G.A. (GRAIL AANWINST)!! || Christiaan van der Klaauw - Planetarium || 1/3 || Naslag: Geschiedenis van der Klaauw en Planetarium horloge

Mijn beste,

Chapeau!!
Proficiat met deze liefdesverklaring aan de Christiaan van der Klaauw Planetarium!!
Met recht een getalenteerde nieuwe aanwinst!!
Geniet er met grootse trots van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Christiaan van der Klaauw zelf heeft mij rond 2005 / 2006 (ophalen van de CvdK Ariadne van mijn schoonvader) gezegd, dat er 1 fout in het ontwerp van de GO 39 zat en dat hij de Duitsers daarop gewezen had. Ze reageerden hoogst arrogant erop. De verhoudingen waren verstierd.

Vervolgens is hij van ze afgestapt en op ETA overgestapt. Hij had toen hij me het vertelde (in het bijgebouw bij zijn woning waar hij toen werkte, dus nog voor de verhuizing naar het industrieterrein) nog 5 GO uurwerken liggen, hij heeft me er nog 1 laten zien in een doosje.

23 likes

Prachtige aanwinst en erg leuk beschreven. :+1:

Pracht stuk kunstwerk! :ok_hand:

Dank, er komen nog érg veel plaatjes hiervan! Teveel om in een topic te stoppen, volgens de beperkingen van Horlogeforum :smile:

Dank, zoals vermeld ik topic geniet ik zelf ook van andere topics hier waar andere leden veel tijd in hebben gestoken.

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Binnenkort komt deel 2 met de zocktoch, werking van het planetarium en informatie hoe je kan aflezen welke planeten wanneer zichtbaar zijn. Daarna komt de Review van het horloge.

Ja, dat is inderdaad een van de verhalen die ik hierboven ook beschreven heb.
Verhaal 1: Christiaan van der Klaauw vond dat in de GO 39 een fout in het ontwerp zat, welke ze niet wilden toegeven. Na onenigheid zou daarna de samenwerking verbroken zijn.

Verhaal 2: Christiaan van der Klaauw had in zijn advertenties het slogan “Hollands vernuft met Zwitserse precisie” gebruikt. Dit viel niet goed bij de toenmalig directeur van Glashütte Original, Dhr. Pfeiffer, die Christiaan hierop aansprak op Baselworld in 2000. Het gesprek zou vervolgens dermate uit de hand gelopen zijn, dat de samenwerking werd beëindigd.
NB: Deze advertenties heb ik geprobeerd te achterhalen, zonder resultaat tot zover.

Verhaal 3: Het laatste verhaal noemt simpelweg dat het GO 39 simpelweg niet krachtig genoeg zou zijn om het planetarium aan te drijven, en daarom gekeken is naar een ander uurwerk.

Mogelijk dat er een combinatie van verhaal 1 en 3 is gebeurd? Of een combinatie van de drie verhalen? Een officieel antwoord is er niet vanuit van der Klaauw zelf.

4 likes

Wauw, wat een uitgebreid verslag! Kijk al uit naar deel 2. Blijft een heel bijzonder horloge.

Met Watches & Wheels zijn we vorig jaar op bezoek geweest bij Pim. Oude locatie nog, de werkmannen werkten niet door, konden er nog niet in.

7 likes

Nou… CvdK was toen directeur en eigenaar van CvdK en heeft het me toch echt zo gezegd.
Da’s een vrij officieel antwoord :wink:

Christiaan vertelde me niet gedetailleerd wat het probleem was. Dat cal. 39 te zwak zou zijn geloof ik niet. Het is gebruikt als basis voor o.a. een chronograaf en diverse complicaties (grote datum, perpetual enz).

Was de energie die geleverd werd onvoldoende, dan zouden die horloges een slechte naam hebben gekregen. Kortom, die lezing is volgens mij ongeloofwaardig.

Top horloge en dito verhaal. Gefeliciteerd :champagne:

1 like

Er zijn ook roodhouten - verder identieke - doosjes gebruikt. Christiaan pakte wat hij goed in kon kopen :slightly_smiling_face:

Het was een goede techneut én een handige zakenman.
Zijn hart lag/ligt bij de klokken, maar horloges zijn betere handel.

