Gaat Seiko wel de goede kant op?

Het is helaas bekend van de 6r15 dat het een vrij onbetrouwbaar uurwerk is en het hangt er van af of je toevallig een goeie of slechte hebt

Ik heb intussen vijf NH35, 4R35 en 7S25 uurwerken gehad die vast waren gelopen op basis van smering, en allemaal of nog nagelnieuw, of binnen een jaar. Dan service ik die met middelen en op een manier die ETA voorschrijft en dan heb je ineens een amplitude van dik 300 graden en het loopt in alle richtingen binnen +/-5 seconden. De mechanische potentie is er dus wel degelijk bij Seiko, alleen lijkt het alsof ze bewust de lager gerangschikte uurwerken ‘temmen’ met matige smering af fabriek. Ik heb nog ergens foto’s er van, en daarop zie je dan echt dik vet zitten in lagers waar weliswaar HP1000 een goede keus zou zijn, maar dat is nog steeds gewoon een soort olie. Dik vet hoort daar echt gewoon niet in thuis.

3 likes

Ik vind van wel.

Heb even zitten graven in de foto’s, hier zijn ze dan, een NH35 is dit, spiksplinter nieuw. Deze was 100% vast gelopen en heel simpel, na verwijderen van deze vettigheid een klein drupje HP1000 er op en liep weer als een tierelier.



Hier het resultaat, bedenk dat de lift angle op 52 graden staat en een NH35 heeft 53 graden, dus de echte amplitude is ruim boven de 300 graden.

1 like

Ik denk dat Seiko het niet zo boeit. Wellicht onderdeel van pricing strategie ook.

1 like

Ben hier ook wel benieuwd naar

Ik denk dat het op zich niet eens zo slecht is, als je het zo smeert gaat het misschien allemaal wat zwaar, maar het beschermt de boel ook wel weer. Denk alleen dat een hoop mensen met een NH35 geen moeite gaan nemen om het te fixen, omdat het hele uurwerk zo goedkoop is.

Ik vind nog steeds van wel.

2 likes

Met of zonder lume-pipjes :slight_smile:

Ik ben hier toch eigenlijk best wel gepikeerd over. Wat een achterlijke design keuze van Seiko om een extra lumeplot op 3 uur te plaatsen


1 like

Daar had je toch een topic over aangemaakt?

2 likes

Sterkte!

't kan je maar dwarszitten. :wink:
Ik moet zeggen dat ik Seiko, in tegenstelling tot een aantal Zwitserse merken, nog steeds heel betaalbaar vind en ook nog prima waar voor je geld. Verder denk ik dat ze met al die geinige 5KX-varianten een veel bredere potentiële doelgroep aanspreken. En tot slot ben ik toevallig gek op sushi. Dat kan ik ongeveer onbeperkt eten! :grin:

Ik eet 7 dagen in de week bami en lust zo nu en dan eigenlijk ook wel eens een bordje nasi. Hebben er wel meer last van, denk ik!

Je hebt gelijk. Ik laat mij leiden door woede. Ik zal mijn uitgebreide bericht van hierboven wat inkorten


:rofl:

Even een oud comment naar boven halen :slight_smile: Ik heb afgelopen week een SLA033 gekocht. En heb daarvoor echt alle reissue video’s bekeken tot ik een ons woog. Ik heb toch gekozen voor de SLA033 omdat hij gewoon veel mooier is afgewerkt dan de SPB151. Dan mag de SPB151 wel 2000 euro goedkoper zijn, maar die is van een afwerkingsniveau waar ik gewoon niet naar op zoek was. Voor mij was het zonde om 1350 euro uit te geven aan een nieuwe SPB151, terwijl ik wel bijna tweeduizend euro extra heb uitgegeven voor een tweedehands SLA033. Iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes.

Het is voor mij net een beetje als een macbook vs een windows laptop. Natuurllijk is een macbook veel duurder, en maakt apple er meer marge op dan hp of lenovo op een willekeurige windows laptop. Maar mijn geld gaat naast die grotere marge ook naar kwaliteit.

En dat merk je. En dat is met de SLA033 tov de SPB151 niet anders. Natuurlijk is die SLA033 tweedehands tweeduizend euro duurder dan een nieuwe SPB151, maar met een SLA033 zit je vrijwel op Grand Seiko niveau qua afwerking en uurwerk. En met een SPB151 gewoon niet. En dat is prima voor wie dat ok vindt, iedereen geniet op zijn manier van horloges. Maar je kunt niet in zijn algemeenheid zeggen dat SLA033 klanten genaaid zijn met de release van de SPB151. Als je je wel genaaid voelt, vergelijk de horloges dan nog maar eens goed :slight_smile: Of verkoop de SLA033, steek 2000 euro in je zak, en koop alsnog een SPB151!

ps. Mijn SLA033 loopt +5 per dag. Netjes genoeg, maar ik denk dat dat nog wat strakker zou kunnen. In de praktijk loopt een SPB151 vast ook beter dan de specs, maar de gequote marge van +25 tot -15 voor zijn 6R35 vind ik wel heel erg ruim.

1 like

Nu is de keuze van beide er. Dat was er destijds niet. Er zijn ongetwijfeld mensen geweest die de SLA033 absoluut niet gekocht hadden als de SPB151 er ook was. Die gewoon een zorgeloze moderne 6105 reissue wilde om dagelijks te dragen. De markt voor de SLA033 had veel kleiner geweest als ze de releases omgedraaid hadden, dat ben je toch met me eens? Het zal de tweedehands SLA033 markt ook geen goed gedaan hebben, een horloge dat al niet al te goed verkocht en nog bij allemaal juweliers lag.

Is @anon50762135 bij u op bezoek en achter de macbook gekropen van u? :innocent:

1 like

Daar ben ik het mee eens ja. Er zullen vast SLA033 kopers zijn geweest die prima tevreden zouden zijn geweest met een SPB151. Maar ja, die kunnen nu alsnog hun SLA033 verkopen, 2000 euro in hun zak steken en een nieuwe SPB151 kopen.

1 like

Die zien de waarde van hun SLA033 zakken en moeten veel verlies nemen :sweat_smile:

Ik vind het iig geen coole actie van Seiko waaruit blijkt dat ze niet heel veel om de exlusiviteit van bepaalde modellen geven en niet denken aan de gevolgen voor klanten. De reden dat Rolex bijvoorbeeld de smurf niet in staal uitbrengt. Een limited edition zegt niks meer bij Seiko, er kan zo nog zo’n model uitgebracht worden. Soms het zelfde, soms in een ander jasje. Kijk maar naar de glacier alpinist limited. Dus 2x nadenken voordat je nog nieuw in de winkel een limited koopt zou ik zeggen.

1 like