Formex only

4 likes

Ga deze zelf ook niet onmiddelijk bestellen, vind het wel een interessante stap van Formex, vrees wel dat dit in veel mensen hun ogen veel te duur is voor de naam die op de dial staat.

1 like

Inmiddels €7600 :sweat_smile:

Dit dacht ik al, maar dan nog, je moet wel erg in Formex geloven of het geld moet je op de rug groeien…

Wel een knappe movement hoor, helemaal in Formex stijl:

Mocht ik de loterij winnen zonder loten te kopen dan komt ie :v:

2 likes

Schitterend design, materiaalgebruik en uurwerk. Maar deze IWC achtige prijs (ingenieur) vind ik toch wel een afknapper. Formex heeft hiermee wel weer een mooi paradepaardje :ok_hand:t3:

1 like

Heel mooi horloge, maar heeft voor mij niet de wow-factor die de essence 39 wel heeft. Of misschien ben ik daar bevooroordeeld omdat dat mijn eerste ‘echte’ horloge was. Ik hoop nog altijd dat ze een 37mm variant releasen van de Field. Dat zou me wel bevallen denk ik :slight_smile:

Grappig dat je de Ingenieur noemt, in vergelijking daarmee heeft Formex een uitzonderlijk koopje gefabriceerd. Maar ja, brand cachet is onbetaalbaar :smiling_face_with_tear:. Chat gevraagd om ze naast elkaar te zetten qua specs:

Specificatie Formex Aria Manufacture Chronometer IWC Ingenieur Automatic 40
Diameter 40 mm 40 mm
Dikte 6,9 mm 10,7 mm
Lug-to-lug 45,45 mm 45,7 mm
Materiaal Grade 5 titanium Roestvrij staal
Gewicht 78 g incl. bracelet Niet officieel genoemd, maar zwaarder door staal
Waterdichtheid 30 m 100 m / 10 bar
Uurwerk Formex FX01, micro-rotor, ontwikkeld met Horage IWC 32111 manufacture calibre
Gangreserve 72 uur 120 uur
Frequentie 25.200 vph / 3,5 Hz 28.800 vph / 4 Hz
Certificering COSC Geen COSC-vermelding
Antimagnetisme Silicon hairspring/escape wheel/pallet fork Soft-iron inner case
Complicaties Uren, minuten, kleine seconde Uren, minuten, centrale seconde, datum
Bracelet Titanium, quick-release, micro-adjust Stalen integrated H-link bracelet
Prijs €7.600 ca. €12.500–€13.000

En die handafgewerkte band is waarschijnlijk waanzinnig; ik vind de stalen band van de Essence al ver boven zijn prijsklasse, laat staan deze…

7 likes

Hele interessante vergelijking inderdaad, betalen voor merk vs verfijning :+1:t3:

1 like

Heel erg gaaf horloge, maar wie is bereid dat te betalen voor een Formex…? Dan maakt de merknaam denk ik toch uit.

1 like

Wat ook wel ergens jammer is want dit merk is gewoon heel erg goed in wat het doet.
Denk wanneer je verglijkingen maakt met veel duurdere merken ze vaak veel of zelfs alles beter doen behalve een grote naam hebben

1 like

Dit is de eerste vergelijking die ook door mijn hoofd schoot en dan kun je toch eigenlijk niet anders concluderen dan dat Formex pound for pound toch wel een heel net horloge heeft gemaakt. Alleen jammer van die 30m waterbestendigheid (tenzij 30m ook echt 30m is).

Persoonlijk vind ik 'm ook nog heel aardig op het netvlies liggen.

Edit: de titanium IWC Ingenieur 40mm is trouwens €16100,-, ruim twee keer zo duur…

2 likes

Ik krijg er ook wel Czapek Antarctique vibes van. Maar misschien lijken alle integrated sportwatches ook wel een beetje op elkaar :innocent:

1 like

3ATM waterdicht? Voor mij een :triangular_flag_on_post: om onbezorgd te dragen. Zal ongetwijfeld de concessie zijn om de kast plat te houden en er netjes mee om te gaan. Alleen maar goed, dan is het in ieder geval geen wannahave meer want vind het design en uurwerk wel heel gaaf :joy:

Mike (toch wel één van de betere horloge Youtube kanalen) is buitengewoon positief, zeker voor zijn doen… interessant wel, met name ook het stukje over het aangepaste rad tegen backlash…

Heel knap allemaal maar goed, dit wordt ‘m niet voor mij, vanwege de dial en de prijs.

3 likes

Ik moet zeggen dat ik ook steeds enthousiaster word. Had eerst mijn zinnen gezet op een IWC Le Petit Prince, maar deze blijft door mijn hoofd spoken. Alleen vind ik de lume kleur en in mindere mate de wijzers niet zo mooi, maar er komt vast ooit een model met staalkleurige wijzers tweedehands beschikbaar :slightly_smiling_face:

You can also look at the Horage version. Theirs seems quite similar to the Formex and for roughly the same price and specs.

Curious how exclusive Formex’s version of the movement really is.

1 like

The specs of the FX01 and K2 are pretty much the same:

• 30mm diameter, 2.9mm thickness
  • Small seconds
  • Tungsten micro-rotor
  • Silicon hairspring, escape wheel and pallet fork
  • 25 Jewels
  • 25200 Vibrations per hour (3.5Hz)
  • 72 Hour power reserve
  • Flexible gear train pinion
  • Running within COSC specs

Probably the biggest change is the esthetics. But I wouldn’t consider that detrimental to the Formex movement at all. The K2 is quite an exclusive, exotic and beautiful movement by itself. Not sure what Formex would gain by a major technical overhaul other than more costs.

1 like

Fully agree. I think the positioning though feels like they are framing it more in-house than a third party movement to justify the price. Which I think is a bit misleading although the movement is excellent.

1 like

From the product description on their own website:

They literally mention it’s a Horage K2 on their website. :man_shrugging:

Zullen we dit forum Nederlandstalig houden?

4 likes

Ik zag dit, wat mijn opmerking heeft uitgelokt. Persoonlijk vind ik het misleidend, maar ik begrijp dat er veel interpretatie komt kijken bij het gebruik van de term Manufacture door een merk. In ieder geval is het meer een observatie over de industrie dan een directe kritiek op Formex. Ik heb het heen en weer genoten en mijn excuses voor het eerdere gebruik van Engels.

2 likes