Gaat ie weer.. het vervolg op "Gaat ie nou eindelijk? "

Arie, gefeliciteerd met je baan!

Nu hebben deze wijzerplaten een hoger dan gewoonlijk “ambachtelijk” gehalte.
Ik zal het eerlijk toegeven, als een index 0.1mm scheef, zit stoor ik me al.

Hoeveel van jullie kunnen geestelijk omgaan met de ambachtelijke aspecten van Arie’s wijzerplaten & kasten c.q. wie vindt het echt leuk?

P.S. Serieuze vraag, GEEN onderhuidse kritiek ;). Ik wou dat ik niet zo obsessief over details was…

lexor Schreef:

Hoeveel van jullie kunnen geestelijk omgaan met de
ambachtelijke aspecten van Arie’s wijzerplaten &
kasten c.q. wie vindt het echt leuk?

P.S. Serieuze vraag, GEEN onderhuidse kritiek ;).
Ik wou dat ik niet zo obsessief over details
was…

Ik kan het wel waarderen, maar bovenal moeten de modellen me aanspreken. Mijn smaak is anders dan de huidige lijn van JHB. De passie en vakmanschap vind ik wel mooi om te zien.

Nee… een JHB moet goed afgewerkt zijn… :slight_smile:

de wijzerplaat is weer in laagjes opgebouwd… :

bovenop de uur-indexen…

Dan… de minuten ring…

en onderop de wijzerplaat… met datumvenster… deze krijgt zijn datum op 3 uur… ik heb een losse datumring gekocht voor de ETA 2763 die hier in komt…

marnix.moed Schreef:

Vast inkomen zo is ook wel prettig.

Arie Kabaalstra Schreef:

Vanavond even een wijzerplaat, met indexen
gemaakt… van 0.3 mm Alu dit keer… testje om
te
zien of’t wat is… :slight_smile:

Zie ik ‘t goed en doe je op deze alleen lume op de
’even’ indexen?

Ja… Ik heb nog geen freesjes in huis kleiner dan 1 mm… en dan blijft er op de oneven indexen weinig ruimte over… vandaar op deze manier… misschien laat ik het ook wel zo… als je weet waar de even uren zitten… dan zie je wel hoe laat het is… :slight_smile:

wat de nauwkeurigheid van de indexen betreft… ik frees ze CNC… voor velen is het een raadsel hoe ik dat voor elkaar krijg uit materiaal van minder dan 0.5 mm, maar daar heb ik zo mijn trucjes voor… ervaring noemt men dat… de indexeen zitten op ringen, en in die ringen zit ergens een kuiltje… waar een pennetje in valt, zodat alles altijd keurig zit uitgelijnd…

kleurtje erop… :)'t blauw moet nog wat bijgewerkt worden… maar de kleuren zijn wel wat ik er van verwachtte…

Arie Kabaalstra Schreef:

kleurtje erop… :)'t blauw moet nog wat bijgewerkt
worden… maar de kleuren zijn wel wat ik er van
verwachtte…

Hey, dat had ik totaal niet verwacht! Ziet er vrolijk uit zo.

Ben gelijk weer wakker :smiley:

dan heb ik toch wat bereikt… :slight_smile:

Ik heb nog andere kleurcombi’s in gedachten… maar die, en het achterliggende verhaal hou ik nog even voor me… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

dan heb ik toch wat bereikt… :slight_smile:

Ik heb nog andere kleurcombi’s in gedachten… maar
die, en het achterliggende verhaal hou ik nog even
voor me… :slight_smile:

ik heb t nog even laten bezinken, en twijfel over de kleuren. ik zou in eerste instantie met wat meer… tool-achtige kleuren komen. dat past denk ik meer bij je achtergrond v toolmaker. de felle kleurtjes zou ik meer iets vinden voor later als variaties.

moet daarbij bekennen dat felle/drukke kleurtjes niet zo mijn smaak is. dat heeft natuurlijk ook invloed op mijn mening. bovendien kan n product nog zo goed zijn… het moet wel ‘verkoopbaar’ zijn. ik bedoel als t gros die vrolijke kleurtjes wilt, en je hebt er geen grote bezwaren tegen, dan zou ik zeker die kleurtjes en mass doen. dan maar nu en dan n custom modelletje voor iemand als ik. of in n kleine oplage.

ben benieuwd wat andere leden v deze kleurencombi op je horloge vinden.

(ps, volgens mij weet je wel dat ik dit alles niet bedoel om af te kraken, maar dat t mijn mening en feedback is. en dat je er hopelijk wat aan hebt.)

marnix.moed Schreef:

ben benieuwd wat andere leden v deze kleurencombi
op je horloge vinden.

