Ga je dragen op basis van wat het heeft gekost?

Altijd wel grappig om even te peilen hoe ‘schreeuwend’ duur, duur is. Zo enorm relatief.
Ik vind mijn Explorer van 5K niet heel duur *) , maar dat komt natuurlijk ook een beetje door Ben Clymer :slight_smile:

*) en ja, ook voor mij een puist geld hoor, moet daar lang voor sparen en de collectie vaak eerst uitdunnen. Mocht willen dat ik bijvoorbeeld ineens 12.500 euro had liggen, en dan maar iets van 500 euro hoefde te lenen voor een topstuk.

1 like

Schreeuwend duur is zeer relatief. Kun je niks zinnigs over zeggen.

Edit

Of eigenlijk ook wel. Ik vind 5k niet schreeuwend duur. Het is een te sparen bedrag in veel gevallen. Ik vind horloges van 35k of meer wel schreeuwend duur.

1 like

Ik draag mijn horloges graag afwisselend en ben zuinig op al mijn horloges ongeacht prijs.
Ik heb wel een echte beater in mijn collectie voor sporten of klusjes e.d.

Mooi gesproken Arie :thumbsup:

Dit zou wel eens een lang topic kunnen worden.:smile:

idd die Vostokjes zijn super gaaf.
Bijna 50 jaar oud een loopt nog als een trein.

Grt.

2 likes

Ik heb - onbewust - altijd 2 klokken “in de roulatie”, een Speedy Prof + iets anders.
De speedy is handig omdat je met een simpele bandwissel snel een andere uitstraling hebt.

De “andere klok” heb ik vaak lang aan stuk om, het komt best voor dat een cheap ass Seiko weken in “de roulatie” blijft.

Van alles wat dus eigenlijk.

Zit in de states en heb alleen de steelfish mee. Bij mijn eerdere Posts staan meerdere foto’s!

1 like

Ik draag de duurdere minder vaak, om ze specialer te houden. Op vakantie meestal Swatch, maar soms ook een middenklasser. En indien pakkendag op werk, een mooie dresser die vaak wat klein is voor mijn iets dikkere pols.

Dus in zekere zin: ja, ik draag op basis van wat het heeft gekost.

Ik was van plan om mijn minder dure horloges tijdens mn werk te gaan dragen. Maar als ik moest sleutelen deed ik hem toch van de pols. Ik ben op al mn horloges net zo zuinig :innocent:. Voortaan dus maar een beetje afwisselen, zowel thuis als op mn werk.:smile:

Ja… zie je… dat horloge heeft geleid tot de aanschaf van deze:

maar zoals ik al eerder opmerkte… 't is voor mij ook het gevoel wat je bij een horloge hebt…

op deze ben ik namelijk trots… mijn eerste echte reparatie… uurwerk reinigen/smeren/afstellen, Urenrad vervangen, wijzers richten… dat werk… Mooie Rally band eraan… superhorloge!
“to me, it looks like a thousand dollars”

5 likes

Dit jaar (voor mij) 2 dure jongens binnengehaald. Heeft de nodige energie gekost dus zitten wat vaker om de pols, anders kan het niet uit :wink:

Ivm bovenstaande moest ik oa ook de collectie inkrimpen (van 29 naar 18), dus daardoor komt alles eigenlijk toch wel aan de beurt.

Voor echt zware omstandigheden (MTB-en, zwemmen, klussen) heb ik natuurlijk een beater in de vorm van een Seiko quartz.

Ik beschik over een héél klein budget (aow en een minipensioentje) en de principe afspraak hier in huis is dat het kopen van horloges (èn oude vulpennen, èn bosai boompjes) niet van het huishoudgeld gaat (ouderwets, maar zo is het.) Dat houdt in dat ik mijn horlogehobby botvier op klokjes van gemiddeld tussen de 10 en de 20 euro , meestal van de rommelmarkt of beurzen (Rikketik! hoera!).
Af en toe doe ik eens een aankoop hier op de Horlogemarkt van HF. Dat zijn dan overigens doorgaans wèl gelijk de betere exemplaren in de collectie. Verder moet ik het dus vooral hebben van ‘geluksvonsten’. Ik denk dat het duurste horloge wat ik ooit gekocht heb iets meer dan 100 euro heeft gekost.
Van al die klokkies, die ik zo veel mogelijk zelf opknap, maar niet echt service, want daar heb ik de skills en qua leeftijd de ogen en de fijne motoriek in mijn handen niet (meer) voor, draag ik een kleine selectie, die exemplaren die ik het mooiste vindt. Dat zijn er zo’n stuk of 10, die ik afwissel. De rest is gewoon mijn verzamel collectie. De vaak vintage 50- en 60-er jaren horloges die ik bewaar omdat ik ze leuk vind en omdat nooit afstand kan doen van mooie dingen…

Het horloge dat ik momenteel het meeste draag is een Koreaanse Tissel, 1/2 jaar geleden nieuw aangeschaft (cadeautje van mijn echtgenote). Ziet er mooi uit en is technisch volgens mij zijn geld meer dan waard.

