Flipper it forward (1e Fiffer: Seiko Turtle)

En nu ook voor de turtle als het nog kan. Ben ook benieuwd hoe deze zich tot mijn skx007 verhoudt…

@wilfox

1 like

Zijn er twee lijsten, dan zou ik de turtle ook best willen proberen, blijft top initiatief dit!

1 like

Ik heb naar boven gescrold en (als het goed is) de laatste lijst van de :turtle: genomen…heb jou even toegevoegd.

@Phoenix.bas

2 likes

De turtle is bij @galf dacht ik!

1 like

:sunglasses: Check! :sunglasses:

Ben al met @Eddio aan het onderhandelen voor de overdracht.
Tegen die tijd volgen ook de bevindingen :muscle: :heart_eyes:

1 like

Sooooorry :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:!! Zomaar de hele lijst gekopieerd, inclusief ‘Nu’ en zonder even te updaten… In ieder geval is iedereen weer wakker :wink::grimacing:

4 likes

Hey, wat leuk dat ook n dame em uitprobeert. Ben ook benieuwd naar haar ervaring, mocht ze die willen delen.

Oh ja, en alvast bedankt voor de bal! Tja, als je een achterdeksel met een sleutel stevig vast draait, dan krijgt een bal daar weinig beweging in. Maar als je de seagull met de losse hand dicht draait, vermoed ik dat een bal em dan wel open kan krijgen.

P.S. ik denk dat het overigens wel zo net is om voor overdracht, zn oorspronkelijke fiffer gegraveerde achterdeksel op terug te plaatsen.

1 like

Natuurlijk kan dat. Vind het leuker dat fiffers uit logeren zijn, dan dat ze bij mij in de kluis liggen te verstoffen.

1 like

Komt goed, dame in kwestie is nu op pad om te kijken hoe dat een hele dag zit. Ik heb inmiddels een dito siliconenstrap onderweg om aan mijn quartz-SKX te hangen die ze mee gaat nemen…

Ja, voor handvast draaien werkt zo’n bal wel, zelfs extra handig om het deksel netjes uit te lijnen met de schroefdraad. Maar elke willekeurige stressbal werkt even goed of zelfs beter en daarvan heb ik er ook genoeg rondzwerven :wink:

O, deze bal komt dan wel terecht bij de schildpad en niet de zeemeeuw. Zolang die eerste niet persé open hoeft zou ik 'm lekker gesealed laten…

Dan moeten we even kijken wat handig is. Want t is idd NIET de bedoeling om de schildpad te openen.
Ik had ook over het verwisselen vd display case voor de zeemeeuw.

1 like

Nou het is bijna Sint Marnixmoud dag hier… Er is een pakketje onderweg met een mooie Turtle erin…

2 likes

De FIF-fer… De Seiko Turtle in dit geval. Ja… Wow…

Een week of 3 terug kwam de befaamde doos binnen. Alles gedegen ingepakt en voorzien van de nodige snuisterijen en snaaierijen. En een mystery-object maar die laten we voor toekomstige flipperaars. Alles uitpakken en dan de originele Seiko-box openen. Groots en glimmend zit ie daar op zijn kussentje; snel kroon losdraaien, opwinden en gelijkzetten.


Mijn voorganger @Jaroen had een groene Nato erop gezet en deze gaf een mooi neutraal beeld bij het eerste passen. Hoei, best groot alhoewel… Mijn 18,x cm polsen kunnen ‘m echt makkelijk hebben en het gewicht is prettig merkbaar. Wat direct opvalt is de bijzonder goede afleesbaarheid onder elke hoek en het relief van de indices geeft ook goede hoop op uitstekende lume-prestaties.
De eerste dagen druk alle aanwezige Nato-banden gewisseld waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Bond-achtige exemplaren. De lederen banden heb ik gelaten voor wat ze zijn omdat die imho niet op een duiker horen. Vervolgens de bracelet gemonteerd, die had een extra schakel nodig maar na het nodige gepruts met de bus/pin combo’s had ik een perfect passend geheel die ook qua gewicht mooi in balans is. De accuratesse viel ook niet tegen, schommelend tussen 0 en ca. +3 à 4s/d. Wel zag ik op de timer dat hij qua beat-error bij een servicebeurtje of wanneer een keer open wat bijgesteld kan worden (0,6 – 1,3 ms).

Toevallig zou ik met vrouw en kind een weekje naar Kroatië gaan gedurende de testperiode en @Marnixmoed vond dat een goed idee, met name voor de dynamische foto’s mits het horloge continu op de man zou blijven. Snorkelsets en GoPro paraat, inclusief zwembandjes en emmer/schep/zeef-set voor de smurf.
Aangekomen op de bestemming natuurlijk snel naar het strand. Schat, waar heb je de snorkels en zo opgeborgen? Hmmm, die had jij toch ingepakt? Ja, ik had ze klaargelegd, heb jij ze niet in de tas gestopt dan? … Bummer… (Het speelgoed was gelukkig dan weer wel mee).
Helaas dus geen onderwaterfoto’s. Uiteraard heeft de schildpad zich uitstekend gedragen in zowel zee als zwembad. En natuurlijk steeds netjes afgespoeld onder de kraan.