De kast van de Ariadne is trouwens een geweigerd ontwerp voor een ander merk dat goed overgenomen kon worden. Is je opgevallen dat er geen serienummer op staat? :wink:

Leuk om erover na te denken. Je mening heb ik vaker gelezen, en ik geloof ook zeker dat dit meespeelt.

Christiaan was in beginsel een instrumentenmaker, geen horlogemaker. Het complete planetarium lijkt bij het verspringen van de datum verzet te worden. Om 6 planeten met eigen gemaakte tandwielen tegelijk te verzetten, is iets anders dan een chronograaf of andere complicaties. Ik weet het niet, maar kan me voorstellen dat dit wel meespeelde.

Los daarvan, bestaat het andere verhaal, dat Christiaan adverteerde met ” Hollands vernuft met Zwitserse precisie”. Dat terwijl het uurwerk uit Duitsland kwam. Ik kan me hierbij ook voorstellen dat dit niet goed valt bij CEO van GO.
Hoewel ik de originele advertenties niet terug kan vinden, staat dit vaker genoemd bij AWCO, welke des tijds AD waren.

Zelf denk ik dat het een combinatie is van bovenstaande verhalen.

3 likes

Leuk om te lezen. Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, waar staat geen serienummer op, waar het wel zou moeten staan?

1 like

Dat lijkt mij ook een onzinverhaal om eerlijk te zijn.
Dat wil ik graag toelichten.

In die tijd - vrij kort na de “reboot” van GO - interesseerde het de mensen daar geen bal. CvdK kocht een uurwerk, GO cashte. Fijn.

GO leverde destijds ook amper gedecoreerde uurwerkjes aan Union Glashuette.

Daarbij was GO toen al eigendom van de Zwitsers.

Ik denk dat het ze geen zak kon schelen wat de een of andere Hollander met een productie van 10 horloges met GO uurwerk per jaar deed en/of zei.

2 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. En wat mooi geschreven. Heb alles met veel aandacht gelezen. Ben zeer benieuwd naar het vervolg!

1 like

Grappig - ik dineer morgen bij iemand die een CvdK heeft, een Ariadne volgens mij, met een custom-made rotor waarin haar initialen staan. De kast is ook volledig “iced out” - tja, smaken verschillen en ze wil er zelf eigenlijk ook wel van af. :sweat_smile: Ze woont al decennia in Naarden en ik denk niet dat ze weet dat CvdK nu op 5 minuten lopen van haar huis zit. Ik wist dat zelf niet eens, dacht dat ze nog steeds in Heerenveen zaten (Joure al heel lang niet meer).

2 likes

Jochen Benzinger, kostte destijds ca. 2k Euro in goud.

Iced was gewoonlijk voor Aziatische markt en midden oosten.

1 like

Mooi merk CvdK :blush:

Mooie verhaal :ok_hand:t2:

1 like

Tja, dit was in haar - haar eigen woorden - patser-periode. Ze was/is een redelijk bekende TV-dame. :grin:

1 like

Poeh, wat een mooi stukje (leerzaam) leesvoer en er gaat nog meer volgen! Daar kijk ik nu al naar uit. Overigens ook naar jouw ervaringen (review) met de ‘GA’, leuk dat je die voor 't laatst bewaard … :sunglasses:

Ik heb het helemaal gemist, in ieder geval niet opgelet maar dat Van der Klaauw nu op loopafstand zit had ik moeten weten maar wist ik niet! Goede reden om een dezer dagen even in de Vesting naar de AH te gaan en door te lopen over het bruggetje. Ik zie dat ze ook een showroom hebben. Smullen!

Dank je wel @Mauzer en héél erg van harte met je nieuwe aanwinst, je grail.
Veel draagplezier. :ok_hand:

2 likes

Fantastische openings-post, van begin tot eind gelezen en ik kijk nu al uit naar deel 2. Hulde. En gefeliciteerd met je NA!

3 likes

Mooie aanwinst en een heerlijk verhaal om te lezen.

1 like