Het gevoel van steeds meer of in ieder geval wat anders is gelukkig al geruime tijd weg bij mij. Heb het een hele tijd wel gehad, het moesten er meer dan 10 zijn want ja die had ik allemaal echt nodig en steeds verkopen en weer wat nieuws aanschaffen.
Nu ben ik heel tevreden met de 4 horloges die ik heb en ja er gaan er waarschijnlijk nog wel 1 á 2 bijkomen maar dat is voor de lange termijn, voelt prettig die rust
Ik zie meer een verband met verslaving. Het steeds opnieuw willen hebben van een bepaald gevoel. De hersenen belonen koopgedrag met endorfine en dopamine. Deze stoffen zijn verslavend, vandaar ook de drang tot kopen. Het begrijpen van een proces van verslaving is 50% van de genezing ervan.
En ik zie die endorfine release weer als een evolutionair mechanisme om gedrag met een wenselijke uitkomst te stimuleren. Een dier dat per ongeluk een mutatie heeft die een ‘drug’ vrijgeeft bij bepaald gedrag zal dat gedrag vaker vertonen. Als dat gedrag een voordeel geeft bij overleven en/of voortplanten, dan heeft die mutatie een evolutionair voordeel. Daarom is seks bijvoorbeeld prettig
Datzelfde mechanisme maakt ook verslaving mogelijk: het mikken op de release van die endorfine zonder dat daar een bepaald voordeel aan gekoppeld is.
Ga er maar even voor zitten
De mens wil altijd vooruit: bergen beklimmen die nog niet beklommen zijn; het heelal en de melkweg verkennen; een kolonie op Mars(?) ; altijd weer verder, sneller, meer, onderzoeken…vooruit!!!
Voor wat betreft horloges heb ik intussen geleerd dan meer horloges bij mij niet werkt; de doelstelling is nu een beperkt aan nieuwe/zo goed als nieuwe “high end” horloges.
(High end = net passend in mijn budget categorie cq. wat ik er voor wil uitgeven.)
Het probleem met horloges is ook dat het allemaal redelijk behapbaar is. Alles is relatief natuurlijk, maar een horloge is nu eenmaal betaalbaarder en minder zichtbaar dan een auto. Ik merk dat ik er met auto’s al een paar jaar klaar mee ben. Ik had er 5, nu nog 4, en dat worden er hopelijk binnenkort 3. En niet omdat ik een grail auto wil kopen, maar gewoon omdat ik er wel klaar mee ben. Mijn lievelingsauto is nu een clio rs. Meer lol dan een m3 of een porsche. Ik hoop dat met horloges ooit ook te bereiken…
Ik ben gestopt met het zomaar kopen van horloges. Voor je het weet heb je een kist vol maar is er totaal geen samenhang meer in je collectie. Daarom grootste deel verkocht en ik ga nu opnieuw starten en veel bewuster keuzes maken. Dus geen bak aankopen meer maar een collectie met een “idee” erachter. Waarbij er zelfs ruimte moet zijn voor horloges die je graag wilt hebben maar die niet perse altijd gedragen hoeven te worden.
Iets wat in 10000 BCE wenselijk was leidt in 2019 vaak tot slecht politiek beleid, diabetes, overgewicht, aanklachten voor verkrachting, mensenhandel, geweldpleging of moord en tot slot faillissement.
Evolutie is geen snel proces. We lopen achter de werkelijkheid aan.
Ja precies dat dus!
De ene mens’ gebrek aan samenhang is andermans “lekker eclectische verzameling”. Je moet m’n kistjes niet dissen.
Ben soms wel jaloers op collecties bij Hodinkee talking waches. Niet zozeer vanwege wat dat kost maar het verhaal achter de collecties.
Jij kunt toch gewoon je eigen verhaal schrijven?!
Collectie heb je intussen ongetwijfeld al!
Jazeker. Daarom begin ik dus ook overnieuw
Uiteindelijk een keiharde welvaartsziekte.
Een aantal (2 à 3 op dit moment) horloges gaat nooit meer weg en om verschillende redenen. De prijscategorie loopt ook nog eens flink uiteen; de Speedmaster is redelijk veilig maar de Citizen JP2000 en een simpele Casio Waveceptor van een paar tientjes zullen altijd blijven. Waarom; letterlijk emotionele waarde.
Zeer herkenbaar, ben een groot gedeelte van de collectie nu aan het verkopen, met de bedoeling 3 a 4 mooie te houden/ aan te kopen. Ben benieuwd hoe lang ik dit volhoud . Uiteindelijk heeft het wel te maken met de welvaart die we hebben, als je nauwelijks genoeg hebt om eten te kopen dan is een horloge niet de eerste prioriteit. Moest ook gelijk denken aan de piramide van Maslow:
Wat mij betreft valt het verzamelen van horloges in de eerste (onderste) categorie
Maar euh,… westers onverzadigbaar?
China en het midden oosten kan er ook wat van. En russen met centen kunnen er ook wat van.
Dat noemt men westers imperialisme.
Ja ja. Westerse ziekte, enz.
Net als dat discriminatie uitsluitend door blanke mannen gedaan word.
Nee hoor, blanke vrouwen kunnen er ook wat van.