Fngeen, we gaan het zien 🙂

Ik denk dat het nog wel even duurt maar ik houd jullie op de hoogte. Goed om bewegend beeld te zien, dankje!

fngeen idee…

2 likes

Fngeen zin om dat hele filmpie te kijken.

6 likes

Ik voel me niet eens verwend als ik zeg dat ik best een dag een Seiko 5 van €75 wil dragen, maar dit niet. Ik hoop dat je geluk hebt en dat hij 3 jaar meegaat, dan bereik je de draagkosten per jaar van zo’n Seiko 5 :slight_smile:

1 like

Ik begrijp wat je bedoelt, ik koop dit horloge ook echt niet omdat ik verwacht er jaren mee vooruit te kunnen of omdat het de beste keuze zou zijn. Ik heb het horloge puur besteld omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet langer kon bedwingen.

Groeten,

Stefan

4 likes

Hij is binnen! Vanavond had ik niet zo veel tijd, dus voor nu alleen de ‘unboxing’. Zodra ik wat meer tijd heb zal ik wat meer uitwijden over mijn bevindingen.

Tevise? Ik had toch een ander merk besteld? Ze zullen fngeen goeie doos gehad hebben denk ik.

Automaatje lijkt goed te lopen, maar ook daar kom ik op terug.

Groeten,

Stefan

4 likes

Lachen man, wat kan jou het schelen voor die centen?

2 likes

Ziet er mooi uit. Weer niet hoe de band aanvoelt, maar ik hou wel van de look.

2 likes

Ik denk dat het samen met de band van de Orient Chicane de slechtste metalen band is die ik ooit gehad heb :slight_smile: Jammer want het stond wel mooi inderdaad. Ik heb er meteen een bruine leren band om gedaan, staat ook goed.

Groeten,

Stefan

Leer staat ook mooi, en voelt gelijk een stuk minder goedkoop aan. Ik heb ook de pushpins vervangen, deze waren van dezelfde matige kwaliteit als de band.

Vanochtend deed ik de horlogedoos open, en het horloge liep nog Online las ik hier en daar verhalen van dergelijke goedkope Chinese automaten met een gangreserve van hooguit een paar uur, dus dit was een meevaller. Bovendien loopt het horloge aardig op tijd, 12 uur nadat ik het horloge bijgezet heb loopt het horloge ongeveer 5 seconden voor.

Over het uurwerk gesproken, mijn online research leidde me ertoe te verwachten dat in het horloge een Liaoning Watch Factory ‘standard movement automatic’ zit. Ik weet het niet zeker maar wat ik door de zichtbodem zie klopt aardig met de foto’s die ik online vond. Het is in ieder geval een niet hackend, wel handopwindbaar uurwerk. Overigens zou ik persoonlijk zoiets geen zichtbodem geven; matige afwerking en dan die krassen(?).

Het glas is volgens mij geen saffier, het komt in ieder geval niet door de ‘waterdruppeltest’ heen. Ook twijfel ik of de kast wel massief rvs is, bij de aansluiting van de stalen band zitten wat diepe krasjes waarbij het lijkt alsof het metaal in de kras een iets andere kleur heeft.

Wat verder opvalt is dat de indice voor 12 een halve minuut uit het midden staat, en die van 3 uur een klein beetje scheef staat.

Het lijkt nu alsof ik negatief ben over het horloge, maar dit is niet het geval. Ik denk als ik alles bij elkaar optel dat ik voor €14 een prima automaatje heb dat er aardig uitziet en (voorlopig) goed tijd houdt. Bovendien is het een welkome aanvulling in de collectie qua uurwerk, zoiets heb ik nog niet eerder gehad.

Mits je verwachtingen realistisch zijn, is het een aanrader.

Groeten,

Stefan

2 likes

Leuke mini review Stefan!
Ik heb zelf naar aanleiding van je eerdere post ook voor €9,- een iets ander model gekocht bij onze vrienden uit China. Natuurlijk verwachtte ik geen geweldige klok, maar voor het geld is het dikke prima. Ander bandje er op en hij ziet er een stuk beter uit! Hieronder een paar kiekjes:


3 likes

Gaaf, ziet er ook goed uit! Ik twijfelde nog even tussen die en degene die ik uiteindelijk besteld heb. Wat is de diameter?

Nog steeds om de pols.

Groeten,

Stefan

3 likes

Hij is ietsje meer dan 40mm. De lug breedte is 20mm, perfect voor een redelijk smalle pols zoals ik zelf heb.

1 like

Bizar dat dit kan voor dat geld.
Ziet er verrassend mooi uit. Kun je lekker mee klussen. Overleefd hij het niet, bestel je weer een nieuwe.

