Full service: Prisma Submarine 20ATM - ETA 2783

Was dat het makkie, maar niet voor mij. RESPECT.

@HorloG, dat poetsen van het glaasje met verschillende grofheden schuurpapier, doe je dat eigenlijk met de hand of mechanisch, met een Dremel of zo?

Ow man, hier word ik wel jaloers van. De meest technische ‘servicebeurten’ die ik uitvoer, zijn het met de hand wassen van mijn auto.

Geweldig knap hoor en bedankt voor je uitgebreide verslag! Dit soort topics blijven hier gewoon de krenten in de pap.

Gewoon met de hand, machinaal polijsten kan overigens wel maar hierbij moet je enorm uitkijken dat het glaasje niet oververhit, deze kan dan gedeeltelijk smelten.

1 like

en bij de 2700 serie ETA’s is het nokje verend… hetgeen betekent dat je uurwerk geen schade oploopt als je de datum verzet tussen Half 9 savonds en half 3 snachts…

Bij Demontage van een Mechanisch uurwerk, éérst de veer ontspannen… zodat het uurwerk niet meer loopt, als je het anker wegneemt met teveel spanning op de veer… dan draait de hele gangtrein als een dolle… en daar is ze niet voor ontworpen!..

Overbanking in dit geval… als de veiligheidspen op het anker te kort is, dan kan het anker terugslaan, en loopt de piton tegen de hoorns op het anker aan… dat is dan Rebanking… (ik heb dat gezien bij een gloednieuw uurwerk… “Da hoort nie!” :slight_smile:

Dekstenen… een klein rondje op het midden… 1/3 zou het moeten doen… te veel olie doet meer slecht dan goed… omdat het weg kan kruipen… te weinig is volgens mij, gezien het kleine contactvlak amper mogelijk…

Ik schuur altijd met het handje… gewoon een klein stukje schuurpapier… en dan op het gemakje… netjes verdelen… want anders “slijp” je platte kanten in je glas… en da’s geen porem… :slight_smile:

Verder… rest me nog toe te voegen dat je er een mooi verslag van gemaakt hebt…

1 like

Super verslag!

Dat is toch veel mooier om te bekijken dan al die wezenloze hehalingen op den kijkbuisch :wink:

Wie weet ooit op een dag heb ik ook al die mooie gereedschapjes en kennis :slight_smile:

Bedankt!

Ik had dit tipic even gemist maar wat een interessant verhaal! Jaloers op die know-how.

Voor zo’n workshop zou ik direct tekenen!
Heb een aantal hele simpele handwinders waar ik dolgraag zelf onderhoud van zou kunnen doen.

1 like

Heerlijk topic dit. Ben altijd jaloers als ik dit soort verslagen lees. Ik ga er echt een keer aan beginnen. Nu de avonden langer worden is het misschien tijd geworden.
Een prachtige Prisma trouwens. Daar kan je trots op wezen.

1 like

Dat zou ik ook graag willen! Maar of t gaat lukken om mij dat in 1 dag te leren? :innocent:

1 like

Me 2 !!

Bericht vervalt.

Amai, van een professional gesproken zeg! Fantastisch gedaan!!

Weer een geweldig verslag , bedankt voor het delen .

Super!! Vakwerk, erg interessant. TOP!!
Dank voor het delen! Leuke duiker trouwens.

Geweldig, HorloG! Dit verslag behoort tot de topbijdragen 2016 van HF! Ik heb een heerlijk half uurtje beleefd aan de explicaties en foto’s. Chapeau!

Wat zou een demonstratie van onderdelen van de restauratie op Rikketik geweldig zijn! Rikketik is zoooo ontzettend saai en kan best wel wat stevige impulsen gebruiken!

1 like

:blush:

Het organiseren van een cursus voor starters, nitwits, DIYS, etc mag ook.

Wat een super verslag om te lezen en zo ver weg van me bed show, wat een werk zeg… Petje af

1 like

Heel late reactie, maar bijzonder mooi verslag en foto’s!

1 like

Bedankt!

2 likes