Gaat Seiko wel de goede kant op?

De seiko springbars zijn top :+1: eentje weg gesprongen tijdens banden wissel :smirk: ben al met een magneet strip over de vloer geweest maar niets nada :face_with_thermometer: en een andere 20mm bar is te dun, gaat dwars door de lugbar :grimacing:

1 like

Grappig, zo denk ik er ook een beetje over. Seiko was leuk maar bij mij komt er geen nieuwe meer binnen. Meer iets voor aan het ‘begin’ van je horlogecarriere? Mijn Sarb017 en de Flightmaster is de enige die nooit meer gaat…

Kom op zeg meer dan 1000 euro voor een Seiko… :exploding_head:

1 like

Just my 2 cents

Of Seiko de goede kant op gaat is maar net vanuit welk perspectief je het beziet.
Net zoals bij de automobiel industrie wordt West Europa ook in de horloge industrie steeds onbelangrijker. Want daar haalt men de omzet die er om doet en bij de behorende winsten niet meer vandaan. Wel zullen ons in die rol moeten schikken vrees ik, ook al bevalt de Europese Seiko fanboy dat niet.
Dat getikt hebbende moet ik eigenlijk wel een beetje glimlachen.
Seiko mechanieken in de 1000 euro plus categorie met een afwijking van +16 is kennelijk ruim binnen de specs. Terwijl ik met m’n chinees ‘namaak’ mechaniek, waar velen hier kennelijk minachtend hun neus voor ophalen, op nog geen +4 zit. En dat voor nog geen 200 euroontjes.
Dus wat dat betreft gaat Seiko zeker de verkeerde kant op.

3 likes

Zo denk ik er ook over. Ga mijn 147 flipperen op instagram :crazy_face: kom op zeg +16 sec/dag voor 1000+ horloge.

1 like

Dit is uiteraard een zeer domme redenatie. Dat is gewoon de luck of the draw met horloges met ruime specs.

Ik durf te wedden dat er binnen nu en 10 jaar een aantal Chinese merken opstaan die het Seiko nog wel eens moeilijk gaan maken…San Martin is een voorbeeld met het nieuwe PT5000 uurwerk.

“ This movement then went on to be China’s first-ever watch movement to reach chronometer certification,”

Nu nog wachten op een goede Chinese designer…dat lijkt nog de grootste uitdaging…

2 likes

Explain?

Zijn chinese horloge zal ook geen specificatie hebben van ±4 seconde per dag. Dat is vast ook iets van ±30 per dag.

Leuk weer een ETA cloon. :upside_down_face:

1 like

Seiko loves ruime specs :crazy_face: voor 1000 euries + horloges

:face_with_monocle:

2 likes

Ai, dit was kennelijk right in the feels. :joy:

3 likes

@koekoek,

sec gezien interesseren door fabrikanten afgegeven specs me 0,0.
Die zijn er alleen maar om zich te onderscheiden van conculega’s; een verkoopprijs te rechtvaardigen en bovenal om garantie claims te minimaliseren
Gaat mij om de ‘+’ of ‘-‘ afwijking in de echte wereld.

1 like

feels of wheels :crazy_face:

+2 :+1:

1 like

Maar jij hebt het over 1 horloge. Uit een sample set van 1 kan je geen conclusies trekken. Zoals ik zei, luck of the draw.

1 like

Tuurlijk heb ik het over 1 horloge en wel mijn horloge, dat is toch logisch.
Kan best de ‘Luck of the draw’ zijn geweest maar dat maakt m.i. niet uit.
Met gemiddelden kom je altijd meer richting vastgestelde specs uit wanneer de lat daarvan laag gelegd is. Hoeft de quality control ook niet strikt te zijn. Het is maar net wat je als merk belangrijk vind.
Ik ervaar nu wat er mogelijk is met m’n zeemeeuwtje en heb een adres in Budel-Dorplein waar ik terecht kan wanneer, naar mijn gevoel, de afwijking te hoog wordt.

Zit toch binnen de specs al zou ik mij ook storen op +16sec.
Men seikos:

  • MM200 liep op +5 per dag (net verkocht hier opt forum)
  • Seiko presage coctail op +8. Alles binnen de range met 10 vind ik goed.

Waar seikos sneller eens last van hebben nieuw is de uitlijning en daar stoor ik me wel enorm aan, maar goed op een Sinn vorige week ook nog waargenomen dus niet gekocht. Als het 12uur is moet die urenmarket er pal opzitten en niet pas bij 5 na 12. Verschrikkelijk is dat.

Los daarvan, niets mis met Seiko. Ze bieden gewoon zeer goede horloges aan en de kwaliteit is er naar. Zo vind ik die nieuwe sharp edities ontzettend knap en voor 1000 euries weet ik niet zo meteen wat veel concurrenten beter doen.

