Hopen op het ei van Columbus maar
Helpt niet echt in dit geval hĆ©? Ik zou willen controleren op echtheid Ć©n of het gestolen goed betreft. Als het gestolen goederen zijn wordt je daar ook niet vrolijk van, ook niet bij doorverkoop. Straks wordt je nog aangekeken alsof je het bewust hebt gedaan; āhĆ© leuke omega in de aanbieding in het blauwe⦠o wacht, van die gast kan je nog wel eens de pech hebben dat het gestolen is en je later je horloge bij een servicebeurt niet terug krijgtā¦ā
Ik zit nu al bijna op het punt dat ik excellijstjes wil maken wie ik wel of niet afdoende vertrouw. Dat lijkt me schadelijk voor een platform als deze.
Nee klopt, maar een app die alle gestolen horloges met serienummers in een database krijgt lijkt me ook een onmogelijke opgaveā¦
Je moet je horloge gewoon niet meer naar de Certified center brengen, gewoon een goede horlogemaker in je regio is goedkoper en levert in veel gevallen vergelijkbare resultaten.
We gaan zien hoe het afloopt. Komt vanzelf een update .
Dank voor de support allemaal!
Wat k*t voor je. Na aanleiding van jouw verhaal werd ik een beetje bang over mijn laatste aankopen, die waren vaak gewoon via MP en echt belachelijk goedkoop. Dus net maar effe alle nummers gecontroleerd op stopheling.nl
Nu weet ik niet hoe goed deze site is maar je hebt iets. Heel veel sterkte met de afhandeling van dit proces. Hopelijk was je niet te veel gesteld op het horloge.
Hoe willen ze dat gaan doen ? Alsof er vanuit chrono24 een controlle team alle verkopers gaat bezoeken om inspecties uit te voeren.
Ze zijn gewoon een faciliterende partij meer niet.
Dan moeten ze geen stempel erop zetten die vertrouwen wekt.
Gewoon heel simpel namelijk; of zij durven te beweren dat een verkoper te vertrouwen is en zij kunnen dat ergens mee staven en voor dat stempeltje te gaan staan, of ze zijn zelf niet te vertrouwen en faciliteren onbetrouwbare verkopers middels een āgeschikt, topbestuurdersā stempel en maken zich schuldig aan fraude en faciliteren van heling.
Ik zie het zwart-wit, ik weet het. Iets met een groot gevoel en hang naar integriteit, ergens voor staan enzo
Nu bekijk je het wel heel zwart - wit. Er kan altijd iets gebeurt zijn met het horloge. De handelaar koopt het ook maar in en verkoopt het. Bij een auto zit je met kentekenbewijzen en je koopt het van de naam op het kentekenbewijs en dan zit je zo goed als safe maar bij een horloge heb je dat niet. Je moet de handelaar niet neerschietenā¦
Als ze dat allemaal zouden moeten controleren dan kan een platform als chrono24 helemaal niet bestaan of marktplaats of Bol.com en ga zo maar door.
Gewoon simpelweg onmogelijk.
Wie zegt trouwens dat de verkopende partij onbetrouwbaar is, dat weten wij helemaal niet.
Dat hoeft ook niet, maar ik verwacht als je een stempel durft te zetten āgeverifieerdā, oftewel te vertrouwen, dat je daar als platform dan ook voor durft te staan. Zeker als je ook geld durft te vragen voor elke verkoop aan klant en verkoper.
Ik zeg niet dat de verkoper niet te vertrouwen is in deze case. Ik reageerde ergens op een reactie dat het stempeltje āverifiedā niks betekent. Daar betaal ik een tussenpartij als chrono24 voor bij het realiseren van een verkoop.
Het zou wat zijn, stel je voor dat een notaris zo zou werken. Krijg je na aanschaf van een huis en het betalen van de notaris de sleutel van een huis en komt een half jaar later de eigenaar dat het huis helemaal niet van jou was⦠een notaris heeft ergens een āstempeltjeā dat hij dat beroep mag uitoefenen. Net als advocaat en etc.
Als jij je opwerpt om verkopers te verifiƫren, zorg maar dat dat dan echt is, of dat je een risico durft te nemen als blijkt dat een verkoper stelselmatig in de fout gaat.
De koper is ook echt en het horloge ook.
Ik denk dat jouw verwachtingspatroon van een faciliterende partij zoals chrono24 niet helemaal realistisch is.
Toch hoor ik te vaak dat āverifiedā dealers de mis in gaan, dus is er ergens iets mis. Zeker als je dan als tussenpartij niet de garantie durft af te geven dat āverifiedā betekend dat je altijd bij hen terug in komen en alle ellende oplost.
Maar dat is mijn punt, ik begrijp de andere kant ook. Dus āletās agree to disagreeā⦠klaar.
Das gewoon een kwestie van betalen toch?
Waarom? TH heeft een service verleend en mag daar voor betaald worden. Zij zijn hier geen (relevante) partij in. Ik zie niet in waarom TH de verplichting zou moeten voelen om de servicekosten niet in rekening te brengen. Dat ze het hier in dit geval niet doen, is uitermate netjes overigens.