(foto van de Tisell site, ik was er nog niet toe gekomen deze zelf te fotograferen, komt nog wel een keer…)

Als ik zin heb in een vintage draag ik nogal eens de vergulde BWC automaat. Een vondst van €15 euro hier in Rijswijk op de plaatselijk zomer antiekmarkt. Eigenlijk een beetje te klein (35mm), maar omdat ie goud is kan dat wel, dat past bij het vintage beeld en valt dan niet zo op. Trouwens, veel mannen van mijn leeftijd dragen zo’n ‘opa’ horloge, dus ik loop niet echt voor gek.

Dit is wèl een eigen foto van de BWC.

Verder heb ik een paar Vostoks (twee Kommandirski’s en een Amphibian) die nogal eens om de pols gaan. Leuke stoere niet te grote horloges, met een eigenwijze niet alledaagse uitstraling. Oók niet meer dan een paar tientjes, nieuw gekocht zó uit Rusland. (geen foto, iedereen kent die dingen).

Als ik aan het klussen ben, en dat is nogal eens het geval, draag ik een Militairy Style Quartz horloge van Chinees fabrikaat met een zelfgemaakt - of Nato bandje, bij voorbeeld deze op de foto hieronder. Als ik me niet vergis ca. $15,-- op de Baai, inclusief verzending!

De Militairy / Flieger style Chinese ODO

Dus om mijn verhaal te besluiten met de vraag van dit topic: Of ik horloges draag op basis wat het heeft gekost?
Ja, want nooit veel geld… en nee, want dat is voor mij niet relevant, ik draag wat ik mooi vind en wat ik mij qua aanschaf kan veroorloven.
Wie weet, komt er ooit nog eens een IWC… Zo mooi! Maar ja, dan moet ik bij leven en welzijn nog even door sparen…

17 likes

Ik zit meestal op kantoor en dan hoef ik nergens rekening mee te houden, maar weet ik van te voren dat ik die dag in het magazijn machines moet testen of iets dergelijks dan zal ik mijn G-Shock dragen.

Ik zit qua omstandigheden (AOW pas over 7 jaar) verder in een dergelijke financiële positie. Voor mij was m’n duurste bijna 300 euro en eigenlijk alleen te doen, door “van het nood/spaargeld te lenen” en door verkopen van horloges het weer terug te storten. Dat is t.n.t. voor de helft gelukt, want er kwam hier weer iets leuks voorbij en ik had er net één verkocht :grimacing:

3 likes

@James_T_Kirk: Ja en dan moet je vervolgens voor 200 euro met je vrouw uit dineren om 't weer goed te maken dat je het huishoudgeld had uitgegeven… Jammer, had je er net één verkocht :frowning: (een like als troost)

Gelukkig heb ik een uitermate begripvolle vrouw :wink: Eentje die weet, dat ik het niet te gek wil maken en me schuldig voel als ik zoveel geld uitgeef voor zo iets onzinnigs als een te duur horloge. :smiley:
Zó duur uit eten is alleen bij zéér bijzondere gelegenheden en al vele jaren niet meer voorgekomen. Misschien volgend jaar bij ons 25 jaar jubileum? :blush:

2 likes

Mijn duurste horloge is mijn T-Touch, maar die heb ik hier op het forum overgenomen van iemand. Daarna denk ik de Ecozilla op stalen band, ook gebruikt overgenomen. Ik draag ze graag, maar beleef nu al een weekje veel plezier aan mijn meest recente aanwinst, een Amphibia Scubadude van een paar tientjes.
De prijs maakt me niet zoveel uit, ik draag waar ik die dag zin in heb, al heb ik wel een voorkeur voor de mechanische horloges. Zelfs de Chinese Pam hommage krijgt pols tijd.
De meeste horloges die ik heb hebben een waarde tussen de 100 en 200 euro, sommige heb ik zelf gemodificeerd. Daarnaast heb ik een verzameling bandjes waar ik graag mee wissel, da’s haast een therapeutische bezigheid.
Ik heb me nu voorgenomen dat mijn volgende aanwinst er eentje mag worden van een euro of 500, hopelijk een toffe HFLE. Of anders een Huldra, of een Tissot, of… ik zie wel.

1 like

Draag mijn snd dagelijks. Op mijn werk en als ik de tuin in stap. Met zoveel draagtijd moet je accepteren dat er kleine krasjes op komen. Ik wil ook niet als een autistische malloot me er continu bewust van zijn dat er wel eens een krasje op mijn horloge zou kunnen komen. Ik ben er zuinig op, maar niet overdreven. Het is mijn mooiste en duurste horloge en daarom draag ik hem het vaakst. Andere (stuk voor stuk veel goedkopere horloges) vind ik geinig voor de heb en draag ik af en toe.

2 likes

Als ik alle verschillende verhalen zo lees, valt me toch weer op hoe leuk divers dit forum is.

3 likes

Idd dus stoppen met al die “xxx only” rubrieken

1 like

Ik draag waar ik op dat moment zin in heb. Kan dus een CWC van een paar tientjes zijn, maar ook een Seiko, Orient of de LLD of Corum. Echt voorzichtig ben ik niet, dus ze hebben allemaal krassen. Blijft een gebruiksvoorwerp. Op vakantie heb een de ene keer een goedkope Citizen om en de andere keer een Breitling. Ligt er maar net aan wat ik om had toen ik weg ging.
Gevolg is dat ik de goedkopere niet verkocht krijg en duurdere al helemaal niet meer. Krassen doen het meestal niet zo goed bij verkoop.