Kort door de bocht, heel leuk op een Swatch. Niet op een prijzig horloge.

Zou het niet mooi zijn ( practisch misschien niet )
wanneer er tussen de lugs een soort afdakje over de bandaanzet valt, of daar recht loopt ?
doordat de kast tussen de lugs rondloopt sluit de band
in de hoekjes misschien niet mooi recht op de kast aan
of je moet speciaal voorgevormde bandjes kunnen kopen.

Wow helemaal geweldig.Ik hou van de kleurtjes en de diepte in de endices. Komt er nog limen in de 12-3-6 en 9 indices?

+1
Blijf er op terug komen. Maak nu eens een duidelijk beeld van wat je wilt uitstralen naar de markt toe. Doe een onderzoek hoe dit ervaren wordt door de markt en pols dan.Ik blijf het gevoel houden van geen echt plan en duidelijk beeld van wat hoe je je producten gezien wil hebben door de markt. Het blijft bij pitchen. Primaire kleuren is een duidelijke richting maar neem nu eens een standpunt en richting aan.

Men

Daar heb je wel een punt… maar ik kan ook meerdere concepten ontwikkelen… de Instrument 2 is duidelijk een Toolwatch… gewoon een robuuste klok… Beetje met iets als een IWC Ingenieur in het achterhoofd.

Zoals in het eerdere topic over alternatieven voor ETA te zien is… heb ik een aantal ideetjes voor ontwerpen… en die werk ik zo uit dat ik ze “zo in productie kan nemen”

Ik ontwerp als het ware eerst de binnenkant… en ik streef ernaar om verschillende stijlen te maken… ik wil niet een collectie met alleen maar meer van hetzelfde…

bedenk ook dat het allemaal “prototypes” zijn… ik heb een idee in mijn hoofd… dat vertaal ik naar een 3D ontwerp op de PC… en dan als ik alles passend heb… dan ga ik een fysiek horloge bouwen…

Nogmaals… je hebt wel gelijk dat ik nu echt “Van alles en nogwat bouw” maar… tegen de tijd dat de Instrument 1 en 2 zijn uit-ontwikkeld heb ik 2 horloges die mijn stijl en afwerkingsgraad uitstralen… dat is mijn streven

menkepie Schreef:

Maak nu eens een duidelijk beeld van wat je wilt uitstralen naar de
markt toe.

Ik ben mijn interesse inmiddels verloren. Eigenlijk interesseert het me als consument helemaal niets welk freesje je voor welke handeling nodig hebt of hoe je streepjes op je kast krijgt. Leuk voor mede-techneuten, niet voor mij. Ik wil gewoon een eindprodukt zien, waaraan alles klopt én uitgedacht is tot en met de garantievoorwaarden. Dat wil ik graag zien, tot dan…

Ik vind ook dat niet dit allemaal niets meer met de rubriek “Algemene Horlogepraat” te maken heeft.

Je levert sterk werk, J.! (tu) Geweldig, echt vakmanschap.

Is er inmiddels al iets concreets qua vraagprijs?

Groet, Glenn

lexor Schreef:

menkepie Schreef:


Maak nu eens een duidelijk beeld van wat je wilt
uitstralen naar de
markt toe.

Ik ben mijn interesse inmiddels verloren.
Eigenlijk interesseert het me als consument
helemaal niets welk freesje je voor welke
handeling nodig hebt of hoe je streepjes op je
kast krijgt. Leuk voor mede-techneuten, niet voor
mij. Ik wil gewoon een eindprodukt zien, waaraan
alles klopt én uitgedacht is tot en met de
garantievoorwaarden. Dat wil ik graag zien, tot
dan…

Ik vind ook dat niet dit allemaal niets meer met
de rubriek “Algemene Horlogepraat” te maken heeft.

Dat is je goed recht natuurlijk… Ik vind het eigenlijk gewoon leuk om anderen een “kijkje in de keuken” te geven, en daarom laat ik zien hoe alles tot stand komt…
Garantievoorwaarden, dat moet ook wel goed komen… ik heb daar nog niets concreets voor op papier gezet… one step at a time… zoals eerder vermeld wil ik Soprod A10/2 kalibers gaan gebruiken… betrouwbare werkpaarden… dus zal dat al goed komen… de rest?.. dat ligt aan mezelf… dat heb ik zelf in de hand… en er is me veel, zoniet alles aan gelegen om gewoon goede horloges af te leveren… zodat ik zonder problemen een ruime garantie kan bieden… tevredenheid van de klant is prio 1 natuurlijk…

Glenn, qua prijs…ik ben nog aan het rekenen… ik probeer, en dat gaat waarschijnlijk ook wel lukken, om zo tussen de €900,- en €1100,- uit te komen…