3 likes

Ik had laatst bij de Seiko dealert gekeken naar de 62mas reisues. Bij de ene zat de bezel er rete goed en strak op. Bij de andere was het gevoel en de click nog slechter dan een SKX. Quality control heeft Seiko nog veel te leren…

Da’s een heel erg selectieve lezing van de geschiedenis. De gouden astron uit 1969 ging al voor 1250 USD toentertijd. Want quartz (rete-exclusief en nagelnieuw) en goud. Ze hebben zelfs een 50-jaar-jubileum versie uitgebracht van 36.000 USD, met handgehamerd patroon in de kast van 18K goud, met een update in de vorm van een top-of-the-line GPS solar uurwerk.

https://www.esquireme.com/content/40676-a-look-at-the-new-36000-1969-seiko-astron-draft#:~:text=The%20Original%20Seiko%20Astron&text=Only%20around%20200%20of%20the,time%2C%20making%20them%20highly%20exclusive.

Grand Seiko bestaat al 10 jaar langer dan die Astron, en ze maakten destijds met King Seiko, Lord Marvel en Lord Matic ook zeker mid-range en high end horloges.

Dat Seiko sinds de jaren 80 in het Westen vooral om horloges als de Arnie, SKX, Monster, Turtle en 5jes bekend staat is leuk en aardig, maar het bedrijf opereert al zo’n 60 jaar in allerlei marktsegmenten. Neem nu de 9F quartz, die er al zo’n 26 jaar is, en die in GS gebruikt wordt.

Kunstmatige schaarste maken om vervolgens in het grijze circuit een horloge van 12.000 Euro verkocht te zien worden voor 24.000 ballen?

Nee, je kunt vrijwel alle gangbare GS modellen van tussen de 2000 en 8000 Euro vinden voor zo’n 10 a 20 procent onder list, als je lang genoeg zoekt, en als je niet voor korting gaat kun je ze gewoon ophalen bij de Boutique en de Juweliers die GS voeren.

Ik snap het niet. Al jaren roepen Seiko klanten dat ze eens wat upgrades door moeten voeren. Stap van Hardlex af, ga richting saffier. Maak de bezels strakker. We willen poor man’s GS hebben, maak nou eens wat complexere dials met opgelegde spullen, mooie sunbursts en beter afgewerkte wijzers…

Half de wereld verspijkerde 400 Euro aan onderdelen om een SKX te modden in de richting van een poor man’s Marine Master, of een 5je in de richting van een poor man’s Blancpain, en nu Seiko zelf aan de weg timmert en allerlei upgrades uitvoert is het weer niet goed omdat ze “niet trouw zijn aan hun oorsprong”.

Mag ik je er aan herinneren dat Seikosha “House of Exquisite Workmanship” betekent, en dat het merk sinds 1910 een weg is ingeslagen om de Zwitsers de loef af te steken?

Shit. Ik zie dat @koekoek me weer voor was, maar dan korter. Het moet niet gekker worden.

Yup. Seiko bedient nog steeds alle marktsegmenten.

En wat erger is:

  • Handwinders
  • Automaten
  • Spring Drive
  • Gewone Quartz
  • High Accuracy Quartz
  • Solar Quartz
  • Kinetic Quartz
  • Haute horologische complicatie-uurwerken

Er is bij mijn weten geen ander merk op de wereld wat qua technologische diversiteit kan wedijveren met Seiko.

@koekoek gaf het al aan. De wereld is veranderd. Het lagere segment, wat ze nog steeds bedienen, ondervind hevige concurrentie van niet alleen Apple, maar ook alle mode-merken, techbedrijven als Garmin, Samsung en Motorola. In mijn optiek hebben ze juist heel erg naar de klanten geluisterd.

Mag ik dan ook vragen dat Rolex voor 12.000 ballen z’n wijzers de correcte lengte geeft, een bezel zonder play ontwerpt, z’n GMT wijzers fatsoenlijk aflakt en ook de alginment op orde heeft?

Ik bedoel, Patek Philippe’s Nautilus had voor 75.000 USD niet eens vokking hacking tot de zomer van 2019. Kom op, jongens.

Als ik accuratesse wil koop ik HAQ. Wil ik een mooi horloge met charme, dan koop ik een automaat. Dat ik ergens tussen de +/- 15 seconden per dag loop zal mij een biet zijn, die technologie is toch hopeloos achterhaald.

Trouwens, ook m’n Nomos loopt te snel. 16 seconden per dag uit een horloge van 3200 list. Da’s ook al drie keer zoveel als die Seiko van 1000 ballen.

:point_up:

:kissing_heart:

17 likes

Dit heb ik ook al tot in den treure beschreven. Omega zat in dezelfde race met Seiko om een quartz uurwerk op de markt te brengen. Seiko won die race, anders had Omega de eigen markt fijntjes om zeep geholpen.

Buiten dat waren Elgin, Hamilton, Bulova en godbetert Junghans ook al jaren met electrische horloges aan de slag.

Blijkbaar was het de tijdsgeest die de Zwitserse horloge-industrie een doodklap gaf, en niet Seiko. :slight_smile:

Dat vind ik eerlijk gezegd jammer, maar zo is het.

3 likes

100% eens ! :slightly_smiling_face: