Fotoreview: 1st gen MN strap versus Zuludiver French style

Mede naar aanleiding van onderstaand topic:

Waarin ik riep dit soort topics toe te juichen:

Kanttekening: Beide straps zijn niet de originele straps van de franse marine. Degene die daar het dichts in de buurt komen zijn de NDC straps.

Deze hebben de oorspronkelijke open constructie, waarbij de elastische strap met twee lagen tussen pols en horloge gaan. Erika was de eerste die met het gesloten ‘lus’ systeem kwam. Naar mijn mening een veiligere en prettigere manier van dragen.

Hier volgt mijn eerste indruk van de elastische french style zuludiver versus de MN strap

Hardware: Zuludiver heeft afgeronde buitenranden. Binnenkant even onafgewerkt als MN strap.

Afwerking uiteinden band: Zuludiver hanteert “dubbel genaaid houdt beter”. Beetje lomp uitgevoerd in vergelijking met esthetische stiksel van de MN strap. Tot mijn verbazing is uiteinde van Zuludiver erg cheap afgewerkt in verglijking met de Zuludiver in bovenstaande review en de MN strap (netjes dubbel gevouwen).

Afwerking bandranden: beiden hebben een glad afgewerkte rand, en een wat ruwer/zwakker afgewerkte rand. Waarbij die van de MN strap wat kwetsbaarder lijkt (het probleem dat met nieuwe generatie is opgelost).

webbing/materiaal: de MN strap is wat stugger, maar vervormt niet bij uitrekken. Ik heb geen filmpjes gemaakt, maar als je de zuludiver uitrekt als een elastiek, dan klinkt ie tokkelend met de duim als een elastiek. De MN strap doet dat een stuk minder.

Samenvattend:
Degene die mijn topics en reacties vaker lezen weten dat ik een zwak heb voor Erika’s MN straps. Dus trek vooral zelf een conclusie op basis van de plaatjes. Zelf heb ik moeite met de 50% prijsstijging van de nieuwe generatie MN straps. Het past op zich wel in de positionering van het product: een kwalitatief, met de hand gemaakt en te personaliseren product. Met de Zuludiver wordt duidelijk ingezet op prijs (op de site gepresenteerd als nieuw en gelijk in de sale, redelijk apart), en alleen variatie in kleurcombi’s.

De vraag of de MN straps kwalitatief beter is: ik denk van wel. Het materiaal en de afwerking van de uiteinden zijn steviger en esthetisch mooier dan van de Zuludiver. Zuludiver scoort daarentegen punten met afgeronde buitenranden van de hardware, en waarschijnlijk met de betere afwerking van de ‘zwakkere’ rand van de band. Tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat men de zuludiver zachter vindt aanvoelen. Ik ben heel benieuwd hoe de zuludiver zich houdt met dragen.

16 likes

Maar de grote vraag is: hoe zijn de 2nd gen straps? Ik neig ernaar om er een te bestellen maar ik heb er al zoveel :thinking:

1 like

Doen!

Die Zuludiver bestellen als test ging vooralsnog bestellen van nieuwe MN strap als test.
Ik stel mij beschikbaar voor het maken van de foto’s als iemand die nieuwe MN strap heeft. :laughing:

1 like

Hier dezelfde twijfel! Ik wacht wel even totdat jij hebt gekocht, … :wink:

@Stephannl, dank je wel voor het vergelijk. Leuk!

Grootste nadeel van de Zulu of andere kopieën vind ik dat je ze niet lekker kan configureren, bijvoorbeeld geen ‘patina’ hardware wat wél heel erg goed matcht met mijn Sinn kast. Bij Erika is wel lekker veel mogelijk en ik weet dat ze zelfs haar bandjes levert als ‘normale horlogebandjes’, dus in twee stukken als je haar even een mailtje stuurt. Alles lijkt wel mogelijk en dat is natuurlijk klasse. Ik ben ook fan. :sunglasses:

1 like

Wil eerder eigenlijk een echte vintage 22mm rood (voor de kamasu en skx031).
Maar voor nu voor die twee de zuludiver.

