Hele toffe horloges, maar het punt uit je openingspost is nog steeds waar: Een paar jaar geleden hadden deze horloges een list van 1k gehad en hadden ze ‘grijs’ rond de €600 gekost. Nu mag je bijna 1,5k aftikken bij de AD en grijs is het niet (veel) goedkoper.
Klopt. Maar feit is dat ik nog geen(* Tissot heb gehad die zo netjes liep als de meeste Seiko’s die ik heb gehad. En daar zitten vrij ‘simpele’ calibers in.
(* wèl een Swatch Sistem51, ook onderdeel Swatch Group. Die liep zo nauwkeurig, niet normaal.
Het is jammer dat eigenlijk alle leuke Seiko’s nu minstens 750-1000 euro kosten
Een paar jaar geleden was het Hardlex wat de klok sloeg, was de afwerking van de wijzers minder, had je geen power reserve van 70 uur en waren de wijzerplaten platter van kleur. Ook had je geen DiaShield op de horloges van zo’n 5, 6 honderd Euro.
Een paar jaar geleden was de Shogun grijs ook gewoon 1000 Euro, en dan had je gewoon Hardlex, 40 uur gangreserve en weinig poespas op de dial.
Ik heb laatst een Uemura gekocht van een AD voor 792 ballen. Die is list 1050 ballen. Dan heb je gebold saffier, DiaShield, goeie gangreserve, een complexe wijzerplaat. En da’s koud een maand na release.
Geef mij moderne Seiko maar.
U bent even de SARXen en de SDGM’s vergeten? Of iets later de spb051/3. En dat zijn ook zeker horloges met geen slechte afwerking. Er waren genoeg knappe horloges een 300 euro. Dat is nu slechts nog het opgeleukte instap materiaal.
Wat is er zo complex aan die dial van die Uemera van jou dan? Toch gewoon een groene sunburst met indices gevuld met lumen? Ik denk dan eerder aan iets zoals mijn spb127. Die was naarnaast én goedkoper een echt exclusieve limited. Daarnaast zijn de SLA033 klanten ook onhandig hard genaaid met de release van de spb151.
Het is geen X
Dat moet het wel voorstellen (een X) ProSpeX, ook niet mijn favoriet, wordt ook bijna standaard op elk model geplakt, biedt ook weinig tot geen meerwaarde qua specs omdat het zo breed wordt gebruikt.
Klopt maar gek genoeg vind ik dat het Prospex logo op de MM300 SLA021J juist voor meer rust en balans zorgt. Vind ook dat het er voor zorgt dat de MM300 meer een eigen gezicht heeft. De vorige non Prospex versies hadden qua dial lay out toch vrij veel weg van een Submariner.
Ik was eerst ontzet sceptisch over het Prospex logo op elke dial en ik vind nog steeds wel ergens dat het een eenheidsworst gevoel geeft. En dat veel modellen op elkaar zijn gaan lijken en hun eigen gezicht hebben verloren. Maar het brengt in het geval van de MM300 ook wel wat positiefs met zich mee…
Mijn SLA025 loopt -20s/d tegenwoordig, wel leuk die 50+ uur gangreserve tegen 36000bph maar dit is natuurlijk pet… nu heb ik er een BB58 naast, die loopt binnen 1s/d.
Zelfde voor mijn Alpinist en Turtle, beiden zwaar in de plus/min maar leg er een C Ward naast of een Helson en die lopen aanzienlijk strakker en hebben echt geen mindere afwerking…
Nee, ik ben heel voorzichtig geworden met Seiko. Jammer.
Best apart. Zijn ze niet gemagnetiseerd geraakt? Ik heb in het verleden bijna alle Seiko duikers gehad dan de SKX tot de Marine Master 300 en alles liep binnen de 5 seconden per dag. Vaak zelfs onder de 3.
Nee, mijn Turtle heb ik zaterdag nog gedemagnetiseerd, die ging van +300 (ongeveer, watch tuner wist er geen raad mee) naar nu weer +40. Bij de horloges die achterlopen kan dat de reden sowieso niet zijn, dus die moeten bijgeregeld. De alpinist is makkelijk maar de SLA moet ik gaan langsbrengen…
Overigens heb ik ook een SKX die heel betrouwbaar binnen de 5 loopt, dus het kan inderdaad wel.
