer even oppompen :smile:

2 likes

Als niemand zich nog gemeld heeft dan wil ik de bal wel toevoegen. Ik sta alleen wel een stuk verder in de lijst dus dat helpt de mensen voor mij niet. Laat maar weten.

1 like

Weet iemand of de Seagull 1963 in panda uitvoering nog ergens nieuw te verkrijgen is?

Alleen in 42mm bij Poljot wit en zwart. En als je Googled kom je hem ook nog tegen bij Amazon, Ebay, LongIsland etc…

2 likes

Dit model in 42 oogt en draagt wel heel anders imho. Ik prefereer de 36mm v dit model.

Misschien eerdere overhandiging door bv meeting met iemand op de aankomende rikketik? Of opsturen… Hoewel, zo een bal past niet door een brievenbus en zal dan wel relatief duur zijn om te verzenden vermoed ik.

1 like

Nog niet eerder geweest op de rikketik, ik zal eens kijken

1 like

Gewoon wachten op de fiffer en dan kijken wat ik ervan vindt…

1 like

De volgende Rikketik is zaterdag 14 juli zie ik, even snel speurend.
Momenteel ben ik aan het genieten van de Turtle FIF (eigenlijk heeft mijn vrouw het stokje overgenomen, verslagje volgt).

@Eddio, we kunnen daar afspreken voor de overdracht (en hebben wij 'm een pietsie langer) of als je hem eerder wil hebben dan moeten we even wat afspreken.
Ik heb zo’n bal maar in praktijk heb ik er nog nooit wat mee open gekregen. Dus die stop ik er wel bij dan.

2 likes

Zo, even mee zitten lezen maar wat een leuk initiarief is dit! Ik doe graag mee met beiden. Deze post gebruik ik even voor de Seagull.

De nieuwe lijst:

De zeemeeuwlijst:
Thijsie
Spierbundel
Jaroen,
RBK
Pat486
Galf
Phoenix.bas
@Firly
@Thieuke
@Eddio
@ S_Augustinus
@koekoek
@wilfox

Groeten,

Willem-Jan

2 likes