Thuisgekomen wilde ik toch nog even de originele rubber/siliconen band van Seiko proberen want ik kon mij alleen nogal vervelende snel scheurende en/of knoeperharde exemplaren uit een ver verleden herinneren en heb ze nooit meer gebruikt sinds mijn tienerjaren. Wat een verrassing, die zit echt comfortabel! Ook de looks vallen bij nader inzien helemaal niet tegen.
Mijn vrouw heeft erg dunne ronde polsjes en de meeste horloges van mij vindt ze te groot. Soms draagt ze iets met een Nato maar meestal vindt ze die te ruw of lomp.

De volgende dag ging zij echter aan de haal met deze combi! Die siliconenband zit namelijk strak genoeg zonder te knellen om het horloge niet rond te laten draaien. Sterker, de turtle bleef keurig op zijn plek en staat zelfs erg ok! Hier in een paar woorden haar bevindingen: wel een beetje zwaar maar draagt verder prettig met de siliconen band. Ook zij was verbaasd hoe goed de afleesbaarheid onder alle omstandigheden is: onder een hoek bij fel zonlicht in de auto, in het donker (lume!!) en zelfs langdurig dragen is geen probleem en ook niet zweterig. En dat allemaal door een bandje :wink: (Via een forumlid ook maar zo’n band aangeschaft voor mijn quartz SKX-kloon waarvan ik nog steeds het merk niet weet).

Op dit moment is de turtle in transit naar de volgende gegadigde @Eddio. Persoonlijke leermomenten zijn dat ik ook grotere horloges dan ik tot dan toe op het netvlies had moet gaan proberen. Dat er meer met banden geëxperimenteerd moet worden. En dat ik de bagage moet checklisten.

8 likes

Geweldige omschrijving! Klinkt veelbelovend, ben benieuwd!

2 likes

Mooi verhaal, ik ben erg benieuwd naar de Turtle en zal mijn ervaringen delen… Fijn weekend iedereen.

2 likes

Bedankt voor een leuke review. Hopelijk krijgt de Schildpad ooit nog zn onderwater photoshoot…

En daarom ook Fiffer. Nieuwe ervaringen opdoen voor de niet Flipperaar. Fijn te horen dat je er achter bent dat grotere horloges niet perse ondraagbaar zijn. Ik staarde me vroeger ook blind op kastmaten, maar kwam er achter dat lug afstand bepalend kan zijn. De Zeemeeuw is dan weer net het tegenovergestelde, klein maar draagt door zn lugs groter.

Zo te horen hebben we er wellicht n bandenswapper bij?

En bagage :sweat_smile:

1 like

Deze flipper vond ik erg mooi vanwege zijn traditionele strakke uitvoering in zwart, dat werkt altijd en overal. De blauwe en de PADI vond ik eerst het meest interessant maar nu zijn andere kleurvarianten ook welkom en ik sluit niet uit dat op één of ander moment een Turtle zijn weg naar binnen vindt. Maar nu zou ik ook de mini-Turtle wel eens willen aanschouwen…

Als tzt de zeemeeuw aan komt vliegen zal ik zeker kijken hoe deze zich verhoudt tot de HFLE17 die een variant op de 42mm variant is qua kastvorm en mogelijk zelfs uit dezelfde fabriek komt.

Het is al vaak genoeg gezegd maar dit is een supergaaf initiatief waar men veel profijt van kan hebben! Thanx…

Maar eerst een Steinhart Ocean One, die heb ik al opgeschoven door tussenkomst van het Precista-project. Omdat ik erg twijfel tussen een 39mm en 42mm variant zou ik die wel eens naast elkaar willen zien en zo mogelijk passen voordat ik een keuze maak. Maar de rem moet erop: niet eerder dan 2019. Al die banden die erbij komen zijn ook niet gratis :joy:

2 likes

De fiffer is neergestreken in het mooie Apeldoorn. Klaar voor een nieuw avontuur.
@wilfox ik zal je via pb nog benaderen om te kijken of we een face to face overdracht kunnen regelen over 2 weken.

1 like

Hierbij de eerste foto… thuiswerken was een goede keuze… ehhh of niet :wink:

5 likes

Haha, volgens mij zat je als een klein kind stiekem met je nieuwe speeltje te spelen ipv aan je huiswerk te zitten :wink:

1 like

Tja, dan moet je geduldig wachten op Fiffer 2019, 2020 en 2021 :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like