Uiteraard sneu natuurlijk maar blijkbaar heeft dit merk onvoldoende indruk weten te maken. Vrij begrijpelijk omdat in deze prijsklasse het moeilijk is om je te onderscheiden en te profileren. Los daarvan komt de naam Fromanteel wat kil over, geen mooie naam naar mijn mening.
tsja over smaak valt niet te twisten natuurlijk. In het begin hadden ze echt leuke ETA automaten voor een (vond ik) schappelijk prijsje. De afgelopen jaren heb ik ze niet meer gevolgd maar zal het beslist wat minder zijn geweest. Het is een ongelofelijk moeilijke categorie om in te opereren. Te goedkoop voor de boutiques te duur voor de Siebel.
Uiteindelijk vind ik het op basis van de indruk die hun producten her en der op scherm maakten volledig begrijpelijk dat ze onvoldoende grip op de markt hebben gevonden. Overigens is mijn mening daarin geen betrouwbare graadmeter, want ik heb anderszins een voorliefde voor underdogs. Op de een of andere manier leek Fromanteel de pijlen meer te richten op een soort premium fashion en marketing merk. Met die ambitie voel ik totaal geen binding t.o.v. van niches van creativiteit of kwalitatieve prijsvechters.
De automaten waren vaak al vanaf de 1600 geloof ik. Vond ik bijzonder stevig. Zeker tov van een zelfde quartz die dan 400 euro kostte. Ik kon me de meerprijs van een ETA dan niet rijmen met de prijsstijging.
Maar het bleef alleen maar hetzelfde. Eenheidsworst. Het voelde voor mij als heel makkelijk scoren en centjes binnenharken, zonder een keer wat nieuws te proberen.
Ik heb vroeger een quartz globetrotter gehad. Vond ik oprecht een leuk horloge. Er is alleen binnen die club niks veranderd. Ze hebben een paar soorten kasten die ze gebruiken voor de hele range horloges. Allemaal 42mm (op die nieuwere duiker na) terwijl ze veel dress-achtige horloges maakten. Zelfde kasten, zelfde wijzers, zelfde wijzerplaten. Afwerking was veel te simpel.
En de horloges van 400 euro die exact hetzelfde zijn als het horloge van 2500 euro minus het verschil dat de ene quartz is en de ander automaat. Stevig prijsje voor een eta dan… ze hadden m.i. ook eens wat mooie brushing etc op die kasten aan kunnen brengen. Wat mooie strakke kasten ipv die goedkope opties. Goedkoop scoren, voelde voor mij niet als liefhebbers
Je hebt een nieuwe Tissot automaat voor 450. ETA uurwerk.
Ik heb een collega met een kwarts Fromanteel - heb letterlijk alle indexen al eens opnieuw vastgelijmd voor hem. Ze donderen er gewoon af. Werkje is een ielige dames-Ronda in een heren-maat kast. Cheapo witte nylon spacer waar al enkele nokjes af zijn gebroken. Hij blijft bij me terugkomen voor reparaties want het was een kado van zijn vrouw. Het is gewoon pulp.
Het klinkt een beetje als een aandoening. “Hoe is het met Richard?” “Niet zo goed, had je gehoord dat hij acute keelfromantiel heeft?” “Ach, de arme man.”
Tering zeg. De gemiddelde mumbai special heeft nog een betere trackrecord.
Stel dat dit gebeurt bij 10% van de geleverde horloges, snap ik heel goed dat ze nu faillissement aangevraagd hebben.
Er valt een hoop te zeggen over het verkopen van Chinese kastjes met een klein uurwerk voor veel te veel geld (of nog meer geld voor een eta exemplaar), maar zorg dan op zijn minst dat de indexen goed vastzitten .
Dank voor het lachen @PeterLC. Het siert je dat je dat ding ĂĽberhaupt blijft opknappen voor je maat. Dat kan ik waarderen haha.
Hij is een zogenaamde veelvlieger binnen het bedrijf (field engineer) dus telkens een paar/handjevol tientjes doen hem geen zeer. Heb ook de kroontube al eens vervangen en daarmee zowaar het horloge weer waterdicht gekregen. Maar de beschadigde tube was wel gewoon zijn lompheid.