Of je neemt er een stuk of wat op voorraad. :wink:

Maar, ziet er op zich positief uit.

1 like

Na het lezen van dit draadje, een week of 3 geleden ook maar zo’n ding besteld op e-Bay. Ik wilde het ook wel meemaken voor dat geld. Ik had in het verleden ook uit China wel eens een paar van die ‘Winner’ horloges gekocht. Beetje vergelijkbaar qua ontwerp en kwaliteit. Een Winner (van de 4) was na een week morsdood, maar de andere 3 vielen niet tegen, in tegendeel, die Winners zijn inmiddels al een paar jaar in gebruik, ik draag ze regelmatig en ze doen het nog steeds.

Vandaag lag het FNGeen klokje bij mij op de mat!
Niet gek, voor us$ 12,-- en us$ 1,50 verzendkosten helemaal uit China in 3 weken tijd! Netjes verpakt ook nog, in keurig doosje. Meestal zitten die dingen in een velletje bubbels en een plastic zakje.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de bevindingen van @Stefanmol:

  • Ziet er echt niet slecht uit;
  • Kast is niet RVS, ook bij mij aan de achterzijde (messing?) gekleurde putjes. Zichtbare
    deel van de voorkant van de kast is netjes, de afwerking van met name de lugs aan de
    achterkant is een stuk minder;
  • Stalen band is bagger! Ik heb er gelijk een zwart leren bandje op gezet. Waarom
    zwart? Omdat ik dat nog had liggen (20mm).
  • Mooi bol glaasje, maar saffier? Kan toch niet voor dat geld, zelfs niet in China?
    Misschien een ander, goedkoper soort hardglas?
  • Afwerking van het uurwerk is zoals gebruikelijk bij dit soort horloges. Ruw! Maar het werkt…
  • Het vergrote datumvenster met 3 datumposities is grappig. Altijd nuttig om te kunnen zien welke datum het gisteren was en wat het morgen gaat worden… toch?
  • De nauwkeurigheid heb ik nog niet kunnen testen want ik heb het ding pas een paar uur geleden met wat slingers aan het raar kleine kroontje geactiveerd. Maar hij tikt vrolijk weg en het lijkt er op dat ie een soort van op tijd loopt.
  • Of de automatische opwinding goed werkt kan ik uiteraard pas zien als ik 'm een dagje gedragen heb. Als het uurwerkje net zoiets is als die in mijn Winner’s heeft het toch een gang reserve van zo’n uur of 30, na een dag dragen. Ik zie wel.

Kortom, mijn nieuwsgierigheid is weer positief bevredigd. Iets kopen uit China werk nog steeds, zolang als het maar zo goedkoop is dat de douane niet moeilijk gaat doen. Op het keurig ingevuld CN22 formuliertje stond: Value: $2,- !! Zou zomaar kunnen. Groothandels prijs af fabriek.

Ik wil nog wel eens wat verbouwings klusjes doen en in de tuin werken enzo, maar ik ben geen fan van G-Shocks. Dan is zo’n klokje als dit prima te dragen zonder dat je je druk hoeft te maken over schade, zolang als het niet om het schoonmaken van de vijver gaat tenminste, dat overleeft ie waarschijnlijk niet.
Een prima aankoop dus. En om over te schrijven een leuk alternatief voor al die klokken die hier voorbijkomen met prijskaartjes waar een K in zit…

De FNGEEN is veel Bang voor weinig Buck en verschaft best wel draagplezier.
Deze aanwinst inspireert me trouwens ook wel om nu maar eens achter een (echte) Orient Bambino aan te gaan…

PS: Trouwens ook erg gelachen om deze:


Dank, @Thieuke :joy:

7 likes

Haha, leuk man. Het zijn best nog aardige dingen voor haast niks. Ik zie dat ze bij jou de marker-positie-en-plak-machine wel goed hadden ingesteld op de 3 positie. Goede vooruitgang!

Ja, goed hè? Die Chinezen trekken zich echt wel wat aan hoor van ons super deskundige en invloedrijke forum! :slight_smile:
Net als in de tijd dat De Heer Luns nog minister van Buitenlandse zaken was en ministers met excellentie werden aangesproken. Toen werd er geroepen: “Nederland waarschuwt China voor de laatste maal!!”. Mao lag te sidderen in zijn bedje…

2 likes

Haha heb ik ook gedaan vorige week, wel eigen strap erop :muscle:

Een nato… De enige strap die de waarde van het horloge verlaagd… :smiley:

(anti nato club!!)

2 likes