Wie heeft ervaring mat gelijk oversteken van Marktplaats? Ik kan een horloge verkopen dus ik ben de versturende partij. Het pakket stuur ik uiteraard aangetekend maar ik krijg mijn geld pas als de koper aangeeft bij Marktplaats dat hij het pakket heeft ontvangen. Dan telt mijn handtekening van aangetekende post waarschijnlijk niet?
De regels van MP:
Hoe werkt Gelijk Oversteken Service?
Maak een betaalverzoek aan via User-added imagein Mijn Berichten.
De verkoper verzendt het pakket en deelt de Track & Trace code in Mijn Berichten.
De koper bevestigt dat het pakket is ontvangen in Mijn Berichten.
Het geld wordt direct overgeboekt naar de verkoper.
Ik begrijp dat de koper wat zekerheid wilt hebben maar voor mijn gevoel ben ik mijn zekerheid kwijt
Onderstaand wat tips van marktplaats zelf, om het makkelijk te maken staat overal wat anders. Mocht je het te onduidelijk vinden MP heeft gewoon een telefonische helpdesk tel 020-8087469
Waar moet ik op letten bij Gelijk Oversteken?
Als de koper het pakket niet heeft ontvangen, moet dat binnen zeven dagen gemeld worden bij Online Betaalplatform via Mijn Berichten.
Indien de koper niet binnen zeven dagen heeft aangegeven het pakket wel of niet ontvangen te hebben, gaan we ervan uit dat het pakket wel is ontvangen en wordt het bedrag uitbetaald aan de verkoper.
Verzend het pakket met Track & Trace code en deel deze informatie met de koper via Mijn Berichten.
Voor elke betaling worden servicekosten in rekening gebracht.
De koper betaalt de Gelijk Oversteken service en de iDEAL-betaling.
Hi. Jij krijgt als verkoper een bericht dat het pakket is afgeleverd. De koper heeft al betaald en dat geld is dus gereserveerd. Zo heb je altijd een bewijs. Hoe het zit als koper niet meldt dat pakket binnen is weet ik niet. In principe gaat het om de bevestiging van de trackcode dat pakket afgeleverd is lijkt mij.
PostNL gooit een pakket ook wel is wat in een groene kliko of levert het af bij de buren. Of ze dat ook doen bij een aangetekende zendingā¦geen idee. En in beide gevallen kan de ontvanger zeggen dat hij niets heeft ontvangen. MP gaat namelijk niet uit van PostNL maar van de koper die zegt dat hij iets wel of niet heeft ontvangen.
Volgens mij ondervangen ze dat door na 7 dagen zonder bevestiging van de koper het bedrag uit te keren. Aangetekend heeft ook een verzekering tm ā¬500 maar het blijft postnl. Zoals met alles op marktplaats: Als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook.
Ik heb het er niet op. Als de koper het niet wil ophalen, dan is de uitspraak risico en kosten voor de koper er niet voor niks.
Opzich is de post ik Nederland best prima, maar als het misgaat is het best een rompslomp. Verder biedt deze wijze extra mogelijkheden om de verkoper een poot uit te draaien. Dit zijn twee dingen die waarde hebben voor een koper, dus ik zal het niet zo erbij doenā¦
Als verkoper heb ik er niet zoān moeite mee. Als koper is een ander verhaal, enige waarborg die je hebt is dat er daadwerkelijk iets verstuurt moet worden. Over de inhoud of staat van het pakket wordt vervolgens niet geoordeeld door marktplaats. Zolang je duidelijk vooraf het bewijs van verzenden bewaard moet je in het ergste geval 7 dagen wachten op je geld.
Zie hier de voorwaarden, laat volgens mij duidelijk zien dat het vooral voor de koper een wassen neus is. Stuur een stuk metaal in een doosje en je hebt al voldaan als verkoper zijndeā¦
Ik heb het als verkoper nog niet gedaan en doe het ook niet. Wel kies ik tegenwoordig als verkoper voor de betaalservice van MP. Dan zie je dat het bedrag is voldaan en krijg jij het de dag erop op je rekening gestort. Kan je ondertussen al wel het pakket versturen en win je dus 1 dag. Kosten 0.40 cent voor de verkoper. En jij hoeft je IBAN niet af te geven. Prima service.
In hoeverre wijkt dit af van een standaard mp transactie? Ik denk dat marktplaats weinig zin heeft om ergens lange zaken van te maken, dus wat gebeurt er als de koper zegt dat er niks is ontvangen?
Marktplaats zal in dit geval enkel controleren of er een track en trace is verzonden door de koper. Wellicht strekt dat nog zo ver dat ook het adres en postcode worden gecontroleerd, daarna houdt het een heel eind op gok ik. Voegt vrij weinig toe als mensen toch al van plan zijn iemand op te lichten, alleen makkelijk wat extra bijverdienen voor Marktplaats. Zo zie ik het althans.
De consumentenbond heeft dit een keer getest. Als de koper niets ontvangt en er is geen track&trace verzending gedaan, dan krijgt de koper zijn geld terug. Is er wel een track & trace code, dan ontvangt de verkoper (na een dag of 3?) zijn geld. Mocht de verkoper nu iets anders hebben verstuurd met een T&T, dan krijgt de verkoper toch gewoon zijn geld.
Alleen persoonlijke overdracht is waterdicht. Gelijk oversteken is een ietsje meer zekerheid voor de koper en een aardig idee gezien de zeer vele internet(lees marktplaats)oplichtingen.
Nou: hoe vaak heb ik het al niet meegemaakt dat ik iets laat komen, waarvoor ik persoonlijk moet tekenen en wat gewoon bij een winkel om de hoek wordt afgegeven. Ik zie dan zelfs als handtekening mijn naam staan, maar ik ontving het niet. De pakketbezorger is er dan mooi vanaf. Zodra het misgaat (pakketje is zoek, of een winkelmedewerker die hem ontving zegt dat er niks is ontvangen) dan hebben we de poppen aan het dansen. Bewijs dan maar eens dat ik het niet was.
Wist niet dat de consumentenbond dit ook getest had, maar het is dus precies zoals de voorwaarden doen vermoeden helaas.
Prima dat je als koper iets meer zekerheid hebt zo, alleen voor een kostenplaatje van 0,40 cent per transactie + 2% van het aankoopbedrag verwacht ik toch wel iets meer waarborg als enkel een Track en Trace code checken⦠Zeker op de duurdere bedragen zoals met veel horlogesā¦
Dan betaal ik nog liever gewoon via Chrono24 de Trusted Checkout opslag, daar komt tenminste een meer volwaardige service bij kijken.