Zoals ik het zie betekend āVerified Dealerā precies dat⦠het is een dealer⦠die geverified isā¦
Net als op Twitter, de identificeert jezelf door een ID bewijs op te sturen, overlegd nog KvK gegevens en laat die controleren. Als die papieren kloppen dan is het klaar⦠tadaaaaaaaa
Vervolgens heb je als platform nog de taak om, ten goeder trouw, een oogje te houden op ervaringen die gedeeld worden en bepaalde trust score bij te houden (klachten per maand of zo) en dan ben je wel aan het einde van wat je kan doen. Als een dealer 500 reviews heeft die positief zijn dan geloof ik wel dat die kloppen.
Ik weet dat niet alle reviews waar zullen zijn (positief of negatief), we hebben allemaal gezien dat @AmsterdamVintageWatches er ook last van heeft gehad, maar op een gegeven moment klopt het gewoon wel hoor. Als je daar aan gaat twijfelen kan je online geen kant meer op. C24 heeft zelfs nog een systeem voor tussenrekeningen waarbij geld pas na twee weken naar de dealer gaat, toch wel iets meer effort dan aan marktplaats of ebay.
Verkoop van gestolen horloges?? Ik gok dat 100% van de dealers het overkomen is en ik denk dat er vooraf niets tegen te doen is, is jammer maar niet onoverkomelijk. Hoe je het afhandelt is veel belangrijker. Een dealer die een goede naam te verliezen heeft zal het zeker op een goede manier afhandelen. Roman Sharf heeft het in zijn videoās vaak aangehaald. Je koopt de verkoper, niet het horloge. Geef meer geld uit en wees gerust dat je een verhaal hebt richting de dealer, die gaat dan voor je zorgen zoals het hoort
Ik durf nog steeds een horloge te kopen op chrono24, alleen is het wel bij bedrijven waar ik in het verleden zaken mee heb gedaan IRL (sterker nog, vandaag ga ik ƩƩn bestellen)
Absoluut!
Wederom spijker op zān kop. Maar dan koop je het eigenlijk dus alsnog van de dealer op basis van zijn reputatie. Dat wil Chrono24 dus helemaal omzeilen door al het aanbod te anonimiseren zodat er geen deals alsnog buiten het platform om gaan. Wat zal dat doen met het verantwoordelijkheidsgevoel van de aanbieder?
Dit is dus als verkopende partij een kutsysteem. Witgouden Daytona verkocht via Chrono24. De koper wilde hem toch niet (zonder reden) en stuurde hem terug waarna Chrono24 het gestorneerde geld retourneerde aan de koper. Vervolgens kreeg ik een Daytona terug waarbij alle witgouden schroef links vervangen waren door gepolijste stalen. Had het platform geen boodschap aan. Heb nog wel een dozijn voorbeelden hoor.
We moeten collectief af van het idee dat Chrono24 een risicoloos platform is met een ācurated collectionā. Het is natuurlijk preken voor eigen parochie maar bouw gewoon een band op met een betrouwbare dealer; long term veel waardevoller.
Ik snap dat C24 er veel belang bij heeft om te anonimiseren, want dat versterkt hun branding. Het belang van de consument is het tegenovergestelde dus ik kijk altijd wie het verkoopt, of dat nu C24 is of bol (ook een kutbedrijf en te duur). Ik denk dat het verantwoordelijkheidsgevoel van een aanbieder gelijk is aan de integriteit van die aanbieder. Een goede dealer zal zich altijd verantwoordelijk voelen en een boef zal proberen gebruik te maken van de mazen in het systeem en op zijn best er shady zaken op nahouden (of gewoon oplichten). Daarom denk ik dat veel reviews wel werken.
Eens, voor de verkopende partij is het een kutsysteem.
Ik ben met je eens dat je als koper wel moet blijven nadenken, helaas doet niet iedereen dat.
Ik geloof maar heel weinig mensen die een ācurated collectieā aanbieden, ik zie horlogedealer meer als autoverkopers.
- Autodealers die vintage autoās verkopen zullen de autoās goed nagelopen en hoe meer bijzonder de auto is de te origineler hij moet zijn en des te meer vakkennis er bij komt kijken. Als er iets mis is wordt het professioneel opgelost en de verkoper staat voor zijn werk (betaal je ook voor)
- Autodealers die een merk verkopen als BMW vertrouwen grotendeels op de kwaliteit van hun merk, lopen een checklist af en zetten de auto te koop, bieden standaard garanties en lossen problemen op op een standaard manier
- Autodealers (handelaren) die tweedehands autoās aanbieden verkopen āas isā en bieden garantie aan tegen extra kosten of helemaal niet. De auto kan een frankencar zijn (aan elkaar gelaste onderdelen enz)
In alle lagen heb je goede en slechte dealers maar de kans op ellende wordt kleiner als je gewoon je huiswerk doet en een relatie aangaat met de dealer (als dat al lukt)
Ik heb drie Grand Seikoās via Chrono24 gekocht, allemaal precies als omschreven. Ik heb vooraf wel uitgebreid contact voor ik besluit. Wat dat betreft behandel ik het ook net als Ebay. Maar mij heeft Chrono24 platform drie hele mooie horloges opgeleverd.
Precies, maar dit geldt offline net zo goed.