Zoals ik het zie betekend “Verified Dealer” precies dat… het is een dealer… die geverified is…
Net als op Twitter, de identificeert jezelf door een ID bewijs op te sturen, overlegd nog KvK gegevens en laat die controleren. Als die papieren kloppen dan is het klaar… tadaaaaaaaa
Vervolgens heb je als platform nog de taak om, ten goeder trouw, een oogje te houden op ervaringen die gedeeld worden en bepaalde trust score bij te houden (klachten per maand of zo) en dan ben je wel aan het einde van wat je kan doen. Als een dealer 500 reviews heeft die positief zijn dan geloof ik wel dat die kloppen.
Ik weet dat niet alle reviews waar zullen zijn (positief of negatief), we hebben allemaal gezien dat @AmsterdamVintageWatches er ook last van heeft gehad, maar op een gegeven moment klopt het gewoon wel hoor. Als je daar aan gaat twijfelen kan je online geen kant meer op. C24 heeft zelfs nog een systeem voor tussenrekeningen waarbij geld pas na twee weken naar de dealer gaat, toch wel iets meer effort dan aan marktplaats of ebay.
Verkoop van gestolen horloges?? Ik gok dat 100% van de dealers het overkomen is en ik denk dat er vooraf niets tegen te doen is, is jammer maar niet onoverkomelijk. Hoe je het afhandelt is veel belangrijker. Een dealer die een goede naam te verliezen heeft zal het zeker op een goede manier afhandelen. Roman Sharf heeft het in zijn video’s vaak aangehaald. Je koopt de verkoper, niet het horloge. Geef meer geld uit en wees gerust dat je een verhaal hebt richting de dealer, die gaat dan voor je zorgen zoals het hoort
Ik durf nog steeds een horloge te kopen op chrono24, alleen is het wel bij bedrijven waar ik in het verleden zaken mee heb gedaan IRL (sterker nog, vandaag ga ik één bestellen)
Wederom spijker op z’n kop. Maar dan koop je het eigenlijk dus alsnog van de dealer op basis van zijn reputatie. Dat wil Chrono24 dus helemaal omzeilen door al het aanbod te anonimiseren zodat er geen deals alsnog buiten het platform om gaan. Wat zal dat doen met het verantwoordelijkheidsgevoel van de aanbieder?
Dit is dus als verkopende partij een kutsysteem. Witgouden Daytona verkocht via Chrono24. De koper wilde hem toch niet (zonder reden) en stuurde hem terug waarna Chrono24 het gestorneerde geld retourneerde aan de koper. Vervolgens kreeg ik een Daytona terug waarbij alle witgouden schroef links vervangen waren door gepolijste stalen. Had het platform geen boodschap aan. Heb nog wel een dozijn voorbeelden hoor.
We moeten collectief af van het idee dat Chrono24 een risicoloos platform is met een “curated collection”. Het is natuurlijk preken voor eigen parochie maar bouw gewoon een band op met een betrouwbare dealer; long term veel waardevoller.
Ik snap dat C24 er veel belang bij heeft om te anonimiseren, want dat versterkt hun branding. Het belang van de consument is het tegenovergestelde dus ik kijk altijd wie het verkoopt, of dat nu C24 is of bol (ook een kutbedrijf en te duur). Ik denk dat het verantwoordelijkheidsgevoel van een aanbieder gelijk is aan de integriteit van die aanbieder. Een goede dealer zal zich altijd verantwoordelijk voelen en een boef zal proberen gebruik te maken van de mazen in het systeem en op zijn best er shady zaken op nahouden (of gewoon oplichten). Daarom denk ik dat veel reviews wel werken.
Eens, voor de verkopende partij is het een kutsysteem.
Ik ben met je eens dat je als koper wel moet blijven nadenken, helaas doet niet iedereen dat.
Ik geloof maar heel weinig mensen die een ‘curated collectie’ aanbieden, ik zie horlogedealer meer als autoverkopers.
Autodealers die vintage auto’s verkopen zullen de auto’s goed nagelopen en hoe meer bijzonder de auto is de te origineler hij moet zijn en des te meer vakkennis er bij komt kijken. Als er iets mis is wordt het professioneel opgelost en de verkoper staat voor zijn werk (betaal je ook voor)
Autodealers die een merk verkopen als BMW vertrouwen grotendeels op de kwaliteit van hun merk, lopen een checklist af en zetten de auto te koop, bieden standaard garanties en lossen problemen op op een standaard manier
Autodealers (handelaren) die tweedehands auto’s aanbieden verkopen ‘as is’ en bieden garantie aan tegen extra kosten of helemaal niet. De auto kan een frankencar zijn (aan elkaar gelaste onderdelen enz)
In alle lagen heb je goede en slechte dealers maar de kans op ellende wordt kleiner als je gewoon je huiswerk doet en een relatie aangaat met de dealer (als dat al lukt)
Ik heb drie Grand Seiko’s via Chrono24 gekocht, allemaal precies als omschreven. Ik heb vooraf wel uitgebreid contact voor ik besluit. Wat dat betreft behandel ik het ook net als Ebay. Maar mij heeft Chrono24 platform drie hele mooie horloges opgeleverd.
