Gaat Seiko wel de goede kant op?

Oke laten we dan secondes koppelen aan euros. Hoeveel euro mag een horloge kosten als het 10 sec achter loopt? En bij 20 seconden?

Ik heb een kringloopvondst van €4 die -4 sec/dag loopt.
1 euro per seconde dus. :slightly_smiling_face:

Volgens mij riep iemand hier ooit dat een rolie qua totale kosten (materiaal, salaris, marketing etc efc) rond de 1200 euri zit. Dan vindt ik 30% marge redelijk. De rest van het bedraf is puur fanboys en neppe schaarste.

Maar Seiko moet zoiets niet flikken. En nu gaan ze de verkeerde kant op (voor mij).

Maar hey als ze daarmee meer winst maken en/of blijven bestaan. Dan hebben ze weinig keuze?

Da’s gelogen, is al jaren 1435 euri.

1 like

Tja, de vraag is of dat interessant is voor Seiko.

Want iemand die klaagt dat ie geen horloge van 250 ballen meer kan vinden om twintig jaar te dragen, daar zit de gezonde marge niet.

1 like

Nog een leuke overigens: een witte, goedkope 5 die ik laatst in bezit had, liep gemiddeld -2 seconde per dag :slight_smile:

1 like

En 1 op de 100 wordt gecheckt bij 1000+ horloges is mij verteld op accuracy :grimacing:

Ik vind het vanuit een commercieel oogpunt begrijpelijk wat Seiko doet. Neem de Sports 5 versie van de SKX (of de “baby” Turtle for that matter), een klokje waarvan we toch wel mogen vaststellen dat dit een van de - zo niet dé - meest populaire horloges uit de “divers” stal van Seiko is. In ieder geval het langst verkochte model. Als ik nu die Sports 5 variant zie gaan mijn nekharen overeind staan. Komt omdat ik nogal een fan ben van de SKX lijn, ze ook allemaal heb, en dus zie dat het afbreuk doet aan deze legende. Gevoelsmatig dan hè! En daar kom je op het cruciale punt terecht; gevoelsmatig. Een horloge is emotie en dat heeft voor iedereen weer een andere betekenis.

En ja, de Sports 5 versie mag dan wel een beter uurwerk hebben met hacking en hand winding, en dat van de SKX mag dan wel “inferieur” zijn op dat vlak, maar horloges is een en blijft een gevoelsmatig iets. En dat is denk ik waar het voor veel Seiko fanboys (and girls) pijn doet, met deze richting die het merk uitgaat momenteel.

Is het slecht? Nee, ik denk van niet. Het merk heeft een reputatie hoog te houden, dus ik verwacht in de Prospex en Marinemaster lijn ook wat meer ontwikkelingen de komende tijd. Seiko heeft altijd al het motto gehad om mooie horloges te maken voor ieder budget. En dat doen ze ook, en verdomd goed zelfs.

Doet het mijn fanboy hart een beetje pijn om die oude legendes van weleer te moeten zien verschuiven van een iets hoger segment (of een hoog platform waar wij ze zelf op geplaatst hebben) naar de goedkopere Sports 5 lijn? Jazeker, maar daarom ben je fan ergens van, toch?! Uiteindelijk denk ik dat het de waarde van de “real deal” wel ten goede zal komen. Dat zie je eigenlijk nu al met de prijzen van de SKX en de Turtle ondermeer. Die schieten omhoog de afgelopen tijd. En ondertussen hoop ik dat Seiko blijft doen wat ze al ruim een eeuw goed doen, en dat is ons keer op keer toch weer blijven verrassen door leuke - maar bovenal unieke en soms vreselijk gedurfde - stappen te blijven zetten. Want innovators zijn het zeker wel!

Valt het doek voor mij voor Seiko? Hell no! Ik geniet enorm van de old-timers die ik heb, maar ook van de nieuwelingen zoals de Monsters waar ik er een paar van heb. Ze maken veel, soms teveel, maar goed laten we eerlijk blijven. Seiko is dan ook een “voor elk wat wils” merk.

3 likes

Ja. Ze hebben gewoon verdeeld en het SKX ontwerp richting de goedkope hoek geschoven.

Ik vind voor het geld uitstekend:

2 likes

Lekker loopt nu - 1sec/dag via een tip van een HF lid laten tunen in 5 standen :thinking: bij een expert :innocent:
Het sweet liep over mijn voorhoofd toen de balansbrug en spiraal werden gedemonteerd ivm scheef tik en de spiraal verlengd werd :sweat: snapte er niets van leek wel IC voor horloges wat betreft apparatuur en gereedschap :ok_hand: dankjewel man

Die 147 van mij liep zelfs 23 sec/dag voor deze ingreep kan je na gaan om de 3 dagen weer op tijd zetten voor een 1000+ horloge kan toch niet!

Toch blij :smiley: vind het een mooi horloge

1 like

Wel een beauty. 37 jewels.

Ja en? We zitten niet meer in de 60s :innocent:

Kom, nog geen drie tientjes per jewel :joy:

Maak daar maar 175 euro per jewel van :thinking:

1 like

Je hebt gelijk!:grinning:

Toch wel drie zeer mooie reissues/nieuwe modellen van Seiko. Seiko maakt een comeback mijns inziens…

6 likes

Voor mij had die grote X er niet op gehoeven.

Ach, die halen ze er toch niet af.

2 likes


Lopen toch top vanaf donderdag avond om nu geklokt 0 sec tis gewoon nie normaal al verschillende klokjes gehad ETA selita
Maar deze is schrikbarend goed :+1:t3: SEIKO

2 likes

Je moet er een beetje geluk mee hebben volgens mij, mijn SPB zit toch op +12sec per dag. Denk dat ik wel een keer ga kijken of ze dit kunnen finetunen.

1 like