Waarom zou je dat willen? Zijn hier foto’s van?
Had wel gehoord/gezien dat ze oplossing had voor fixed bars.

Geen idee en ja, er zijn foto’s van. Alleen heb ik geen flauw idee waar ik die gezien heb. Volgens mij in een Erika’s draadje op WUS … was iemand die geloof ik 25 euro extra moest betalen voor het extra werk. Zag er op zich wel oké uit trouwens.

Ps ik weet alweer wat de reden was, was een horloge met een glazen achterdeksel. Vond de eigenaar mooier ofzo. Zal wel even zoeken.

1st gen. MN straps t.o.v. WG zuludiver is dikke win voor de laatste. Ik kan me iets voorstellen bij hoe je de pro’s en cons tegen elkaar afzet, kan ik me best in vinden. WG kost echter ongeveer 50% van de MN strap en gaat ook nog eens (vooralsnog) niet kapot aan de randen. Mijn persoonlijke conclusie is misschien een harde, maar 1 gen MN is kwalitatief matig voor de prijs. Ik probeer het dan nog genuanceerd te verwoorden :wink:

Erika heeft wel een trend gezet met dit soort bandjes en dat verdient waardering. 2 gen kan veel goed maken, alhoewel ze door de prijsverhoging al weer op achterstand staan i.m.h.o.

1 like

@Stephannl, gevonden!

https://forums.watchuseek.com/f222/do-erikas-straps-deserve-price-4644869-post49481593.html#post49481593

1 like

Beetje fanboy geneuzel Remco. Erika heeft ze ook niet zelf bedacht :wink:

1 like

Vond ook deze constructie…

Ze is wel zo slim er een patent op te hebben. Alles daarna, in exact dezelfde verschijningsvorm zoals Zulu of die dingen van Ali, noem ik dan voor het gemak dan maar even kopiëen. Zoals ik dat ook roep over Steindinges horloges, … maakt me dat een fan van Rolex? Ûh, ja eigenlijk wel. :sunglasses:

Yep, speciaal voor de Appel gebruikers. Staan niet meer op de website volgens mij.

Ik heb het Erika gewoon even gevraagd en ook aangegeven dat ik de prijsverhoging wel een dingetje vind, hieronder haar antwoord:

Hi Remco,

Bedankt voor je email.
Ik vind het zelf ook wel een ‘dingetje’ maar helaas was het noodzakelijk ;-(
De nieuwe generatie MN straps heeft nu 2 perfect afgewerkte zijkanten, om dit voor elkaar te krijgen heb ik moeten investeren in een hightech weefmachine wat resulteert in een perfecte strap maar helaas ook een hogere prijs.

[knip]

Have a nice weekend!
Erika

Klinkt niet raar. Ben benieuwd. :slight_smile:

3 likes

Dat lijkt nogal een vreemde redenatie. Watchgecko is een bonafide bedrijf. Hoe kunnen zij de Zuludiver dan op de markt brengen als Erika daar een patent op heeft? Bovendien, Hoe kan Erika iets patenteren wat al bestond?

Onderbouw deze stelling eens.

Ja ik ook. Gelukkig doet ze nog steeds aan veteranenkorting dus dat maakt het voor mij wat acceptabeler.

Op die korting kan ik geen aanspraak maken.
Jammer genoeg hanteert ze geen ouwelullen korting (voor mij)…

Hela, ik ben 35 :sweat_smile:

Ik doelde ook geheel op mijzelf… heb de tekst maar even aangepast. :flushed:

1 like

Discussie is al vaker gevoerd. Via de zoekfunctie vast wel terug te vinden.

Kort gezegd, ja elastische bandjes “van parachutekoord” bestonden al maar deze expliciete sluitingstechniek etc. nog niet. Dat dus. Dat Watchgecko zich er niks van aantrekt, tja. Ik zal het ook eens aan Erika vragen. :beer:

Ps. Steinhart is ook een Bonafide bedrijf. :wink:

1 like

Trouwens wel weer de usual suspects in dit topic :joy::man_shrugging:t2:

1 like