Ik denk dat de meeste dealers, zowel voor auto’s als horloges, er gewoon in zitten voor de poen. Als ze hem zonder beurt door kunnen schuiven dan zullen ze dat niet laten…
Verkopers die logen (surprise)
Klanten die de showroom wilde rammen omdat ze geflest waren. Halvebak onderhoud lease auto’s
Is wel lang geleden 1990-1999.
Positief waren: goede monteurs en after sales.
Dit is precies de reden waarom ik afgelopen februari een dag vrij heb genomen en langs verschillende winkels in Amsterdam ben gegaan. Ik heb er drie bezocht, en eentje heb ik vrij snel afscheid van kunnen nemen. Reageerden via Instagram al met ‘Ja man Bro’ dat ik dacht, “‘Vriend’ wat denk je? Ik heb niet met je geknikkerd vroeger, maar ik vraag wel informatie over een horloge van 7k” en twee andere heb ik een fijner bezoek gebracht. Dit waren AWCo en AVW. Met AWCo altijd fijne gesprekken gehad en hetzelfde met AVW. Inmiddels ook een aanschaf gedaan bij AVW.
Ik had laatst een gesprek met een kennis die aangaf dat hij AVW te duur vond en wel via Chrono ging kopen. Dat kan, en ik snap zijn mening qua prijspunt. Maar van AVW (en ik denk ook van AWCo) kan ik er vanuit gaan, dat ik een horloge koop in originele staat, dat het horloge geserviced is en dat ik garantie heb, en weet bij wie ik moet wezen als er iets mis is.
Ik heb vandaag nog contact gehad met Ramon van AVW en gesproken over een horloge, en hetzelfde horloge mag dan wel op Chrono te koop staan voor 28% goedkoper (aanzienlijk wat, zeker), toch heb ik vanwege de redenen die hierboven staan liever dat ik hem via AVW zou kopen. Nog niet gedaan trouwens, maar kan er nu weer niet van slapen (Dan kan ik Jasper gewoon een pak rammel verkopen als het niet goed blijkt te zijn )
Even weer ontopic:
TS, superkut voor je dat dit je overkomt. Mocht er iets zijn dat ik/we voor je kan doen, schroom niet om onze hulp te vragen. Voor nu, sterkte, en hopelijk komt er snel schot in de zoek en wordt het snel opgelost.
Nou, dat was verre van de insteek van mijn bericht, en ik denk ook niet dit er uit op te maken is (het kan dat jij daar anders over denkt, tijdens het schrijven zat ik aan mijn derde 0.0 biertje en was ik al 32 uur wakker)
Ik geef alleen maar aan waarom de extra prijs voor mij ok is, mede doormiddel een voorbeeld uit de praktijk. (die vriend belde twee weken later huilend op dat hij voor ruim 6k was opgelicht.) en dus zie ik geen redenen, of manieren, waarom ik korting zou vragen, of moeten krijgen, via mijn bericht.
By the way, leuke gebruikersnaam! Doet me ergens aan denken
Er zijn net zo goed juweliers die horloges verkopen die gestolen zijn, of ze dit nou weten of niet.
Stond pas een heel artikel in de krant over de Rolex rovers uit Amsterdam die horloges aan Belgische juweliers zouden verkopen.
Ebay/marktplaats/chrono24 etc. Je kan overal een gestolen horloge kopen, maar met veruit het overgrote deel is natuurlijk niets mis.
Pijnlijk verhaal dit. Ik ben benieuwd of je het horloge terug krijgt. Als het op een blacklist staat, is er waarschijnlijk dus ook aangifte voor gedaan.
De originele eigenaar zal wellicht ook aanspraak kunnen maken? Het zal wel verzekeringswerk worden.
Als de eigenaar een inboedel verzekering had en het is vergoedt, dan zal jouw schade nu ook wel gedekt zijn.
Als de originele eigenaar nooit uit is betaald door een verzekering zou deze ook wel aanspraak willen maken op het horloge?
Dat er hier nog liefhebbers zijn die grote waarde toekennen aan Verified dealers op Chrono24 snap ik ook niet zo. Geloven die ook als er “Nieuw” op een pot pindakaas staat, dat het om nieuwe pindakaas gaat? Please wake up.
Die 3x dat ik iets via C24 kocht en waarbij het niet klopte heb ik netjes kunnen terugsturen. Ik koop dan ook nooit iets bij een particulier buiten de EU. Binnen EU en bij een bedrijf heb je altijd 14 dagen bedenktijd. Ik heb ongeveer 40-50 deals gedaan op c24 en slechts 3-4 keer klopte het niet… ik blijf het een fijn platform vinden maar alleen voor de wat lagere budgetten (zeg tot 5000 euro) daarboven zou ik toch neigen naar andere vormen van horloges aanschaffen…