Foutjes aan horloges van €3k +

Dat was een zijspoortje over de afwerking, niet over de QC en stofjescontrole. De (coating van de) wijzers op de Speedmaster horen nu eenmaal bij dat model.
Waar imho weinig mis mee is, maar de afwerking is niet heel erg veranderd sinds de jaren zestig en is niet de afwerking die je hedentendage nog zou verwachten bij een horloge in die prijsklasse.
Zeg ik als Speedmaster eigenaar.

2 likes

Helemaal mee eens, maar is het niet cool om naast moderne horloges met de nieuwste technologie, ook een horloge van meer dan een halve eeuw geleden, te kunnen kopen dat gewoon splinternieuw is ?
Veel authentieker dan al die opnieuw uitgebrachte zgn heritage horloges met nep patina, de nieuwste techniek, en eigentijdse details (ja ook van Omega).

Natuurlijk krijg je met een 005 Speedy veel eigenschappen die niet van deze tijd zijn, zoals een minder nauwkeurig uurwerk, plastic glaasje, minder waterdichtheid, afwerking zoals die vroeger was (op een paar updates na) en geen moderne materialen zoals bv keramiek of Silikoon.

Dit is voor mij juist de charme van een horloge dat voor 95% is zoal hij vroeger ook was, en waarmee geschiedenis geschreven is, zonder met oude meuk met bedenkelijke dna van vele jaren van vreemden te hoeven lopen.
Uiteindelijk gaat het toch om het gevoel wat een horloge je geeft.
Dat de prijs al lang niet meer in verhouding staat tot het gebodene, is duidelijk, maar dat is niet uniek in de horlogewereld of daarbuiten. Gevoel en emotie laat zich tegenwoordig vaak duur betalen, kijk maar naar wat geklieder met verf op kan brengen.

Is uiteraard slechts mijn mening.

4 likes

Nice try… nice try🙋🏻‍♂️

1 like

Waarom denk je dat? Kan je dat ergens uit afleiden is het gewoon je gevoel?

1 like

Het is ontzettend cool. Ik was ook niet negatief over Speedmasters, ik benoemde alleen waarom de afwerking afwijkt.

1 like

Nee, is een gevoel, aangezien ze geen ontwikkelingskosten meer hebben voor dit horloge, de gebruikte materialen, en de specifieke gereedschappen/machines ook al lang afgeschreven zijn.
Het enige wat een meerwaarde zou kunnen hebben de laatste jaren is de grote nutteloze doos, en een paar schroefjes in de band, maar of dit nu de extreme prijsverhoging van 2016 rechtvaardigd, durf ik niet te beweren. Ook dit jaar gooien ze er lachend weer 300€ op.

Als je dan kijkt dat iedereen het altijd heeft over dat Rolex steeds maar duurder wordt, terwijl hun prijzen sinds 2015 ongewijzigd zijn, dan vind ik deze verhogingen voor een Speedy moeilijk te rechtvaardigen, en al helemaal omdat er werkelijk niets aan verbeterd wordt.

Nogmaals: is alleen mijn gevoel

4 likes

Ik ben ZO blij dat ik me om zulke dingen niet druk maak :smile:
Misschien heeft mijn horloge ook wel een stofje,
Geen idee,
Ik kijk ernaar met een vergevingsgezinde blik. Een krasje, een stofje, het mag allemaal. Hoort erbij. Een schilderij, of een LP is ook minder perfect dan een foto of een mp3.
Maar heeft meer charme.

Ontspan, relax, het is niet alsof een wijzer los ligt…

4 likes

Eens, eigenlijk zou de standaard Speedmaster rond de 1700-1800€ mogen kosten, de rest is gebakken lucht. Ja het is een iconisch horloge, ja het zit technisch prima inelkaar maar 3k? Maar er zit een gapend gat tussen of iets duur is, of gewoon veel geld is.

1 like

Ach, dat ik me er aan stoor wil niet zeggen dat ik me er druk over maak.
Het is zo opgelost.
Ik vond het alleen interessant om te horen hoe vaak zoiets nu voorkomt. Inmiddels weet ik dat dit best vaakbis. Topic voor mij geslaagd :wink::+1:t2:

1 like

Je reactie is begrijpelijk, ik probeer het echter wat breder te zien. Je hebt gelijk wat die ontwikkelingskosten betreft alhoewel er zeker een forse Omega R&D kost is die waarschijnlijk over alle horloges afgeschreven dient te worden. Het zou best kunnen dat Omega niet veel geïnvesteerd heeft in het oorspronkelijke kaliber 321, later 861 en 1861 sinds de ontwikkeling door Lemania werd gedaan maar het zullen het zeker niet gratis gekregen hebben. Misschien ook daarom dat ze nu zelf de 321 hebben “herontworpen” en gaan produceren in house.

Ook zijn er afschrijvingen op gebouwen, gereedschappen, IT,… De laatste 30 jaar is het personeelsbestand heel fors toegenomen en de marketing kosten zijn vandaag zeker ook niet van de poes.

Maar er is nog iets anders. Historisch gezien was de US steeds het grootste afzetgebied voor de meeste horlogemerken, inclusief Omega. Als je alleen nog maar kijkt wat de koersverhouding was tussen USD en CHF in bvb 2000 en 2011 dan scheelt dat een factor 2,3. Met andere woorden, een CHF was bijna 1,8 USD in 2000 en in 2011 slechts 0,77 USD. Dat moet zijn weerslag hebben op de prijs, dat kan niet anders.
Doe daar nog een sausje inflatiecorrectie overheen en dan durf ik te stellen dat een moderne Speedmaster goedkoper is, naar Zwiterse normen, dan 30 of 40 jaar geleden.

Mocht ik iets over het hoofd zien nodig ik graag anderen uit hun visie te delen.

4 likes

Wow… Dat is wel extreem.

Ook mijn Speedy MK II had een origineel Omega stofje.

Zo halverwege de zeven en acht. Werd netjes verwijderd en meegegeven.

3 likes

Mijn 3k+ horloges hebben doorgaans veel foutjes :grin:

3 likes

Ja maar hij bent meer een vintage horloges liefhebber, als ik het goed heb Andy, en daarbij is de kans op foutjes ook wat groter. Bij Vintage heet een foutje toch karakter, of gewoon patina ?

1 like

Klopt natuurlijk volledig, doch kan ik ook enkel leven met natuurlijke foutjes, vanzelf ontstaan, horend bij de leeftijd. Geen opvallende manmade schade.

2 likes

Nou ja, ik zou een stofje niet direct patina willen noemen.
(tenzij het natuurlijk maanstof is…)

1 like

Ik refereerde ook niet aan het stofje, maar meer aan foutjes die bij Vintage onder patina vallen, zoals bv een spider dial, wat technisch gezien gewoon een fabrikage fout is doordat de verkeerde lak is gebruikt.

1 like

Ja, dat is gewoon goedkope Rolex verf, verkocht als patina.:smile:

Er zijn zo wel mee voorbeelden. Probeer maar een smetteloze blauwe wijzerplaat te vinden uit 1960/70. Alle fabrikanten hebben toen cobalt gebruikt die na verloop is gaan schilferen. Geweldig toch :slight_smile:

Als je een perfecte koopt moet je je net zorgen gaan maken :sweat_smile:

2 likes

De Japanners niet :wink: 1973

7 likes