Flipper it Forward: Vintage Butex Tank

Geslaagde poging, mooi hoor.

Ik dacht precies hetzelfde bij het zien vd foto.

1 like

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Optisch bedrog doordat het horloge smal is. Maar gewoon een prima maar voor de meesten hier.

is natuurlijk wat je gewend bent te dragen. als je normaal 42/43mm duikers draagt zal dit smal en iel aanvoelen. ik vind het bij de vintage tijd passen …maar smaak is persoonlijk

Jullie hebben gelijk. Optisch bedrog. Het is de breedte waardoor het horloge smal lijkt ten opzicht van rond wat ik gewend ben.

2 likes

Zo, ik heb deze schoonheid nu om mijn pols. Ik ben geen goede fotograaf, maar wel een eerste indruk (en toch maar een foto)

(1) Wat gaat het opwinden soepel! Alsof het een horloge is van dit jaar. Is dit kwaliteit, een goede service of een combinatie van beide?
(2) Oei de tijd verzetten - wat stroef. Gaat opa dit wel trekken? Heel voorzichtig dan. Ja, gaat goed
(3) O jee, ik was mijn handen onder de keukenkraan. Ben vergeten dat ik een vintage pareltje van iemand anders om de pols draag. Doe niets geks hoor, maar ben duidelijk geen man voor dure of kwetsbare horloges.
(4) Dat bandje, hoort dat niet andersom?
(5) Wat gaaf, iedereen die ik dit horloge laat zien is op de een of andere manier onder de indruk. Knap stukje werk van de ontwerper en maker denk ik dan maar. Vele jaren later en nog steeds bij de tijd.
(6) Bijna een loep nodig om de secondewijzer te zien. Wat is tijd, wat is onze tijd? Telt elke seconde of gaat het helemaal niet om tijd? Waarom zit er een mini-mini dial op dit horloge, terwijl je het nauwelijks functioneel kunt gebruiken? Mijn persoonlijke conclusie is dat het destijds een lofzang was op de mechanische techniek.
(7) Al met al een bijzondere ervaring die mij veel plezier geeft.

8 likes

Ja. Leuk horloge hè? Als er een remake zou komen, overwoog ik een aanschaf.

2 likes

Mooi hoe zo’n oudje nog zoveel indruk kan maken.

Ik denk dat iemand hem heeft veranderd. Is eenvoudig in juiste staat terug te brengen (band is om de “springbar” gevouwen, dus kan eraf geschoven worden).

Veel plezier de komende tijd met de Butex!

Met jullie goedvinden blijft de Butex nog even bij mij. @Mnfrd is een weekje met vakantie dus opsturen heeft nu niet veel zin.

2 likes

Geniet ervan!

Zojuist afscheid genomen bij PostNl

4 likes

Hij is binnen hoor! Dank aan @captainslow voor de degelijke verpakking en verzending. Eerste reactie: is dit een 1:2 schaalmodel? Wat een petitje! Het klokje oogt klein, fragiel, charmant, sierlijk: meer een armband met tijd-complicatie dan een horloge… Maar wel erg verfijnd en de kast is prachtig scherp gesneden. Wat een beauty! Zoals eerder gezegd: de opgelegde indices zijn prachtig. Maar die wijzertjes: zo iniminie. Ik weet niet of ik aan het formaat en de (ogenschijnlijke) fragiliteit kan wennen: gaan we deze week merken! Hieronder alvast wat foto’s zoals tijdens het koken geschoten:

Stay tuned, later meer

8 likes

Ik sluit mij graag aan in de wachtrij, ben erg benieuwd naar een automatische tank.

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick
10: Pim
11: Tinuske
12: denvro
13: mdevalk
14: captainslow
15: Mnfrd
16: Fritzer
17: Tempus_Fugit
18: StefanM
19: Jessezet

2 likes

Staat je prima. De secondenwijzer is meer om te zien dat t horloge loopt

3 likes

@Jessezet : het horloge is absoluut het uitproberen waard. Let op: het is een mechanisch horloge, een handopwinder, dus geen automaat.

@Ruud : ik doelde vooral ook op de “grotere” wijzers: zo dunnetjes en uiteraard geen contrasterende kleur of lume, ik moet dus goed focussen om de tijd te ontcijferen. Aan die seconds subdial begin ik al helemaal niet…:sweat_smile::face_with_monocle:

2 likes

klopt, hier was ik mij van bewust. Ik noem alle mechanische horloges altijd automatisch, stomme gewoonte… Ik ben nu wel in het bezit van een quartz tank van seiko. Hier voel ik altijd wat missen. Ik vermoed de mechaniek

2 likes

Check, daarin ben je niet de enige: de historie (afstamming, uniciteit, bouwkwaliteit, etc.) en de techniek/mechaniek van een horloge zijn erg bepalend voor de “feel”. Ik ben ook al tijden op zoek naar een klassieke, goudkleurige tank, maar de Seiko quartz varianten - hoewel optisch nagenoeg perfect - doen me helemaal niets.

1 like

Je hebt de strakke kast en opgelegde “gouden” indices mooi weten vast te leggen in je foto’s…
Het is inderdaad een beauty, en je eerste reactie (“wat een kleintje”) snap ik heel goed.
Kijken hoe die bevalt, daar is dit Fiffer gebeuren voor bedoeld. Zier goed uit om je pols!

1 like

Goedemorgen! Ze heeft de nacht overleefd met ongeveer een minuutje tijdverlies en nog steeds voldoende gangreserve na zo’n twintig uur.

5 likes

:point_up_2: :innocent:

1: GMTplus1
2: Ruud
3: Ari
4: Engel
5: ElderRuwy
6: Juxienn
7: Pedersen
8: Jos
9: Mipnick
10: Pim
11: Tinuske
12: denvro
13: mdevalk
14: captainslow
15: Mnfrd
16: Fritzer
17: Tempus_Fugit
18: StefanM
19: Jessezet
20: Piede

2 likes

She’s growing on me :heart_eyes:
Inmiddels ben ik helemaal oké met het formaat, de fragiele wijzers en het dunne (arm)bandje!

Blijkbaar moet ik toch een (vintage) tankje in de collectie: daar gaan we weer… :sweat_smile:

10 likes