Gedachtenexperiment: bouw een nieuwe collectie met een budget van €10.000

Onzin.

Ik snor gewoon weer zo’n referentie op. Als het echt, echt allemaal tegenzit, en het lukt me niet met de limited edities, dan pak ik de SBGW299 of 297, dan heb ik technisch gezien “iets anders” gekocht:

Dit zijn gewoon de beste horloges ooit. Mooi handwinder caliber, fantastische platen, fantastische proporties, fantastische afwerking, comfortabele bracelets, fijne sluitingen, en een klassieke 44GS kast.

Eerlijk is eerlijk, als ik de Groene en Roze weer terug te pakken kon krijgen had ik nog 700 ballen over voor m’n Kuoe en was het ook een soort van prima. Maar laten we zeggen dat ik er eentje scoor, tweedehands, voor een slordige 4250 Euro.

Dan moet er nog een quartz bij. Dit onderstaande model heb ik op dit moment niet, dus dat zou “niet terug kopen wat je hebt” zijn. Ik heb 'm wel gehad, en hij is geweldig. Weer zo’n 1750 Euro stuk geslagen op een goed exemplaar wat bijna nieuw is.

De SBGX is in alle opzichten gewoon net zo goed als de bovengenoemde SBGW. We hebben nu intussen 6000 Euro stuk geslagen. Ik had overigens net zo goed m’n blauwe terug kunnen kopen die ik nu wel heb.

Ik maak gebruik van je

en koop weer iets terug wat ik nu heb.

Sorry man. Dit is gewoon vervangbaar, zo’n Grande Taille of Reverso Classique Medium, en ze zijn voor onder de 5000 te vinden, dus die 10% gaan niet eens op.

Er zit geen noemenswaardige emotionele lading aan. Ik vind die horloges gewoon cool, en het is het resultaat van 20 jaar nadenken over horloges. Ik ga niet opeens een ander stijltje kopen omdat iemand me zegt dat hij liever niet heeft dat ik terug koop wat ik al had.

Ik zie geen reden tot het veranderen van m’n smaak, en een verse start heb ik er ook niet bij nodig. De kans is dus gewoon groot dat het deze exacte drie worden die ik al heb:



Ik snap nog steeds niet waarom ik iets anders zou moeten willen. Mijn excuses voor het tegengas. Als ik iets anders moet kopen, dan maar niet. Dan ga ik wel met een Apple watch aan de haal, uit pure balorigheid.

2 likes

Het zijn maar spelregels. Je kan ook gewoon meespelen.
Maar je punt is duidelijk. Je bent er niet mee eens en moet je mening duidelijk uiten.

9 likes

Je moet helemaal niks. Zelfs niet reageren op topics waar je blijkbaar niks mee kunt. :upside_down_face:

9 likes

Dat is ook een keuze uiteraard, de enige reden dat ik deze regel heb toegevoegd was dat het dan misschien iets interessanter wordt dan een bloemlezing van iedereen met een lijstje van “de tofste horloges die je nu al hebt”, that’s all!

17 likes







Alternatief:


Alternatief:
Volgens mij is dat Ketelaars territorium.

18 likes

Ook heel erg mooi! Maar niet zo veelzijdig als de set die je nu hebt gedeeld, al vraag ik me af of dit te vinden is voor 10k :wink:

1 like

Als ik geen opnieuw mag terugkopen, zal ik de Sinn 104 wel missen.
Mocht je het nooit hebben gehad, zal het een goeie keuze zijn om er 1 te nemen.

Goeie keuzes!

1 like

Vooruit, als ik één horloge zou moeten scoren wat ik niet heb voor die 10K zou het dit worden:

Of nog waarschijnlijker:

De SBGY035 en 025. De 025 kan ik nipt kopen voor 10560 na import. Daar staan er totaal twee van op Chrono24 op dit moment. Dat zou goed een graal voor me kunnen zijn, maar dan vind ik de three piece van horloges die ik al heb toffer.

Al zou ik met deze drie kunnen leven, als “bijna wat ik had” variant:



Als ik 10K uitgeef, denkbeeldig, koop ik wat ik mooi vind en dan kom je uit op een herhaling van de zetten die ik na het flipperen van zo’n 80 horloges in de laatste tien jaar uiteindelijk heb gedaan.

Met zo min mogelijk variatie. Als ik namelijk dingen heb die goed voor me werken, of dat nou een auto, keukenmes, telefoon, of horloge is, haat ik veranderingen. Dat trekt mijn brein gewoon niet.

Zo heb ik nu een kat die ik leuk vind waarvan ik weet dat hij nog een jaar of vier, vijf te gaan heeft, op z’n hoogst, en ik merk dat ik het idee van “klonen en weer door” heel erg goed begrijp.

Medunkt dat ik plenty met dit topic kan, en er zelfs een frisse discussie aan durf te wagen.

Gewoon in het kader van “minimale verandering, zelfde resultaat” deze scoren:

Ik vind 'm zelfs leuker dan het origineel, ook al is een KS op zo’n sporthorloge wat, eh, wennen. Maar toch. Een KS variant van de 104. Ik vind 'm geslaagd.

4 likes

Met 10k kocht ik max 2 stuksen begin ik vandaar. Uiteindelijk gaan de meeste verzamelaars toch vanalles flipperen tot ze in een bepaald segment zitten. Op dat flippen verlies je meer geld dan ineens te kopen wat je wil.

1 like

Maar met welke 2 begin je dan? :wink:

Ik zou denk ik hiervoor gaan, een Glashütte Original Senator Perpetual in staal 39.50.02.12.04. Daarbij houd ik dan mijn Omega Co-Axial DeVille op de armadillo

4 likes

Ik zou gelijk mijn hele collectie terug hebben :laughing: wat helaas tegen de regels is. Goeie keuze!

1 like

Mooie set, maar, eh 'sportief" en “duiker” overlappen nogal veel.

Mag ik zo vrij zijn om voor te stellen dat je die Spirit Zulu vervangt door een Conquest Heritage?

4 likes

Ik heb beide horloges (toevallig vandaag de Tissot rond de pols) en vind eerlijk gezegd niet dat ze op mekaar lijken of veel overlap hebben.

2 likes

Dankjewel, ben het wel met je eens…

2 likes

Vet!

Maar natuurlijk. Al speelt die frisse discussie zich wel af in de context dat je met een tennisracket naar het honkbalveld gekomen bent. :kissing_heart:

3 likes

Ik heb t opgezocht, dacht ik, zou dus moeten.

1 like

Omgekeerd hadden we een soort van Kastiebal gehad. :slight_smile: Ik weet niet precies wat ik van deze variant kan bakken.

Ik zie hier heel veel leuks voorbij komen, en het doet me dan weer goed dat ik zeer zeker niet de enige ben die gewoon geneigd is om terug te kopen wat ie heeft.

@Phodebimos kan zich verheugen in het gezelschap van een groot aantal heren die zo te zien redelijk tevreden zijn met wat ze hebben, en zich zeker voelen over hun keuzes in het leven. Dat moet toch reden tot blijdschap zijn, denk ik zo.

2 likes

Dat is het ook absoluut :grin: Heel fijn dat zoveel mensen bij zijn met hun collectie.

1 like