Gereedschap waar je niet meer buiten kunt...

Edit: inmiddels is het tangetje niet meer te gebruiken omdat de lange punt krom is.
Had hem terug gebogen maar gaat niet werken omdat hij zo weer krom staat.
Dus… die kan de prullenbak in.
Enne, was niet van Alie maar van watch-tools.de

1 like

@Leo Schaf deze aan;
S-919 - Clip Spring Adjusting Pliers

Bij mij nog niet versleten.

Je hebt ook de moderne versie maar die lijkt wat kwetsbaarder. Zal wel beter zijn dan die wat je had en daarnaast makkelijk bij te slijpen.

Tip; doe oude Seiko rammelbanden eerst even in de ultrasoon. Dan druppeltje kruipolie laten intrekken. Soms zitten die echt vastgebeten waardoor je of de tang verkloot of schade krijgt aan het veer plaatje of de band zelf.

1 like

Inmiddels al geprobeerd. Gaat wel makkelijk :sunglasses:

Zijn in de aanbieding voor 27 euro:

Horlogemakersgereedschap KD89 rondseltrekker voor uurwerkreparatie: verwijdert rondsels zonder de tweedehands as te beschadigen - AliExpress 1511

2 likes

Plus 5 euro verzendkosten

1 like

Vandaag 2 vintage waldmann lampen op de kop getikt. Moet hem nog even goed vastzetten, maar Jezus wat een verschil met een ali led lamp.

Door de licht diffuser kap, echt geen schaduw projectie op je uurwerk. Het licht is ook zeer prettig voor de ogen. Toch een verschil met led :face_with_monocle:.

Ik raad iedereen zo’n vintage waldmann lamp aan. Je gelooft het pas als je het ziet.

Er staat er ook 1 in het blauw, maar geen idee of die hetzelfde diffuus effect geeft als die wat ik nu heb. Lijkt mij wel, gezien het licht op de foto.

Die is ook wat nieuwer. Die van mij zijn mega oud, maar desalniettemin ben ik er erg tevreden over.

9 likes

Ja die Waldmann lampen zijn echt top.
Ik heb deze met LED armatuur, enigszins toevallig gevonden op MP een paar jaar geleden

3 likes

Goede koop gedaan @Nash. Ik heb er 4. Deze zijn echt wel bulletproof.

Het enige probleem is dat ze de tl-lampjes niet blijven produceren. Zorg dat je een beetje stock hebt. Ik gebruik Philips 8W/840.

1 like

Ja top lamp, die gebruik ik ook. Ben ik ook tweedehands tegen gekomen, anders had ik hem nooit gekocht. Ze zijn vrij prijzig nieuw

2 likes

Bedankt voor de tip!
Dit ding heeft geen standaard starters oid. Draai je die gewoon naar boven? Gezien de leeftijd ben ik wat voorzichtiger

Ik zie dat er ook led vervangers zijn. Maar zal een voorraadje kopen aangezien ik dit licht juist prettig vind.

1 like

Wat is het nadeel van LED tov de standaard TL buizen? Ik heb twee oude armaturen die ik graag ‘bij de tijd’ wil maken. Deze heeft ook van die smoorspoelen ervoor zitten ipv de starters die we allemaal kennen.

1 like

Het meest lastige is denk ik een serie LEDs te vinden die op zo’n relatief korte afstand zonder een toegevoegd filter hetzelfde diffuse licht geeft als de TL verlichting. Voor de rest zijn er alleen maar voordelen.

1 like

Mooi diffuus licht uit LEDs halen is inderdaad een lastig ding. Ook iets met de golflengtes dacht ik, maar daar ken ik zelf niet genoeg van om zinnige uitspraken over te doen. :thinking:

2 likes

net gepost, maar misschien hier ook wel nuttig
upgrade bitjes voor de 5700 clone (case opener)

zijn uit veel beter materiaal dan degene die stadaard bij mijn clone zaten

2 likes

Heb van die led panelen voor in een systeem plafond gebruikt. Geeft mooi diffuus licht

11 likes

Leuke tip!

1 like

Puur anekdotisch uit eigen ervaring is het verschil niet heel merkbaar in het begin, maar vooral na langer werken.

Werkelijk geen idee hoe het komt, maar mijn ogen worden minder moe, visie blijft wat scherper na lange tijd en geen lichte hoofdpijn na een tijdje focussen.
Al met al is gewoon de hele ervaring achter de werktafel prettiger. De kap die je ziet, zorgt voor het diffuus licht, dus ik denk dat dit in zekere zin gelijk zal zijn.

Uiteraard man hier placebo meespelen. Misschien zijn er andere forumleden die het verschil in kunnen verklaren?

Edit; AI denkt vanwege 2 zaken.

• goedkope led driver met lage frequentie en volledige dimming. (Onzichtbaar knipperlicht die niet zo prettig is).
  • Andere golflengte met meer intens blauw licht

Het zou bij duurdere led opties (zoals bijv de nieuwe waldmann led lampen) geen verschil moeten zijn en waarschijnlijk beter dan de oudere TL.
Goedkope TL heeft trouwens eveneens een te lage frequentie en zal hetzelfde probleem geven aldus AI

1 like

Nouja, ik wil gewoon deze tl buizen vervangen door led, en die smoorspoel eruit slopen. Speelt het diffusie dan nog steeds zon rol? Armatuur blijft hetzelfde dan.

2 likes

Ik heb hier zo’n oude dazor lamp staan
cb1d07f695b3c349a35bfbb8dd84ad67329a746d_2_375x500
met ook van die heel oude spoelen in die niet uit te meten waren
spaghetti van draden alom
waar ik ook led buizen in wou steken, na een hoop proberen bleek dat je die tl led lampen gewoon op 220V kan zetten zonder dat er ook maar iets tussen moet

1 like

Klopt, ik trek er alles uit en trek 2 nieuwe draden. Die van mij is eigenlijk hetzelfde maar dan met een andere voet. Hoeft niets meer tussen.

2 likes