Arie Kabaalstra Schreef:
------------------------------------------------- maar… tegen de tijd dat de

Instrument 1 en 2 zijn uit-ontwikkeld heb ik 2
horloges die mijn stijl en afwerkingsgraad
uitstralen… dat is mijn streven

n paar prototypes/concepten kan geen kwaad. integendeel, t lijkt me juist goed om beetje af te tasten wat de markt/je doelgroep wilt. maar heel veel proto’s maken lijkt me niet de meest efficiente manier.

daarnaast vind ik dat menkepie n punt heeft. wat is t imago dat je (in eerste insrantie) uit wilt stralen. natuurlijk hebben grote merken als breitling verschillende lijnen, van vliegeniershorloges, duikklokjes tot klokjes voor auto’s. maar ook zij zijn ergens begonnen. als je gelijk alles wilt doen denk ik dat t marketingtechnisch wat moeilijker wordt. vooral voor n klein nieuw bedrijf/merk.

dat je later verschillende stijlen erbij wilt gaan doen kan natuurlijk erg leuk zijn. kijk bijv naar pellikaan. die had 2 prototypes (pt1&2). focuste zich op 1 model (flying dutchman). breide dat model uit (automaat, centrale seconde wijzers, paar limiteds) en breidt nu uit naar n nieuwe lijn met n nieuwe kleinere kast. dit alles zonder zn kernwaardes te verliezen. maar ook hij focust zich in t begin op 1 soort/model klokje. als je geen bergenet geld hebt, lijkt me dat n goed begin. en het lijlt me verstandig om met n kleine batch v 5 a 10 stuks te beginnen om te zien hoe hard ze gaan/gewild ze zijn.

lexor Schreef:
-------------------------------------------------Leuk voor mede-techneuten, niet voor

mij. Ik wil gewoon een eindprodukt zien, waaraan
alles klopt én uitgedacht is tot en met de
garantievoorwaarden. Dat wil ik graag zien, tot
dan…

Ik vind ook dat niet dit allemaal niets meer met
de rubriek “Algemene Horlogepraat” te maken heeft.

smaken verschillen blijkbaar, want hoewel ik t ook niet altijd allemaal even goed kan volgens, vind ik t wel interessant wat ie doet. sommige posts neigen idd wel wat richting t techniek gedeelte vh forum. bovendien maakt t onderdeel vd ontwikkeling v n nieuwe klok, dus kan me.voorstellen dat t in t algemene gedeelte zit.

mocht t je niet interesseren, dan zou ik adviseren de post gewoon over te slaan. doe ik zelf ook.

't is even een poosje stil geweest… drukke tijd bij JHB Watches I.O.

Want… ik ben benaderd door iemand die horlogekasten door mij wil laten maken… maar dan moet ik op korte termijn wel een prototype kunnen leveren…

Dan moet je eigenlijk ook een CNC draaibank hebben… tot nu toe heb ik mijn kasten nog met de hand staan voordraaien. maar dat is een boel werk… daarom…
Toch nog eens even op Marktplaats gekeken… ik zocht er al een poosje een… ondanks dat ik mijn draaibankje al aan het ombouwen ben…

Jawel… een Emco Compact 5 CNC… het machientje waar ik 26 jaar geleden op school mijn eerste CNC werkstukje mee maakte… , meteen gebeld… prijs was me naar 't zin… dus meteen opgehaald… uit Zeeland… wetende dat ik in Friesland woon… inderdaad… dat was een stevige rit… vrijdagavond 7½ uur in de auto gezeten… maar op de terugweg wel met DIT:

in de Kofferbak

de volgende dag samen met mijn vader dat machientje uit de auto getild en geinstalleerd in mijn werkplaatsje.

Nu nog even een PC aan de machine verbinden om programma’s over te zenden… zodat ik achter de PC in mijn Atelier vanuit het ontwerp rechtstreeks mijn programma’s kan genereren… en dan overzetten op de machine…

't andere bankje wordt gewoon verder omgebouwd met een veel modernere besturing…maar tot het zover is… kan de Emco mooi ingezet worden om die order te maken… en kan ik daarmee wat munten genereren om eindelijk mijn start te kunnen maken…

Arie Kabaalstra Schreef:

't is even een poosje stil geweest… drukke tijd
bij JHB Watches I.O.

Want… ik ben benaderd door iemand die
horlogekasten door mij wil laten maken… maar dan
moet ik op korte termijn wel een prototype kunnen
leveren…

wat goed zeg! s t vertrouwelijk of mogen we weten waar je kastjes terecht gaan komen?