Garmin gaat concurreren met G-Shock

Ben ik negatief over G-Shock dan? Ik zeg alleen dat het afhangt van wat je ermee wil doen. Een commodore 64 is nog steeds badass, maar niet als je het daadwerkelijk voor de functies wil gebruiken. Het is hoogstaande technologie uit een andere tijd, wat ook z’n charmes heeft.

ik zie zelf een duidelijk verschil tussen “smart” horloges en mechanische horloges. Smart horloges draag ik alleen tijdens sporten/activiteiten, niet tijdens het werk

Vind ik overigens wel een aandachtspunt, genoeg collega’s die netjes gekleed etc zijn, maar dan lopen met een enorme garmin op de pols, staat echt voor geen porum. Misschien willen ze laten zien dat ze sportief zijn, maar ze slaan de plank echt mis.

Ach ja, ieder z’n mening natuurlijk.
Aan de andere kant, hoe lang geeft Garmin ondersteuning (software) en hoe lang blijft apple en android oudere dingen ondersteunen?
Ik heb een Garmin instinct solar, maar vanwege de constructie verwacht ik dat als de batterij er over 5 jaar mee stopt, of de software niet meer werkt op mn telefoon, dat die de lade in kan.
Een stapel G-Shocks zijn minder gevoelig daarvoor, batterij slecht? Openschroeven, nieuwe batterij plaatsen en weer door. Over 10-20 jaar doen die het dan nog steeds.
Vintage Casio/G-Shock is een ding, vintage Garmin verwacht ik niet zo snel.

2 likes

Dan is het net de vergelijking met een Commodore waar het leuk is om v die pixel spelletjes op te spelen en n moderne laptop waar je meer functionaliteit uit haalt :face_with_hand_over_mouth:

Hangt wat mij betreft vd sport af. Met veel klappen en stoten heb ik toch liever n G-shock. Al kan dat tussen de oren zitten.
Meen me n YouTube filmpje te herinneren v mensen die met n hockeystick tegen o.a. g-shocks, mtm, e.a. heavy duty horloges sloegen. En ze kwamen er niet bepaald ongehavend vanaf… :face_with_head_bandage:

qua sporten, heb met mountainbiken, golf surfen, hiken, fixed gear racen en dan ook hardlopen gewoon een garmin om, niks mee aan de hand. heeft ook weleens een klap gekregen van een board, ook allemaal geen punt en dat was nog de forerunner 245.

1 like

Denk niet dat bij Casio er nu meteen crisisoverleg plaats vindt…:grinning_face_with_smiling_eyes:

T zijn ook niet voor niets sporthorloges.

Maar iets als bergklimmen ofzo of wat zware klappen zou kunnen krijgen, zou ik liever n G-shock gebruiken. Maar de meeste sporten zou n Garmin ook prima moeten kunnen.

1 like

met hiken bedoelde ik ook wel klimmen :wink: zeker met een berg beklimmen wil je denk ik een garmin mee, tenminste ik wel, met alle informatie die je nodig hebt om je pols.

De route is perfect en daarvoor heb je geen horloge met kaarten nodig, puur en alleen een lijntje zien is voor mij wel voldoende, hij gaat dan ook trillen als je van het pad af gaat. Hoogtemeters is bij berg beklimmen ook wel fijn :slight_smile: zulke functies mis ik op een G Shock, in 2017 naar topje van Scandinavie geweest met een Rangeman, niet ideaal.

1 like

Die kans lijkt me ook niet heel groot eigenlijk.

Hier onder Casio ProTrek PRW-3100, Garmin Instinct Solar Tactical en een Casio GW-9400.

De Garmin is een leuk speeldingetje, heeft meer functies dan de Casios, maar is wel afhankelijk van een telefoon/bluetoothverbinding en heeft eens in de paar weken een oplaadsnoer nodig.
Je kan er meer mee, dat zeker, het is ook nuttig met onder andere de tracking functie (ik gebruik 'm regelmatig naar klanten om afstand en tijd te bepalen voor de kilometers en reistijden), maar er is een enorme overlap ook.

Als het om ruig werk gaat, dan toch echt de ProTrek of de Rangeman. De Garmin heeft weliswaar een (taiwanese) MIL-Spec voor waterbestendigheid, temperatuur en schokken, maar ik heb meer vertrouwen in Casio.

4 likes

Is zonne-energie niet voldoende voor continue gebruik?

1 like

Nee, op zonne energie en een BT verbinding met een telefoon is er tussen de 20 en 30 dagen te gaan op de batterij, als de GPS aan staat voor onder andere tracking en sportactiviteiten is dat 30 uur, en dat is met zonnecel.

Ook een van de redenen dat de GPS Rangeman naast de zonnecel ook een inductielader heeft, die zit met dezelfde energieconsumptie.

De Casio MR-G, de Seiko Astron en de Citizen Sattelite Wave hebben wel een GPS antenne en een zonnecel, maar die bepalen 1 of 2x per dag de tijd en positie aan de hand van het signaal in plaats van (ongeveer) 1x per seconde, daarom kunnen die wel 6 maanden op een batterij draaien.

2 likes

Ik begreep dat je die de bluetooth verbinding kunt uitzetten. Dan gaat ie als je de andere sensoren en gps niet continue gebruikt ‘oneindig’ mee.

1 like

Weet ik zo net nog niet. Garmin is gigantisch en heeft zeker in de wielersport bijna een monopolie op head units. In de lucht- en scheepvaart hebben ze ook vrijwel geen concurrentie.

1 like

Jeetje, t gaat wel heel erg gelijk op :see_no_evil:

1 like

Dat klopt, die volledig “offline” functie is er ook, dan zit je qua functionaliteit niet heel ver van de triple sensor van Casio vandaan.
De stappenteller, hartslagmeter, schemering rondom zonsopkomst en zonsondergang en maanstand zijn dan de eerste dingen die bij Garmin wel heeft en Casio niet.

1 like

welke garmin heb je? ik heb een oudje van 2019 die meer functies dan dat heeft :wink:

1 like

Wat ik mij afvraag is of je Garmin Instinct ook daadwerkelijk de accu oplaadt.

Mijn Fenix 7s lijkt namelijk ook in Time only mode (geen sensoren, geen GPS, geen BT) met de ganse dag in de volle zomer zon de accu niet op te laden.
Zie in het menu dat ie wel heel veel solar energie die dag heeft gehad, maar dat de accu op hetzelfde percentage blijft staan. En dan maakt het niet uit of de accu nu nog op 90% of 20% ofzo was.

Zie je bij je Garmin Instinct de accu wel omhoog gaan enkel op zonnenergie? Dus van 20%naar 50% ofzo?

Idd, je kunt offline dacht ik ook diverse sport standen nog gebruiken.

Dit waren de functies die ik me kan herinneren die min of meer “direct onder de knop” beschikbaar zijn, die een Casio triple sensor niet heeft.
Dus alle dingen zoals timers, alarm, stopwatch etc hebben ze beide.

Model/type is wat ik eerder aangaf een Instinct Solar Tactical.

@marnixmoed: mijn ervaring is een dag goed in de zon ~ +5% aan batterijlading, zolang de GPS uit staat.

1 like

Dat is niet veel voor een hele dag in de zon. Ik neem aan dat (beweging/stappen/hartslag) sensoren en bluetooth aan staan? En neem aan dat in Time only modus (alle sensoren en verbindingen uit) het laden dan efficiënter is?

1 like