En nu niet omdat 1 regel is vervangen door een logo?
Eh, wat is het nou?
En jouw lievelingsmerk? Dat zet op elke wijzerplaat een kroontje. Geen eigen gezicht?
Nee hoor. Ik kocht een tweedehands (!) SDGM voor 500 ballen. Als je nou nieuw een Sharp Edge of SARX koopt voor rond de 750 Euro, en je loopt er de deur mee uit, dan verkoop je 'm tweedehands ook voor 500 ballen.
Die markt heeft zich nauwelijks bewogen, al zijn er wel presages in de prijsrange van 500-2000 Euro. Dat laatste met name door exotische wijzerplaten.
Prachtig opgelegd, strakker geprint dan ooit en inderdaad met een sunburst. Als ik naar de duikhorloges kijk waar iedereen het over had, Sumo, Shogun, SKX, Superior, etc… Dan waren 9 van die 10 dials niet alleen plat mat van kleur, maar ook nog eens voorzien van een print, en geen opgelegde spullen.
Het is pas bij de moderne Turtles dat opleggen bij duikers in het lagere segment begon te komen, en zodra de oudere modellen opgelegd waren (Sumo, Shogun) betaalde je ook meer (SUMO lag rond de 500-600, en is nu ook 800 list, dus koop je 'm voor… taadaaa… 600)
Inderdaad, een matte dial met opleg, lume en concentrische cirkels. Voor 825 list, die limited. Je versterkt m’n punt, al vind ik daar de kast te groot of de wijzers te kort, je mag kiezen.
OK, het is een duikhorloge. Maar die moet je me toch even uitleggen. Ik zie teveel verschillen om dit te begrijpen.
Doet m’n nomos ook. Ergerlijk. Ik heb dan liever +,
Maar goed:
Voor mij vertaalt zich dat in een hernieuwde focus op HAQ. Nooit gedonder mee.
Ik zie 2 dezelfde foto’s, klopt dat?
Horloge liefhebbers hebben duidelijk moeite met de 5KX lijn, en blijkbaar is voor velen de SKX nog steeds de norm, maar ik zie intussen wel meerdere collega’s die verder niks met horloges hebben met een 5KX om de pols lopen. Je kan beargumenteren dat het een vorm van verloedering is van het model, en ik ben het daar als horlogefanaat ook mee eens, maar denk dat het ze voorlopig geen windeieren legt.
Klopt… ik denk dat het juist een goeie move van Seiko is om de 5KX lijn om te hangen naar een mode horloge. Gewoon een paar jaar lekker afraggen en door naar de volgende.
Wat dat betreft is het gewoon een ver/ge-bruiker(s)voorwerp, niet een verzamelobject.
Het is met de uurwerken volgens mij net zo’n loterij als met de rest van de Seiko QC.
Van de 12 Seiko automaten die ik heb gehad liepen er 3 binnen de +/- 5 sec, 6 binnen de +/15 sec en 3 binnen de +/- 25 sec (leve mijn horlogenerd-spreadsheet) . Mijn Turtle is het meest accuraat; +0.5 sec per 24 uur. Dat is preciezer dan mijn Tudor en de (COSC!) Omega die ik gehad heb. De Turtle heeft een niet helemaal goed uitgelijnde chapter ring, dat dan weer wel
Precies ja. Een dergelijke loterij verwacht je toch niet van een Japans merk met veel geschiedenis, dat juist een betere naam probeert te krijgen?
Net mijn SARB017 opgemeten, “crown up” doet ie -25, “dial down” -4, “dial up” +5, “crown down” -48! Het is dat ik er de “oude prijs” voor heb betaald, maar tegen de huidige retailprijzen zou ik me serieus bekocht voelen.
Misschien ook maar eens een spreadsheet gaan bijhouden, goed idee!
Vroeger waren de prijzen online soms zo scherp en de value for money zo goed dat ze nauwelijks afschreven en ook onder de 600 nieuw waren. Dat is nu anders en de afschrijving hoger.
Nee die waren 400 of net daar boven nieuw. En ik weet niet waar jij moderne seikos koopt voor meer dan 25% onder list. Bij 10-15-20% als je geluk hebt houd het op.